مناقصه واگن‌های متروی تهران؛ روی ریل بروکراسی ناتمام!

مناقصه واگن‌های متروی تهران؛ روی ریل بروکراسی ناتمام! گروه اجتماعی- مدت‌هاست که ظرفیت تهران از جمعیت لبریز شده است، اما پایتخت ایران برای خیلی‌ها جذاب‌ترین جا برای زندگی است و سالانه هزاران مهاجر به تهران نقل مکان می‌کنند. شهرهای اطرف تهران نیز مدت‌هاست که پُر شده است و به همین دلیل شهرهای جدیدی همچون پردیس […]

مناقصه واگن‌های متروی تهران؛ روی ریل بروکراسی ناتمام!

گروه اجتماعی- مدت‌هاست که ظرفیت تهران از جمعیت لبریز شده است، اما پایتخت ایران برای خیلی‌ها جذاب‌ترین جا برای زندگی است و سالانه هزاران مهاجر به تهران نقل مکان می‌کنند. شهرهای اطرف تهران نیز مدت‌هاست که پُر شده است و به همین دلیل شهرهای جدیدی همچون پردیس و پرند مهاجرانی را که می‌خواهند به پایتخت ایران نزدیک باشند، در دل خود جای داده است. در این بین اما جابه‌جایی جمعیت نزدیک به ۱۶ میلیون نفری تهران و حومه معضلی است که سال‌هاست شهرداری تهران را آزار می‌دهد. دولت روحانی نیز همچون دولت‌های قبل آن‌طور که باید سهم خود را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ پرداخت نکرده است تا قدم زدن در این شهر دودآلود سخت و سخت‌تر شود. متروی تهران اما در این بین یک استثناست و روزانه میلیون‌ها را در کلانشهر ایران جابه‌جا می‌کند. مترویی که ظرفیت مسافرانش مدت‌هاست پر شده و به‌دنبال راهکارهایی همچون ایجاد خطوط جدید و کم کردن ساعت رفت‌وآمد است تا بتواند تراکم جمعیتی را در این روزهای کرونازده کم کند.

مناقصه واگن مترو

به همین دلیل چند سال پیش شاهد برگزاری مناقصه بین‌المللی تأمین واگن‌های مترو، به عنوان اصلی‌ترین قطعه حرکت این غول آهنی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بودیم. در این مناقصه ۶۳۰دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB(داخلی‌سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱درصد داخلی‌سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰واگن به ۳۹درصد داخلی‌سازی خواهیم رسید و در بخش‌سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی‌سازی را در پی خواهد داشت. متوسط هزینه‌ FOB(تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن ۱٫۰۷۸ هزاریورو است. همچنین در این قرارداد نیز قرار است بدنه تمام واگن‌ها آلومینیم باشد در حالی که قبلاً بدنه کربن استیل در بدنه واگن‌ها استفاده می‌شد. به عبارت دیگر بدنه آلومینیمی‌تکنولوژی روز دنیاست و هر واگن حدود سه تن سبک‌تر می‌شود. در این ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی که قرار است خریداری شود ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران بوده که در این مناقصه قرارداد ۶۳۰ دستگاه آماده شده است.

 انتقاد از وجود بروکراسی پیچیده در تأمین واگن

در همین رابطه، علی امام؛ مدیرعامل شرکت متروی تهران، در واکنش به اظهارات رئیس شورای‌شهر مبنی بر اینکه افتتاح ایستگاه‌ها بدون وارد کردن واگن به خط، انگار که پول خود را دور می‌ریزیم و باید در تأمین واگن برای مترو اقدام جدی‌تری کرد، به یک خبرگزاری چنین، گفت: در سال۹۶ و در برنامه پنج ساله، دولت تأمین واگن برای کلانشهرها را به صورت جدی‌تری برعهده گرفت و براساس ماده۴۸ مقرر شد تا پایان برنامه در سال۱۴۰۰، دو هزار دستگاه واگن مترویی برای متروی کلانشهرها تأمین شود که سهم تهران ۱۰۵۰ واگن است. مسؤولیت تأمین واگن‌ها به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سپرده شد و مناقصه بین‌المللی برگزار و اواخر سال۹۶، واگن‌سازی تهران با شرکای چینی خود برنده آن شد. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کارفرماست و شهرداری تنها بهره‌بردار است و منابع مالی نیز از طریق فاینانس و با تعهد دولت تأمین می‌شود. متأسفانه روند اداری در داخل کشور خیلی به‌کُندی پیش‌رفته و هنوز به سرانجام نرسیده است، البته تحریم نیز بی‌تأثیر نبوده است. زمانی که این قرارداد بسته شد، قرار بود الحاقیه‌ای منعقد شود و این الحاقیه ماه‌هاست که بین طرف چینی و سازمان شهرداری‌ها به نتیجه نرسیده و در نتیجه اعتبار اسنادی پروژه هنوز باز نشده است. در قراردادهای فاینانس، تا زمانی که اعتبار اسنادی باز نشود، قرارداد فعال نمی‌شود و هنوز این اتفاق رخ نداده است. چیزی به ۱۴۰۰ نمانده است و حتی قرارداد هم هنوز به سرانجام نرسیده است و به نظر می‌آید متأسفانه تا پایان دولت دوازدهم هیچ اتفاق جدی در عرصه تأمین واگن رخ ندهد. تا سال آینده بدون هیچ شک و شبهه‌ای نه‌تنها ۶۳۰ واگن بلکه باقی این تعداد دو هزار واگن نیز به نتیجه نمی‌رسد.