بازارسهام رونق می‌گیرد؟

نگاهی به وضعیت بورس بعد از پایان مجامع شرکت ها بازارسهام رونق می‌گیرد؟ مسعود طاهری- نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته نشان از رشد اندک شاخص کل می‌دهد.بازاری که مدت‌‌ها از رشدش گذشته، با نزدیک شدن به فصل پایان فصل مجامع رونق نسبی یافته است. پیش‌تر کارشناسان اقتصادی، از آغاز برجام و پایان […]

نگاهی به وضعیت بورس بعد از پایان مجامع شرکت ها

بازارسهام رونق می‌گیرد؟

مسعود طاهری- نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته نشان از رشد اندک شاخص کل می‌دهد.بازاری که مدت‌‌ها از رشدش گذشته، با نزدیک شدن به فصل پایان فصل مجامع رونق نسبی یافته است.

پیش‌تر کارشناسان اقتصادی، از آغاز برجام و پایان تحریم‌ها به عنوان مهم‌ترین عنصر تحرک بازار سرمایه یاد کرده بودند، اما اتفاقات بعد از آن و «دبه»‌هایی که برخی از قدرت‌های بزرگ بعد از برجام درآوردند، خیلی زود آتش بازار سرمایه و به خصوص بورس را خاموش کرد.

اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه با پیش‌بینی روند معاملات بورس با پایان یافتن فصل مجامع، معتقدند بازار سهام از نظر زمانی آماده آغاز یک حرکت رو به جلو است.

مهدی‌افنانی در تحلیل روند کوتاه‌مدت معاملات بورس، اظهار داشت: همان طور که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات در بورس شروع فصل مجامع شرکت‌ها بود.

 این در حالی است که با پایان یافتن اولین دور از این رویداد سالانه می‌توان شرایط به مراتب بهتری را در روند معاملات متصور بود.

وی به کیفیت برگزاری مجامع شرکت‌های برای دوره منتهی به اسفند ۹۴ اشاره کرد و گفت: در این دوره شاهد روند قابل قبول تصمیمات مجامع شرکت‌ها و همچنین گزارش‌های بودجه‌ای سال مالی گذشته و آینده آن‌‌ها به خصوص در گروه‌های پالایشی، معدنی و خودرویی هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه موضوع کاهش نرخ بهره را به عنوان یک محرک مثبت در چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بورسی دانست و خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بهره بانکی بدون شک می‌تواند به سودآوری اکثر شرکت‌ها کمک قابل توجهی کند.

وی ادامه داد: در صنعت پتروشیمی هم کاهش هزینه مالی در سودآوری نمایان شده این در حالی است که به نظر می‌رسد رویدادهای دیگری شامل بهره‌برداری از خطوط اوره پتروشیمی شیراز و… می‌تواند یک محرک مثبت برای این صنعت باشد و شرکت‌های این گروه را خواب بیدار کند.

افنانی در گفت‌وگو با «ملت بازار» همچنین به عملکرد ناخوشایند گروه ساختمانی در بازار سهام اشاره کرد و گفت: اکثر شرکت‌های این گروه توانستند به اهداف فروش دست پیدا کنند و آن را به فصل بعدی منتقل کردند. به طول کلی این صنعت بازار سرمایه از ظرفیت خوبی برای رشد برخوردار است که با رونق گرفتن حوزه مسکن می‌توان شاهد رشد سهام شرکت‌های این گروه بود.

وی در پاسخ به این سؤال «ملت بازار» که با پایان یافتن فصل مجامع شرایط بازار را در هفته‌های آتی چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: به اعتقاد من بازار سهام از نظر زمانی آماده یک حرکت رو به جلو است و امیدواریم با افزایش حجم نقدینگی در بورس این روند تا پایان فصل تابستان تداوم داشته باشد. انتظار این است که در فصل جاری سود خوبی از بازار بتوان کسب کرد.

افنانی در خصوص پیش‌بینی روند شاخص کل هم گفت: از دید تکنیکالی هم شاخص استراحت زمانی را پر کرده و به نظر می‌رسد نماگر بازار رشد تا محدوده ۷۸ هزار واحدی را تا دو ماه آینده تجربه کند.

سهامداران بورس در انتظار پایان فصل مجامع

یک کارشناس بازار سهام نیز گفت: سیاست تقسیم سود شرکت‌ها، مسأله‌ای است که هیأت مدیره شرکت‌ها با توجه به میزان رشدی بودن و چشم‌انداز آتی شرکت، آن را تعیین می‌کنند.

