مراکز اسقاط خودرو جان دوباره می‌گیرند؟!

با توجه به بودجه ۱۴۰۰ مراکز اسقاط خودرو جان دوباره می‌گیرند؟! گروه خودرو – واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال۱۳۹۷، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری […]

با توجه به بودجه ۱۴۰۰

مراکز اسقاط خودرو جان دوباره می‌گیرند؟!

گروه خودرو – واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال۱۳۹۷، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند. از طرف دیگر مصوبه‌ دولت که براساس آن از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده می‌کردند که آن هم براساس مصوبه مهرماه سال۱۳۹۶ هیأت‌وزیران حذف شد که به‌واسطه ممنوعیت واردات خودرو و همچنین عدم همکاری خودروسازان در اسقاط به‌ازای تولید خودرو، این مراکز با انباشت حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط در عمل تعطیل بوده و در شرف ورشکستگی هستند. اما در لایحه بودجه۱۴۰۰ درآمد دولت حاصل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با افزایش ۱۵۰درصدی ۵۰میلیاردتومان پیش‌بینی کرده است که به نظر می‌رسد با رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده، شاهد وضعیت بهتری در زمینه اسقاط خودروها باشیم. این در حالی است که میزان بودجه پیش‌بینی شده برای اسقاط در سال‌جاری ۲۰میلیاردتومان در نظر گرفته شده بود که به گفته فعالان این حوزه نه‌تنها سرنوشت این عدد بلکه بودجه سال‌های گذشته نیز مشخص نیست. مصطفی جودی؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به مصوبه دولت مبنی پیش‌بینی درآمد از محل واردات خودرو و همچنین افزایش بودجه اسقاط، می‌گوید: این بند در لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که دولت به‌دنبال آزادسازی واردات در سال آینده بوده و درآمدی را از این محل در نظر گرفته است. وی می‌افزاید: طبیعی است که آزادسازی واردات به رونق مراکز اسقاط منجر خواهد شد و پیش‌بینی این بند در لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که دولت به‌دنبال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات است که این امر گویای سال بهتری برای مراکز اسقاط خواهد بود. جودی، در ادامه با تأکید بر اینکه هنوز مشخص نیست سرنوشت بودجه سال‌های گذشته به کجا رسید، تصریح می‌کند: مراکز اسقاط در سال‌های گذشته موفق به دریافت بودجه‌ای نشده‌اند و تنها گواهی صادر شده اسقاط برای سال‌جاری صرف شماره‌گذاری موتورسیکلت شده است. وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه‌ای که دولت در سال‌جاری داشت به‌ازای اسقاط هرخودرو، مرکز اسقاط ۵۵ هزارتومان پرداخت کند که این مصوبه غیرکارشناسی است و انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور دریافت این مبلغ را غیرقانونی می‌داند تأکید کرد هردرآمد و یا مالیاتی که دولت متصور است باید بر درآمد مراکز باشد. عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با بیان اینکه هم‌اکنون یک مرکز این ظرفیت را دارد که سالانه ۱۰ هزار گواهی اسقاط صادر و این میزان خودرو را از رده خارج کند، می‌افزاید: اگر دولت در راستای تسهیل و کمک به نوسازی ناوگان فرسوده گام برمی‌دارد این تصمیم درست نیست، بلکه باید زمینه‌های افزایش اسقاط و ایجاد محل مصرف برای استفاده از گواهی‌های اسقاط فراهم شود در غیر این صورت بار مالی به مراکز اسقاط تحمیل می‌شود. جودی، ادامه می‌دهد: تا زمانی که حاکمیت نپذیرد که همانند سایر کشورها خودروساز داخلی باید در خروج خودروهای فرسوده متعهد شده و نقش‌آفرینی کند، این مشکل حل نخواهد شد. همچنین محمدحسین گودرزی؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفته بود که «مراکز اسقاط نمی‌توانند در بازار خودرو فرسوده را کمتر از شش تا هفت میلیون تومان بخرند. در چنین شرایطی اگر ما بتوانیم گواهی اسقاط را پنج‌ میلیون‌تومان هم بفروشیم یک تا دو میلیون تومان کسری داریم که آن را از فروش لاشه خودروی فرسوده تأمین می‌کنیم و مابقی هم هزینه کارگر، مالیات، دارایی و… می‌شود. بنابراین، سود خالص مراکز برای هر خودرو به زحمت به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد که حالا دولت می‌خواهد از این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هم بگیرد.» طبق گفته کارشناسان ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل‌نقلیه است که در میان آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. همچنین براساس جدیدترین مطالعات، ۴۰درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است.