روستایی با مردم کتابخوان

نگاهی کوتاه به کتابخانه روستایی آستان قدس رضوی در روستای روشناوند گناباد روستایی با مردم کتابخوان این روز‌ها با توجه به گسترش فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی برخی گمان می‌کنند که جاهایی مثل کتابخانه‌ها به فراموشی سپرده شده است و دیگر مراجعه کننده ندارد. در حالی که این‌گونه نیست و هنوز کتاب و کتابخوانی جایگاه […]

نگاهی کوتاه به کتابخانه روستایی آستان قدس رضوی در روستای روشناوند گناباد

روستایی با مردم کتابخوان

این روز‌ها با توجه به گسترش فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی برخی گمان می‌کنند که جاهایی مثل کتابخانه‌ها به فراموشی سپرده شده است و دیگر مراجعه کننده ندارد. در حالی که این‌گونه نیست و هنوز کتاب و کتابخوانی جایگاه خود را دارد. برای اثبات این موضوع در طرحی با عنوان «بازگشت یار مهربان» که از سوی روزنامه مناقصه‌مزایده اجرا می‌شود، قرار است سری به کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران در شهرهای مختلف بزنیم. در همین راستا این بار به سراغ یکی از کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در روستای روشناوند گناباد رفتیم و با مسؤول آن به گفت‌وگو نشستیم. روستایی با ۴هزار نفر جمعیت که یک کتابخانه هفت هزار جلدی دارد. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگو است.

–   لطفاً ضمن معرفی خود بفرمایید از چه زمانی عهده‌دار این مسؤولیت هستید؟

محمدرضا عاشوری هستم، دیپلمه و از سال ۷۶ مسؤولیت کتابخانه امام رضا (ع) در روستای روشناوند را عهده‌دار هستم. همزمان انباردار آستان قدس نیز هستم و به صورت ساعتی در شیفت بعدازظهر کتابخانه دایر است.

–   از سال ۷۶، یعنی مدت ۱۹ سال است که این مسؤولیت را به عهده دارید؟

بله

–   آیا قبل از سال ۷۶ نیز کتابخانه فعالیت داشته است؟

خیر، از سال ۷۶ با حدود ۲۰۰ جلد کتاب، این کتابخانه شروع به فعالیت کرد.

–   و هماکنون موجودی کتاب در کتابخانه چه تعداد است؟

در حال حاضر، حدود ۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود است.

–   آیا کل کتابخانه به همین یک سالن محدود است؟

بله، هم خود ما و هم مراجعین از همین یک سالن استفاده می‌کنیم.

–   کل پرسنل هم محدود به خود شما می‌شود؟

بله، فقط خود من کار‌ها را انجام می‌دهم.

–   لطفاً بفرمایید نحوه تهیه کتاب‌های به روز و جدید به چه صورت است؟

یا تماس تلفنی می‌گیریم و یا نامه می‌نویسیم به بنیاد پژوهش‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس و برایمان تهیه می‌کنند ولی کتاب‌های دانشگاهی نداریم.

–   آیا در روستای روشناوند فقط تا سطح دبیرستان امکان تحصیل وجود دارد؟

بله، هم دبیرستان دخترانه و هم دبیرستان پسرانه برای حدود ۸۰۰ خانواده و ۴ هزار نفر جمعیت وجود دارد.

–   آیا اهالی روستا اهل مطالعه هستند؟

با توجه به فصل‌های مختلف، میزان استقبال از کتابخانه روستا متفاوت است. در فصل امتحانات بیش‌تر پذیرای دانش‌آموزان هستیم و در ماه مبارک رمضان، مراجعه‌کننده کم‌تری داریم. در مجموع مراجعه خانم‌‌ها بیش‌تر است.

–   کتابخانه در چه ساعاتی به فعالیت مشغول است؟

کتابخانه در ساعت ۵ بعدازظهر به فعالیت مشغول است و البته به دلیل گرما و رسیدن ماه مبارک رمضان کمی دیرتر فعال است. بیش‌تر برای به امانت گرفتن کتاب مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز خانم‌‌ها و آقایان می‌توانند از همین سالن برای مطالعه استفاده کنند.

–   آیا از فعالیت خودتان در ۱۹ سال گذشته راضی هستید؟

خواسته اصلی ما این بود که کتابخانه در این روستا مستقل و از صبح تا شب فعال باشد تا در حدود ۲۵ نفری که ظرف یک ساعت مراجعه می‌کنند بتوانند در طول روز نیز از خدمات کتابخانه بهره‌مند شوند. البته نامه نوشتیم تا از طبقه دوم به طبقه پایین منتقل شود زیرا در معرض دید بیش‌تری قرار می‌گیرد و مردم بیش‌تر مراجعه می‌کنند و از کتاب‌‌ها استفاده می‌کنند.

–   با توجه به این‌که در این‌جا زمین برای ساخت زیاد است، چرا برای افزایش فضای کتابخانه اقدامی انجام نگرفته است؟

در زمان تولیت مرحوم واعظ طبسی نامه نوشتیم، گفتند که یک فرد خیری پیدا کنید که در تأسیس کتابخانه جدید مشارکت کند.

–   آیا زمین تهیه شده است؟

بله، از شورا در جایی مناسب زمین تهیه کرده‌ایم. اداره ارشاد اسلامی گناباد نیز زمینی تهیه کرده است و در کنار دهداری روشناوند شروع به ساخت کرده‌اند و با این حساب نمی‌دانم که آیا آستان قدس سرمایه‌گذاری جدید می‌کند یا خیر…

–   آیا امکان استفاده از مکان مهدیه‌ای که در نزدیکی این‌جاست، وجود ندارد؟

در این خصوص صحبتی نشده است.

–   آیا کتاب‌هایی که به امانت می‌دهید، به موقع و سالم به کتابخانه برگردانده می‌شود؟

بله، البته محدود کتاب‌هایی نیز به تدریج فرسوده و از رده خارج می‌شوند.

–   لطفاً بفرمایید چطور شد که مسؤولیت کتابخانه را به عهده گرفتید، آیا به کتاب علاقه داشتید؟

کارمند رسمی سازمان موقوفات آستان قدس در جنوب خراسان هستم. مدیرعامل وقت، آقای مهندس ایرانی گفتند که کتابخانه روستای روشناوند قرار است به صورت ساعتی راه‌اندازی شود و اداره آن‌جا به عهده ماست و از من دعوت شد که اداره این کتابخانه را برعهده بگیرم.

–   از فعالیت‌های جنبی کتابخانه بفرمایید؟

چند سالی با آستان قدس نامه‌نگاری می‌کردیم و بر طبق درخواست، اردوهای سیاحتی، زیارتی داشتیم. در این‌جا خواهش می‌کنیم که باز هم این اردو‌ها ادامه پیدا کند و اعضای فعال بتوانند از کتابخانه مرکزی و موزه آستان قدس بازدید داشته باشند.