ایمان مقدسیان در رابطه با این موضوع که سود شرکت‌ها میان سهامداران تقسیم شود بهتر است یا این‌که این سود‌‌ها درون شرکت‌ها باقی بماند، گفت: این‌که سیاست تقسیم سود شرکت‌ها حداکثری باشد یا خیر، مسأله‌ای است که هیأت مدیره شرکت‌ها با توجه به میزان رشدی بودن و چشم‌انداز آتی شرکت، آن را تعیین می‌کنند. اگر شرکتی بحث توسعه‌ای داشته باشد یعنی زمانی‌که شرکتی یک نموداری دارد که متکی به آن است، در مرحله‌ای شروع به‌کار می‌کند و در وضعیت رشد قرار دارد و می‌تواند بازارهایی که به آن دسترسی دارد را افزایش دهد؛ قطعاً این شرکت در مراحل رشد خود نیازمند نقدینگی بسیار زیادی است که این نقدینگی می‌تواند در سال‌های آینده باعث افزایش سود شرکت‌ها شود. در این نمونه از شرکت‌ها، اگر تقسیم سود صورت نگیرد و خرج امور توسعه‌‌ای شرکت‌ها شود، مناسب‌تر است. اما در بعضی موارد شرکت‌ها که وارد دوره بلوغ شده‌اند و بیش‌تر از این نمی‌توانند بازاری را تصرف کنند، از این رو می‌توان گفت‌ نیازی به نگهداری این سود‌‌ها درون شرکت‌ نیست و این شرکت‌ها می‌توانند سودهای خود را به صورت حداکثری میان سهامداران تقسیم کنند.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: در مجموع گاهی مجامع به این دید دنبال می‌شوند که در این فصل تقسیم سود بالایی انجام می‌شود؛ به این معنی که یک ماه مانده به زمان مجمع، در آنجا شرکت کنیم. مجمع dps بالایی را تقسیم می‌کند همین dps بالا کمک می‌کند تا با گرفتن سود تقسیمی، بازدهی افزایش یابد و بعد از مجمع وضعیت بهتری پیدا کنیم. البته این در صورتی است که نظرمان بر قیمت بازگشایی سهم بعد از مجمع نیز، مثبت باشد. به هرحال اگر با این دید به فصل مجامع نگاه کنیم، شرکت‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که سود تقسیمی بالایی دارند. معمولاً هم این شرکت‌ها از p/e‌های پایین برخوردارند.

او گفت: اما نمی‌توان از این دید به همه شرکت‌ها نگاه کرد. مثلا گروه خودرو؛ این گروهp/e‌های بالا دارند و آن‌هایی که سوددهی دارند (عمده آن‌‌ها سوددهی ندارند)، به خاطر زیان‌های انباشته‌هایی که سال‌های پیش داشتند قادر به تقسیم سود نیستند. بعضی‌ شرکت‌ها نیز، مثل ایران‌خودرو که سود تقسیمی دارند، سود تقسیمی قابل توجهی ندارند. از این رو در این گروه سود تقسیمی نمی‌تواند، ملاک رفتن به مجمع باشد و وجود اخبار مثبتی که این شرکت‌ها در رابطه با قراردادهای جدیدی که با شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کرده‌اند و برنامه‌های جدی برای یک سال آتی آن‌‌ها در مجمع تعریف می‌شود.

این فعال بازار سهام معتقد است: اگر با این نگاه به مجامع برخورد کنیم ممکن است گشایش‌هایی که بعد از برجام صورت گرفته، مورد توجه قرار بگیرد و بازار بر سهام مختلف بازار چنین نگاهی داشته باشد که یا باید قرارداد جدیدی بسته می‌شده یا باید محصول تازه‌ای تولید می‌شده، یا به هر عنوانی وضعیتی که تاکنون بوده دچار تغییر و تحول در جهت مثبت شود، در غیراین صورت، اصولاً در فصل مجامع شرکت‌هایی که سود تقسیمی بالاتر و p/eپایین‌تر دارند، بیش‌تر مورد توجه بازار قرارداده می‌شوند، چرا که سهامدار به مجمع می‌رود که یک سود دریافت کند.

مقدسیان افزود: به هرحال به نظر می‌رسد با مشخص شدن سمت ‌و سوی خبر‌‌ها که آیا شرکت‌ها می‌توانند اقدامات جدیدی را انجام دهند یا نه و مطلع شدن از اخباری که اطلاع داده نشده‌اند وضعیت بازار تحت تأثیر قرار بگیرد. مثلاً اگر شرکتی بحث افزایش سرمایه دارد یا این‌که می‌خواهد محصولی را معرفی کند و در آینده آن را به تولید برساند و از محل آن محصول سود داشته باشد یا به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشد، مباحث مهمی است.

به نظر می‌رسد مجامع برگزار نشده بسیاری از شرکت‌ها در شرایط کنونی برای سهامداران با دو پرسش مهم مواجه است: اول آن‌که بر‌اساس اخبار منتشر شده، برخی بانک‌ها و همچنین برخی شرکت‌های پالایشی پیش از برگزاری مجامع عمومی سالانه خود با تغییر مدیر‌عامل مواجه بوده‌اند. این تغییر و جابه‌جایی‌‌‌ها به‌طور حتم بسیاری از سؤالات و ابهامات را در ذهن سهامداران باقی می‌گذارد. به این دلیل که در مجمع، عملکرد شرکت در یک سال قبل از آن بررسی می‌شود و در این شرایط مدیرعامل جدید در مقابل سؤالات سهامداران در مورد وضعیت شرکت و عملکرد سال گذشته آن توان پاسخگویی کافی ندارد.

از این‌رو ممکن است بسیاری از سؤالات برای سهامداران این شرکت بدون پاسخ بماند. موضوع دیگر نیز بررسی اثر‌گذاری برجام بر وضعیت شرکت‌ها است. به نظر می‌رسد مدیران شرکت‌ها در مجامع هنوز برای نحوه اثرگذاری برجام بر وضعیت شرکت پاسخ روشنی ندارند و این دومین موضوع مبهم مجامع شرکت‌های بورسی در سال جاری است.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا با پایان فصل مجامع می‌توان به رشد شاخص کل بورس امیدوار ماند یا باز هم این سهامداران هستند که باید چشم انتظار تحول دیگری باشند.