اطلاع دقیقی از میزان طلب پیمانکاران مسکن مهر نداریم

مهرآبادی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد اطلاع دقیقی از میزان طلب پیمانکاران مسکن مهر نداریم قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: اطلاع دقیقی از میزان بدهی به پیمانکاران مسکن مهر نداریم. احمداصغری‌مهرآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده، ضمن اعلام مطلب فوق، اظهار داشت: از همه متقاضیان ثبت نام […]

مهرآبادی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

اطلاع دقیقی از میزان طلب پیمانکاران مسکن مهر نداریم

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: اطلاع دقیقی از میزان بدهی به پیمانکاران مسکن مهر نداریم.

احمداصغری‌مهرآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده، ضمن اعلام مطلب فوق، اظهار داشت: از همه متقاضیان ثبت نام کرده طرح مسکن مهر تقاضا می‌شود با پرداخت به موقع بدهی‌های خود به دولت، امکان پرداخت طلب پیمانکاران این طرح را برای وزارت راه فراهم سازند، زیرا تا آنان تسویه لازم را انجام ندهند، اعتباری برای بازپرداخت صورت‌وضعیت پیمانکاران طرح مسکن مهر، وجود نخواهد داشت.

تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال ۹۵

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تحویل خبر داد.

مهرآبادی در نشست خبری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت تحویل می‌شود و تا پایان امسال ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل می‌دهیم که بدین ترتیب مجموع افتتاح‌های مسکن مهر دولت تدبیر و امید به یک میلیون واحد می‌رسد البته به شرطی که در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلی نداشته باشیم.

وی درباره‌ نحوه تأمین خدمات مسکن مهر به مصوبه اخیر دولت برای کمک به وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی، ۴۰۰ و ۲۵۰ میلیارد کمک دولت به اضافه ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع خود وزارت نیرو قرار است به این وزارتخانه برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر اختصاص یابد.

مهرآبادی این را هم گفت که وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اراضی و تهاتر دارد به مسأله‌ زیرساخت‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خودمان برای مسکن مهر استفاده کرده‌ایم از این به بعد هم این کار را می‌کنیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین از ابلاغ مصوبه برای عمران‌سازی مسکن مهر که دو هفته پیش ابلاغ شده خبر داد و گفت: دولت اجازه داده تا از محل منابع داخلی خودمان برای عمران‌سازی و همچنین از محل فروش واحدهای بدون متقاضی بتوانیم در جهت تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی استفاده کنیم.

مجموع واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر ۱۱۷ هزار واحد است که مهرآبادی گفت: از زمانی که شرایط محدود کننده مسکن مهر را برای فروش این واحد‌‌ها برداشته‌ایم ۱۵۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

او همچنین اظهار کرد: واحدهای باقی‌مانده ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که تلاش می‌کنیم پروژه‌ها به صددرصد برسد. سال ۱۳۹۲ پیگیر افزایش تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بودیم که اگر همان سال این اتفاق می‌افتاد، الان این مشکلات بسیار کم‌تر بود.

از کل دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر حدود ۳۰۷ هزار واحد باقی‌مانده که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: سرعت گرفتن پیشرفت پروژه‌ها به عهده خود مردم است، لذا تقاضا می‌کنیم در تکمیل آورده خود اهتمام کنند.

۵۲ درصد از ۸۲۵۰۰ واحد پردیس به اتمام رسیده است

مهرآبادی تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که از ابتدای سال ۱۳۹۳ دنبال کردیم این بود که تحویل، مقدم بر افتتاح رسمی این تصمیم درستی بود، زیرا به عنوان مثال وقتی کلید واحدهای پردیس را به متقاضیان دادیم آن‌‌ها ایرادات را دیدند و به ما منتقل کردند که این خیلی خوب است.

