بورس کالا؛ آخرین تیر دولت برای فروش املاک مازاد

بورس کالا؛ آخرین تیر دولت برای فروش املاک مازاد گروه بانک، بیمه، بورس- بورس کالا یا همان تالار فیزیکی کشور جایی است که می‌تواند به شفاف‌تر شدن معاملات دولتی جانی دوباره ببخشد. دولت روحانی بارها خروج از بنگاه‌داری را هدف خود اعلام کرده است و بر این اساس سال‌ها است که بانک و نهادهای دولتی […]

بورس کالا؛ آخرین تیر دولت برای فروش املاک مازاد

گروه بانک، بیمه، بورس- بورس کالا یا همان تالار فیزیکی کشور جایی است که می‌تواند به شفاف‌تر شدن معاملات دولتی جانی دوباره ببخشد. دولت روحانی بارها خروج از بنگاه‌داری را هدف خود اعلام کرده است و بر این اساس سال‌ها است که بانک و نهادهای دولتی املاک مازاد خود را برای فروش به مزایده می‌گذارند اما در این بین نوسان قیمت‌ها باعث شد تا بسیاری علاقه‌ای به خرید املاک مازاد بانک‌ها و نهادهای دولتی در اوج قیمت‌ها نداشته باشند. بر همین اساس هزاران املاک مازاد روی دست دولت مانده است؛ املاکی که دولت روی فروش آن برای جبران بخشی از کسری بودجه حساب کرده بود. در این بین کورسوی امید دولت برای فروش املاک مازاد به جای دیگری به نام بورس کالا دوخته شده است. بورسی که تاکنون شاهد فروش چندین ملک بوده است و حالا دولت امیدوار است تا از طریق برگزاری مزایده بتواند علاوه بر فروش املاک مازادش، بخشی از کسری بودجه اش را نیز تأمین نماید.

مزایده چندین ملک در بورس کالا

با شروع به کار تابلوهای معاملات املاک و مستغلات در بورس کالا، بورس مسکن عملاً به صورت اجرایی فعالیتش را شروع کرد و از این پس همه نهاد‌های دولتی و غیردولتی ازجمله بانک‌ها، شهرداری‌ها و… می‌توانند املاک مازادشان را در این بازار عرضه کرده و به متقاضیان بفروشند. به اعتقاد کارشناسان این بازار می‌تواند بهترین فضا برای فروش املاک مازاد نهادهای دولتی و غیردولتی به صورت کاملا شفاف و در فضایی رقابتی باشد. تا‌کنون شرکت عمران شهر جدید پردیس، وزارت دفاع و یک بانک خصوصی برای مزایده املاک خود اعم از مسکونی، تجاری و اداری در بورس‌کالا، اعلام آمادگی کرده اند. کارشناسان می‌گویند باتوجه به اینکه دولت، شهرداری‌ها و بانک‌ها سالانه میلیاردها تومان از املاک مازاد خود را به فروش می‌رسانند، حضور این نهادها در بورس املاک می‌تواند رونق بخش این بازار تازه تشکیل شده باشد و از جهتی به بازار مسکن در کشور هم خون تازه ای تزریق کند. هم اکنون سالانه هزاران میلیاردتومان مزایده در ارتباط با املاک دولتی و نهادها برگزار می‌شود که با ورود به بورس املاک می‌توانند به شفاف ترین شکل ممکن و با نظارت‌های دقیق برگزار شود.

۷‌میلیون میلیاردتومان؛ جمع دارایی‌های دولت

فرهاد دژ پسند پیش از این گفته بود:« براساس گزارشی که اکرمی، مسؤول خزانه‌داری در آبان۹۷ ارائه کرده، دارایی‌های دولت هفت‌میلیون میلیارد تومان برآورد شده بود که البته نمی‌توان همه آنها را ارزیابی کرد، اما اگر فقط ۲۰‌درصد از دارایی‌های دولت ارزیابی شود و در چرخه اقتصاد قرار گیرد، باعث رونق می‌شود.» البته مشخص نیست چه میزان این دارایی‌ها شامل املاک می‌شود، اما برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰درصد این دارایی را املاک دولتی تشکیل می‌دهد. به اعتقاد کارشناسان از اصلی‌ترین مزایای عرضه املاک در بورس کالا، کشف نرخ منصفانه است؛ به‌طوری که این معاملات در سراسر کشور امکان رصد دارد و هر شخصی در هر نقطه‌ای می‌تواند با انجام مقدماتی همچون دریافت کد و انتخاب کارگزار، به دور از تشریفات قانونی و البته فسادهای احتمالی در روند مزایده‌های غیرشفاف، املاک مورد نیازش را خریداری کند.

نظر وزیر راه درباره بورس کالا

محمد اسلامی‌وزیر راه‌وشهرسازی چندی پیش درباره راه‌اندازی بورس مسکن گفت: «این اقدام به شفافیت معاملات املاک کمک می‌کند و در عین حال، به ارزیابی هویت معامله‌کننده، اصالت ملک مورد معامله و اعتمادسازی در جامعه منتهی خواهد شد. با ورود مسکن به بورس املاک، معاملات مسکن از لجام گسیختگی خارج می‌شود.» او درباره اینکه آیا بورس املاک می‌تواند به مرجعی برای قیمت‌گذاری مسکن تبدیل شود؟ گفت: «برای هر اندازه‌گیری، یک شاخصی نیاز است که افراد می‌توانند به عنوان نمونه به بورس املاک استناد کنند.»

نظر بورسی‌ها درباره قیمت‌گذاری املاک در بورس کالا

حسن قالیباف‌اصل؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص راه‌اندازی بازار بورس املاک هم گفته است:« بحث تشکیل بورس املاک، اتفاق تازه‌ای است که در بازارسرمایه در حال وقوع است. ما قصد داریم در کنار املاک، امتیازات و اموال نیز مورد معامله قرار گیرند. در حوزه املاک دو مشکل اصلی در کشور ما وجود دارد؛ یکی بحث نقدشوندگی و دیگری بحث کشف قیمت است. از طریق بورس املاک به‌دنبال آن هستیم که قیمت منصفانه تعیین شود، دارایی‌ها نقدشونده باشند و به‌عنوان ابزار تأمین مالی مورد استفاده قرار گیرند.» همچنین علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هدف از راه‌اندازی بورس املاک را «پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان» دانست. در این بین البته بخشی از کارشناسان معتقدند بورس مسکن می‌تواند به افزایش قیمت مسکن در کشور دامن بزند اگر چه که به خروج مسکن از رکود هم کمک خواهد کرد.