ساماندهی بازار فولاد با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس

معاون وزیر صمت ساماندهی بازار فولاد با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس گروه زمین و معدن – معاون امور صنایع وزارت صمت، گفت: بازار فولاد با عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود.  مهدی صادقی‌نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صمت، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از چند واحد تولیدی، افزود: شیوه‌نامه […]

معاون وزیر صمت

ساماندهی بازار فولاد با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس

گروه زمین و معدن – معاون امور صنایع وزارت صمت، گفت: بازار فولاد با عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود.  مهدی صادقی‌نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صمت، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از چند واحد تولیدی، افزود: شیوه‌نامه مصوب ستاد اقتصادی دولت در راستای جهش‌تولید ابلاغ شد که یکی از اصول این شیوه‌نامه عرضه تمام محصولات فولادی اعم از انواع شمش و ورق در بورس کالاست. وی گفت: جلسات مستمری در حال برگزاری است تا شرکت‌های بخش فولاد کشور مواداولیه را در بورس عرضه کنند؛ همچنین واقعی‌سازی تقاضا و سهمیه‌ها در حوزه ورق نیز به موازات انجام شده است. معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، ادامه داد: با عرضه کافی محصولات فولادی مطابق شیوه‌نامه در بورس کالا و به‌‌هم‌رسانی تقاضا و عرضه، بازار این بخش ساماندهی ‌می‌شود که البته میزان تولید و کف عرضه در بورس باید مشخص شود. به گفته صادقی‌نیارکی؛ در حوزه شمش فولادی مازاد تولید وجود دارد که بستر صادرات و ارزآوری در این بخش فراهم خواهد شد.

وزارت صمت با نظارت مانع فعالیت دلالان فولاد شود

در ادامه رضا تقی‌پور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، گفت: وزارت صمت باید با نظارت و پالایش اطلاعات مانع فعالیت دلالان فولاد در کشور شود.  تقی‌پور؛ دلیل عمده این نابه‌سامانی‌ها را نبود مدیریت زنجیره بیان کرد و افزود: عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا طرحی است که هم‌اکنون کلیات آن در مجلس شورای‌اسلامی به تصویب رسیده است و جزییات آن نیز در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی و نهایی شدن است. وی اضافه کرد: در این صورت صادرات زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که این کالا‌ها در بورس عرضه شده و نیاز داخلی را به طول کامل تأمین کرده باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به نابه‌سامانی‌ها و آشفتگی‌هایی که امسال در بازار فولاد کشور وجود داشت، بیان کرد: میزان تولید محصولات فولادی دو برابر مصرف و نیاز کشور است. وی ادامه داد:، اما متأسفانه نابه‌سامانی و آشفتگی بازار فولاد موجب شد تا قیمت محصولات فولادی به یکباره نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۸ نوسانات قیمتی زیادی را در پی داشته و افزایش تا میزان ۳۵۰ درصد را شاهد بودیم. تقی‌پور؛ تصریح کرد: باید در کنار بورس کالای فعلی، دو بازار بورس دیگر ایجاد شود تا از انحصار کالا‌ها در دست عده‌ای و عرضه قطره‌چکانی و افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری شود. اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، جهت بازدید از واحدهای صنعتی به استان‌مرکزی سفر کردند که در جریان این سفر از کارخانه تولید لوله و پروفیل و لوازم‌خانگی در شهرستان ساوه بازدید صورت گرفت.