وی در خصوص روند واگذاری واحدهای مسکن مهر پردیس هم ادامه داد: از مجموع ۸۲ هزار و ۵۰۰ واحد پردیس ساخت ۴۳ هزار واحد به اتمام رسیده که حدود ۵۲ درصد کل واحدهای قرارداد بسته شده است و طبق وعده نریمان، مدیرعامل شهرهای جدید زمینه‌ تحویل ۳۵ هزار واحد فراهم است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درباره واحدهای فاقد خدمات زیربنایی و روبنایی در کل کشور، اضافه کرد: ۲۳۰ هزار واحد فاقد خدمات است که درصدد هستیم تا پایان سال که اتمام پروژه مسکن مهر است همه آن‌‌ها را تحویل دهیم.

آورده حدود ۴۰۰۰۰ میلیارد تومانی مردم در طرح مسکن مهر

مهرآبادی آمار دقیقی از مجموع آورده مردم در طرح مسکن مهر نداشت با این حال این رقم را حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد و اظهار کرد: ۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۴۰ هزار میلیارد تومان آورده متقاضیان، ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه انشعابات که بدین ترتیب می‌توان کل هزینه مسکن مهر را حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد.

وی بزرگ‌‌‌ترین ایراد مسکن مهر را گستردگی آن دانست و افزود: این گستردگی حیطه نظارت را برای ما سخت کرده است. پروژه مسکن مهر در هزار شهر اجرا می‌شود که در مواردی مکان‌یابی نادرست هزینه‌هایی را تحمیل کرده است. انتقادی که آقای آخوندی به این طرح دارند به این دلیل است که باید بودجه این پروژه در نظر گرفته می‌شد و سپس به مرحله اجرا در می‌آید.

بانک‌ها زیربار ۵میلیون تومان مابه‌التفاوت تسهیلات مسکن مهر که از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته نمی‌روند، این سؤال یکی از خبرنگاران بود که مهرآبادی در پاسخ به آن گفت: در سال ۱۳۹۳ تلاش شد ۷۰۰ هزار واحد را فروش اقساطی کنیم، چرا که آقای رییس‌جمهور تأکید کردند دولت مکلف است تمام پروژه‌های مسکن مهر که از دولت قبل بوده را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌گوید واحدهایی که تسهیلات آن‌‌ها از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته پروژه‌های جدید است ولی ما گفتیم نه این‌‌ها مربوط به دولت قبل است و باید به آن‌‌ها تسهیلات داده شود. موضوع را در دفتر آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، مطرح کردیم که او گفت باید پرداخت شود بعد بانک گفت ما با سود ۴ درصد نمی‌دهیم قرار شد سود ۱۴ درصد بدهند و ۷ درصد هم دولت یارانه بدهد، لذا ما خواهش می‌کنیم بانک مرکزی در این زمینه کمک کند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تصریح کرد: ۸۴ هزار واحد نیازمند تسهیلات است که ۵۵ هزار واحد آن قبلاً به بانک معرفی شده است در حال حاضر نیز بانک مسکن آماده اجازه از بانک مرکزی است.

یکی از خبرنگاران گفت در هشتگرد واحدهایی تحویل داده شده که حتی تانکر آب ندارد که مهرآبادی در این باره اظهار کرد: اگر چنین اقدامی انجام شده، اشتباه بوده است. شاید کار تعاونی‌‌‌ها بوده یا خود مردم این اقدام را صورت داده‌اند. مثلاً در کرمانشاه‌ دیدیم مردم خانه‌ها را قبل از اتمام تصرف کردند. در را شکسته‌اند و وارد شده‌اند، چون نیاز داشتند، مستأجر بوده‌اند، مشکلات مالی داشته‌اند، لذا اقدام به تصرف واحد خود کرده‌اند، پس نمی‌توان گفت ما این‌‌ها را تحویل داده‌ایم.

وی درباره روند رسیدگی به پرونده کلاهبرداری ۶ میلیاردی از مسکن مهر معلولان هشتگرد هم گفت: ما مردم را راهنمایی کردیم تا از طریق مراجع قضایی مسأله را پیگیری کنند. در این رابطه بهزیستی پیگیر قضیه است.

