جذب ۶٫۷ میلیاردیورو و ۶۱ هزار میلیاردتومان سرمایه غیردولتی

وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های صنعت برق مطرح کرد  جذب ۶٫۷ میلیاردیورو و ۶۱ هزار میلیاردتومان سرمایه غیردولتی گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به ایجاد ۲۰هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی حرارتی در کشور در دولت تدبیروامید تا نیمه سال۱۴۰۰، گفت: به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه می‌شود.  رضااردکانیان، […]

وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های صنعت برق مطرح کرد

 جذب ۶٫۷ میلیاردیورو و ۶۱ هزار میلیاردتومان سرمایه غیردولتی

گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به ایجاد ۲۰هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی حرارتی در کشور در دولت تدبیروامید تا نیمه سال۱۴۰۰، گفت: به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه می‌شود.  رضااردکانیان، همزمان با هفته سی‌ام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آیین افتتاح ۲۵ پروژه صنعت برق در سه استان خوزستان، سیستانوبلوچستان و خراسان‌رضوی به ارزش ۵۹۳۶ میلیاردتومان، اظهار داشت: نزدیک به شش‌هزار میلیاردتومان طرح‌های برق در سال «جهش‌تولید» در این استان‌های مهم و پهناور افتتاح شد. وی یادآوری کرد: در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای انقلاب تا سال۹۲، حدود ۶۲ هزار مگاوات به‌طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات در طول ۳۵سال به ظرفیت تولید در این بخش اضافه شده که ظرفیت ایجاد شده در این بخش از زمان فعالیت دولت تا نیمه سال۱۴۰۰، ۲۰هزار مگاوات به این ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ مگاوات اضافه می‌شود. وی گفت: خوشبختانه در اثر مجموعه فعالیت‌ها و امکاناتی که فراهم بوده، هر چند سال‌های سختی را پشت‌سر گذاشتیم و در کوران جنگ اقتصادی هستیم، اما ۴۰درصد افزایش سالانه ظرفیت نصب شده نسبت به سال‌های قبل فراهم شده است. اردکانیان، همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۶۴۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده و ۱۳۷۱ مگاوات دیگر تا پایان سال اضافه خواهد شد. وی همچنین، گفت: در نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی و آبی تا سال۹۲، ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت از ابتدای انقلاب با متوسط سالیانه ۲۴۰مگاوات ایجاد شده که از نیمه سال۹۲ تا نیمه سال۱۴۰۰، ۳۰۲۵ مگاوات با متوسط سالانه ۳۸۰مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود که به‌طور متوسط سالانه ۶۰درصد افزایش ظرفیت ایجاد شده است. وزیر نیرو در عین حال با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، گفت: از مجموع ۲۵۰ پروژه امسال با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیاردتومان، تاکنون ۱۴۰پروژه به بهره‌برداری رسیده و امروز ۲۵ پروژه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

ایجاد سالانه حدود ۴هزار مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم

اردکانیان، از ایجاد سالانه حدود چهارهزار مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم در همه بخش‌ها در دو سال اخیر به عنوان یک دستاورد بزرگ در دولت تدبیروامید عنوان کرد و گفت: در تابستان سال‌های گذشته به‌طور متوسط هر سال بیش از پنج درصد افزایش اوج بار داشتیم که اگر مجموع اوج بار تابستان را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم، سالی حدود سه‌هزار مگاوات باید ظرفیت جدید فقط برای اینکه در تابستان خاموشی نداشته باشیم، ایجاد شود. وی افزود: داشتن این مقدار ظرفیت جدید به معنای احداث چهارهزار مگاوات نیروگاه است که سرمایه‌گذاری سه‌ میلیارددلاری برای عبور از قله و اوج بار نیاز دارد. وزیر نیرو، با اشاره به کاهش اوج بار در دو سال گذشته از ۵٫۲درصد به یک‌درصد گفت: علاوه بر این، نه‌تنها خاموشی نداشتیم بلکه ضمن صادرات انرژی بیشتر، انرژی بیشتری هم به بخش‌های تولیدی کشور عرضه شد. اردکانیان، همچنین گفت: علاوه بر منابع دولتی که بیشتر از آن در بخش آب بهره‌مند هستیم، در دولت تدبیروامید موفق شدیم ۶٫۷ میلیاردیورو و ۶۱هزار میلیاردتومان سرمایه غیردولتی و غیربودجه عمومی‌جذب کنیم که شامل مشارکت بخش‌خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی بوده است. وزیر نیرو، در عین حال خاطرنشان کرد: در سیستانوبلوچستان، صنعت برق نقش کلیدی برای توسعه، عمران و آبادانی دارد و امروز اولین توربین بادی منطقه میلنادر به مدار بهره‌برداری می‌آید که هر توربین پنج هزار مشترک خانگی را می‌تواند جوابگو باشد که معادل برق سه کارخانه سیمان است.  وزیر نیرو افزود: با توجه به وزش بادهای ۱۲۰روزه در منطقه، تونل‌های بادی ایجاد شده در محور شرق و ظرفیت مطالعه شده ۳۰هزار مگاواتی، صنعت برق به اتکای ظرفیت‌های داخلی توسعه خواهد داشت. اردکانیان، درباره ویژگی‌های نیروگاه بادی میلنادر، گفت: با مطالعه‌ای که داریم به‌ویژه در تونل بادی منطقه خواف تقریباً جریان باد، جریانی دائمی‌است و این یکی از مزیت‌های تونل است و امید می‌رود در بحث‌های مشترک با افغانستان هر چه زودتر کار اجراء در این منطقه را هم آغاز کنیم. وی افزود: به‌جز این منطقه، در سیستان هم برنامه نصب ۲۵ توربین ۲٫۵مگاواتی را داریم که مجموع ظرفیت آن ۵۰مگاوات است.

