ایجاد ثبات و رفع انحصار در بازار محصولات پتروشیمی‌

   ایجاد ثبات و رفع انحصار در بازار محصولات پتروشیمی‌ همزمان با بازنگری دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی ‌از سوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ‌ابلاغ شد. به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ‌با هدف تدوین نقشه‌راه تنظیم بازار محصولات […]

 

 ایجاد ثبات و رفع انحصار در بازار محصولات پتروشیمی‌

همزمان با بازنگری دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی ‌از سوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ‌ابلاغ شد. به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ‌با هدف تدوین نقشه‌راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش، کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی ‌و رفع انحصار و مقابله با ساختار غیررقابتی در بازار، بازنگری و ابلاغ شد. متن این دستورالعمل که ازسوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی اعلام شد، به این شرح است: «نسخه جدید (بازنگری‌شده) دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی‌طی ابلاغیه شماره ۲۳۳۹۰۱/۶۰ مورخ۱/۱۰/۱۳۹۹ و پس از طرح و بررسی در یکصدوسومین نشست کارگروه تنظیم بازار (نامه شماره ۱۵۱۹۷۴/۶۰ مورخ۱۹/۶/۱۳۹۹) در قالب ۹ماده و منضم به «شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی» در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ برای اجراء ابلاغ شد.

محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است:

۱. دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور (با تأکید بر قانون ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی)؛

۲. تدوین نقشه‌راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی؛

۳. مدیریت یکپارچه حلقه‌های زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی؛

۴. تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیررقابتی در بازار؛

۵. کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی؛

۶. مدیریت عرضه وتقاضای محصولات پتروشیمی ‌و اتکاء به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورس‌های کالایی؛

۷. ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا.

اهم موارد بازنگری شده در نسخه جدید، نسبت به ویرایش قبلی (به شماره ۱۱۲۵۸۶/۶۰ مورخ۱/۵/۹۷) به شرح زیر است:

– در ترکیب اعضای کمیته تخصی پتروشیمی، دو تشکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران که به‌طور مشترک یک حق رأی داشتند، دارای حق رأی مستقل شدند و تعداد اعضای دارای حق رأی از هفت به هشت عضو افزایش یافت.

– در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک‌مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.

– شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی، به‌منظور ساماندهی فعالیت عاملان توزیع و جلوگیری از تخلفات احتمالی، در کمیته تخصصی پتروشیمی‌تصویب و به دستورالعمل پیوست شد.

– تمامی‌مجتمع‌ها و تأسیسات پتروشیمی‌مکلف شدند علاوه بر ثبت اطلاعات تولید، صادرات و برنامه تعمیرات اساسی خود در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع‌رسانی محصولات پتروشیمی‌در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمارهای فروش داخلی، موجودی قابل فروش، اطلاعات بارگیری و حواله‌های انبار خود را در سامانه فوق ثبت کنند.

– در راستای بهبود نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی‌توسط سازمان‌های نظارتی و رفع ابهام‌ها و اشکال‌ها در مورد تخلفات در حوزه بازار محصولات پتروشیمی، ماده جداگانه‌ای با این موضوع (ماده۸ شامل ۴بند و ۲۰تبصره) به دستورالعمل فوق افزوده شد.»