مخالفت بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به ۸۴ هزار مسکن مهر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مخالفت بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به ۸۴ هزار مسکن مهر گفت: براساس مصوبه دولت حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از آورده متقاضیان مسکن مهر برای خدمات زیربنایی و روبنایی برداشت شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص مبلغ هزینه شده از آورده متقاضیان مسکن مهر برای خدمات روبنایی و زیربنایی، اظهار کرد: این کار برخلاف قانون نبوده و براساس مصوبه دولت صورت گرفته است. براساس مصوبه دولت مجوز داده شد که از محل آورده مردم و منابع شرکت عمران شهرهای جدید برای خدمات زیربنایی و روبنایی هزینه شود.

وی با یاد آوری این‌که حدود دو سال پیش به این جمع بندی رسیدیم که در این زمینه به مردم ظلم شده است، افزود: در شهر جدید پردیس (فاز ۱۱) ۱۲ میلیون تومان برای خدمات زیربنایی و روبنایی دریافت شده و در شهر پرند نیز قرار بود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای این کار دریافت شود که این مبلغ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی مبلغ دریافت شده از محل آورده متقاضیان مسکن مهر را برای خدمات زیربنایی و روبنایی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص احتمال برگشت این مبالغ به مردم، گفت: به دنبال این هستیم این کار را انجام دهیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در شهر پردیس ساخت ۴۳ هزار واحد از ۸۲ هزار واحد به اتمام رسیده است، گفت: در حال حاضر زمینه تأمین آب و برق ۳۵ هزار واحد مسکن مهر این شهر فراهم شده است.

مصوبه ۱۶۵۰ میلیارد تومانی دولت برای تأمین زیرساخت‌های مسکن مهر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از مصوبه دولت برای تخصیص ۱۶۵۰ میلیارد تومان جهت تأمین زیرساخت‌های مسکن مهر خبر داد و گفت: این مصوبه از سوی وزیر راه و شهرسازی برای اجرا به شرکت‌های تابعه ابلاغ شده است.

در ادامه مهرآبادی اظهار کرد: مجموع قراردادهای امضا شده مسکن مهر با بانک‌های عامل تا امروز دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد است که از این تعداد تاکنون دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به مرحله اتمام اسکلت و سقف رسیده است.

وی با بیان این‌که سفتکاری دو میلیون و ۷۶ هزار واحد انجام شده و نازک کاری یک میلیون و ۹۰۸ هزار واحد به اتمام رسیده است، تصریح کرد: به‌طور متوسط ۷۱۰ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است، ‌یعنی تقریباً سالانه ۲۴۰ هزار واحد.

وی با بیان این‌که امسال بنا داریم همه پروژه‌های فاقد معارض مسکن مهر را به اتمام برسانیم، افزود: با پیش‌بینی صورت گرفته تا پایان سال ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر دیگر را افتتاح می‌کنیم که به این ترتیب مجموع افتتاح دولت تدبیر و امید به یک میلیون واحد می‌رسد. البته تحقق این برنامه منوط به این است که خدمات زیربنایی و تأمین آب برق و گاز مشکلی نداشته باشیم.

 

گفتنی است مناقصه‌مزایده براساس مشاهدات میدانی خود می‌افزاید: براساس قرارداد اولیه منعقد شده میان مردم و مسکن مهر در شهر پردیس مقرر شده بود تا واحدهای مورد نظر در طول ۱۸ ماه واگذار شود و نیز در این قرارداد ذکر شده است در صورت تأخیر در تحویل واحدهای مورد نظر خسارت دیرکرد ثبت‌نام کنندگان پرداخت شود لیکن نه تنها این وعده‌ها محقق نشد، بلکه در بسیاری از واحد‌‌ها مبلغی مازاد بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان مجدداً از صاحبان واحد‌‌ها اخذ شده است.