افزایش ظرفیت نیروگاه بادی میلنادر به ۵۰ مگاوات

همچنین معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اتصال اولین واحد نیروگاه بادی به ظرفیت ۲٫۵مگاوات به شبکه سراسری در منطقه میل‌نادر، گفت: با این اقدام، امکان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای احداث نیروگاه‌های بادی بزرگ تا هزار مگاوات در منطقه فراهم شده است. همایون حایری، با ارائه گزارش ۱۵ پروژه آماده افتتاح با ارزش ۱۴۲۸میلیاردتومان در استان سیستان‌وبلوچستان، اظهار داشت: این پروژه‌ها در زمینه‌های خطوط حساس و مهم فشار قوی و نیروگاه‌های تولید برق در منطقه اجراء شده‌اند. وی از جمله این پروژه‌ها به پروژه خط انتقال ۴۰۰کیلوولت زاهدان‌-‌بم به طول ۲۷۰ کیلومتر و با ارزش ۶۷۰ میلیاردتومان اشاره کرد و گفت: این یکی از مهم‌ترین خطوط انتقال شبکه برق کشور است که ضمن تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلوولت جنوب شرق کشور، موجب ارتقای پایداری شبکه برق استان سیستان‌وبلوچستان، کاهش تلفات و افزایش تبادل برق در استان‌های همجوار خواهد شد. حایری، اضافه کرد: پروژه دیگر، خط انتقال برق ۴۰۰کیلوولت به طول ۵۰ کیلومتر به منظور گسترش نیروگاه‌های بادی در منطقه میل‌نادر است که از مناطق بی‌نظیر انرژی بادی در کشور به‌شمار می‌رود. وی گفت: اولین واحد نیروگاه بادی به ظرفیت ۲٫۵ مگاوات از طریق این خط انتقال به شبکه سراسری متصل می‌شود و تا پایان دولت تدبیروامید، ظرفیت فاز نخست نیروگاه به ۵۰ مگاوات خواهد رسید. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، گفت: توربین‌های بادی نیروگاه به دست متخصصان ایرانی، طراحی، ساخته و نصب شده‌اند و ویژگی نیروگاه این است که در زمان وزش بادهای کم هم به میزان کافی تولید برق دارد. حایری، افزود: با ایجاد این زیرساخت، امکان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای احداث نیروگاه‌های بادی بزرگ تا هزار مگاوات در این منطقه فراهم شده که ضمن تأمین بخشی از انرژی منطقه، قابلیت صادرات برق به کشورهای همسایه را نیز افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: پروژه دیگر، فاز۲ نیروگاه ۵۰ مگاواتی سراوان با هدف بهبود ولتاژ و افزایش پایداری شبکه برق سراوان و همچنین ۱۱پروژه برق‌رسانی دیگر شامل شبکه و پست‌های فوق توزیع امام‌علی(ع) در زاهدان، چانف در نیکشهر، خاتم در ایرانشهر، رحمت‌آباد در سیب و سوران، پلان در چابهار، میلک‌زابل، شهرستان زابل و تولید پراکنده خصوصی ۱۱مگاوات ایرانشهر است که با هدف تأمین برق مطمئن برای مردم این مناطق بهره‌برداری می‌شود. وی گفت: علاوه بر ارتقای پایداری شبکه برق استان، ظرفیت‌های لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع، نیروگاه‌های بادی و صادرات برق به کشورهای همسایه بیش از گذشته فراهم شده که افزایش رضایت‌مندی مردم را به دنبال خواهد داشت. 

توجه ويژه دولت به توسعه صنعت برق در خوزستان

درادامه مديرعامل توانير در آیین افتتاح ۹پروژه صنعت برق خوزستان، با بيان اينكه برق در این استان نقش بسيار حياتي‌تري در زندگي مردم ايفاء مي‌كند، گفت: در اين راستا دولت توجه ويژه‌اي به توسعه صنعت برق در استان خوزستان دارد. محمدحسن متولي‌زاده،  افزود: از سال۹۲ تاكنون علاوه بر بهره‌برداري از چندين نيروگاه بزرگ با ظرفيت بيش از ۱۸۰۰ مگاوات بالغ بر ۶۱ هزار ميلياردريال در شبكه‌هاي انتقال و توزيع استان سرمايه‌گذاري شده است. متولی‌زاده، افزود: با دستور رئيس‌جمهوري ۹پروژه بزرگ در هفت شهرستان خوزستان شامل، پست‌ها و خطوط توزيع و نيروگاه توليد پراكنده حرارتي، خورشيدي و برق آبي كوچك با مجموع سرمايه‌گذاري ۱۱هزار ميلياردريال بهره‌برداري شد. مديرعامل توانير، بيان كرد: بيش از ۸۰ درصد سرمايه‌گذاري انجام شده براي اجراي اين طرح‌ها از سوي بخش‌خصوصي انجام شده است. وي در ادامه، به بيان چند شاخص كه موجب افزايش بهره‌وري و كيفيت صنعت برق خوزستان شده پرداخت و گفت: از سال۹۲ تاكنون بيش از ۴۳۰هزار مشترك جديد در استان خوزستان برق‌دار شدند و بيش از ۲۵ درصد تعداد مشتركان اين استان افزايش پيدا كرده است. متولي‌زاده، اظهار كرد: از سال۹۲ تاكنون با سرمايه‌گذاري انجام شده تلفات برق در استان خوزستان بيش از ۵۰درصد كاهش يافته كه سهم بسيار مؤثري در كاهش تلفات برق در شبكه سراسري كشور داشته است. مديرعامل شركت توانير در ادامه، افزود: با سرمايه‌گذاري و اقدامات انجام شده براي مقاوم‌سازي شبكه‌هاي برق خوزستان در مقابل ريزگردها خوشبختانه پايداري و كيفيت برق به ميزان قابل‌توجهي افزايش يافته است. وي تصریح کرد: در راستاي سياست‌هاي دولت، خدمات غيرحضوري در استان كامل شده و مردم استان براي دریافت خدمات نياز به مراجعه به ادارات ندارند. متولی‌زاده، در پاسخ به سؤال رئيس‌جمهوري درخصوص بارندگي‌هاي كم و گردوغبار و قطعي برق در سال‌هاي گذشته در خوزستان، گفت: اقدامات بسيار مؤثري در اين زمينه انجام شد و اولين اقدام در اين راستا توسعه ناوگان شست‌وشوي تجهيزات برق بود. متولی‌زاده، ادامه داد: قبلاً دو دستگاه شست‌وشوي تجهيزات برق در خوزستان در زمان حادثه فعال بود، اما امروز تعداد آنها به ۴۷دستگاه فعال افزايش يافته است و بزرگ‌ترين ناوگان شست‌وشوي تجهيزات برقي در استان خوزستان وجود دارد. وي تصريح كرد: حجم عايق‌بندي و تجهيزات شبكه برق بيش از ۷۰۰درصد افزايش پيدا كرده است، همچنين احداث شبكه‌هاي عايق گازي كه در مقابل ريزگردها مقاوم هستند توسعه بسيار زيادي در استان خوزستان داشته است. وي اظهار داشت: بيش از ۷۷۰۰ كيلومتر از شبكه‌هاي هوايي به كابل‌هاي خودنگهدار تبديل شده‌اند و اين اقدام‌ها منجر به كاهش ۸۰درصدي خاموشي در استان خوزستان شده است. پنج نيروگاه مقياس‌كوچك و تجديدپذير در شهرهاي اهواز، انديمشك، شوش و آغاجري به ظرفيت ۶۱ مگاوات و چهار پروژه خط انتقال و شبكه فوق توزيع برق با حضور رئيس‌جمهوري از طريق ويدیوكنفرانس افتتاح شد.