انتقاد از مزایده گذاشتن معابر شهر پایتخت در طرح شهربیدار

انتقاد از مزایده گذاشتن معابر شهر پایتخت در طرح شهربیدار گروه اجتماعی- لایحه زیست‌شبانه، لایحه‌ای بود که به شهر بیدار تهران تغییر پیدا کرد. اعضای شورای‌شهر پایتخت در این لایحه به‌دنبال زیست‌شبانه شهر تهران بودند. لایحه‌ای که البته با مقاومت‌های جدی از طرف فرمانداری و ناجا درباره تأمین امنیت مواجه شد و حالا اعضای شورای‌شهر […]

انتقاد از مزایده گذاشتن معابر شهر پایتخت در طرح شهربیدار

گروه اجتماعی- لایحه زیست‌شبانه، لایحه‌ای بود که به شهر بیدار تهران تغییر پیدا کرد. اعضای شورای‌شهر پایتخت در این لایحه به‌دنبال زیست‌شبانه شهر تهران بودند. لایحه‌ای که البته با مقاومت‌های جدی از طرف فرمانداری و ناجا درباره تأمین امنیت مواجه شد و حالا اعضای شورای‌شهر تهران درصدد بهبود این شرایط هستند. آن‌طور که پیش‌تر محسن ‌هاشمی؛ رئیس شورای‌شهر تهران گفته؛ قرار است رایزنی‌های لازم با فرمانداری و ناجا برای اجرای این طرح در نقاطی از شهر تهران به اجراء دربیاید تا خانواده‌ها بتوانند در نقاطی از شهر تهران در طول شب به گشت‌وگذار بپردازند. در این طرح همچنین پیش‌بینی شده تا برخی معابر شهر تهران نیز برای ارائه خدمات به شهروندان به مزایده گذاشته شود؛ مسأله‌ای که اعتراض یکی از اعضای شورای‌شهر تهران را در جلسه دیروز(سه‌شنبه) به دنبال داشت.

اعتراض به مزایده معابر شهری

بهاره آروین؛ در دویست‌وشصت‌وهفتمین جلسه علنی شورای‌اسلامی‌شهر تهران، گفت: شهربیدار معمولاً در معابر شهر اجراء می‌شود و به نظر می‌رسد اینکه این فضا را مانند روزبازارها به مزایده بگذاریم، درست نیست. این عضو شورای‌شهر تهران، همچنین با بیان اینکه مجوز دادن به برخی از فعالیت‌ها در شهربیدار ممکن است زمینه فساد و رانت ایجاد کند، گفت: ضرورت دارد در جهت از بین بردن این زمینه‌ها درخواست‌های رسیده، دلایل تأیید یا رد تقاضا و شناسنامه‌های صادرشده را در سامانه شفافیت به صورت عمومی‌منتشر کنیم. وی با اشاره به بند(ج) ماده یک لایحه برنامه تحقق شهربیدار در تهران، گفت: در بند(ج) که مربوط به فعالیت‌های مجاز شهربیدار است، تنها خرده‌فروشی‌ها، صنایع‌دستی و دستفروشی‌های مجوزدار اجازه فعالیت گرفته‌اند و به نظر می‌رسد تنها به اصناف و مشاغل سیار مجوز داده‌ایم. این در حالی است که فرض ما این بود که محدودیت فعالیت در شب برای اصناف برداشته شود و اصناف خود در این مورد تصمیم بگیرند. وی افزود: هیچ ضرورتی ندارد ما تعیین کنیم که چه اصنافی مجوز فعالیت در محدوده شهربیدار را داشته باشند، چراکه این برنامه سرزندگی و امنیت را برای شهر به ارمغان می‌آورد و شب‌مردگی را از بین می‌برد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم کلیه کسب‌وکارها، مراکز خدماتی و اصناف واقع در فضای شهربیدار در زمره فعالیت‌های مجاز قرار گیرند. نهایتاً پس از بحث و بررسی این پیشنهاد با هشت رأی موافق اعضای شورای‌شهر تهران، به تصویب نرسید.

رفع زمینه‌های فساد

آروین؛ در ادامه بررسی این لایحه، پیشنهاد دیگری درخصوص مورد سوم بند(ج) در ماده۲ لایحه مطرح کرد و گفت: از آنجا که در بند(ج) ماده۱ مقرر شده است تنها به برخی از فعالیت‌ها مجوز دهیم، ضروری است درجهت از بین بردن زمینه‌های احتمالی فساد و جلوگیری از رانت، درخواست‌های رسیده و دلایل تأیید یا رد تقاضا و شناسنامه‌های صادرشده را برای عموم منتشر کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این موضوع را به انتهای بند سوم قسمت(ج) ماده۲ اضافه کنیم. نهایتاً پس از بحث و بررسی این پیشنهاد با ۱۲رأی موافق اعضای شورای‌شهر تهران به تصویب رسید. وی در پیشنهادی دیگری درخصوص ماده۴ این برنامه نیز، گفت: در این ماده فرآیندی طولانی دیده‌ایم و مقرر شده است شهرداری ظرف یک ماه دستورالعمل نحوه فعالیت را در شورای راهبری به تصویب برساند و بعد تشکیل پنجره واحد دهد و آنگاه اقدام به صدور مجوز کند. اما از آنجا که هدف اصلی هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط است، پیشنهاد می‌کنم متن این ماده را تغییر دهیم تا سریعاً وارد فاز اجراء شویم. در متن این پیشنهاد آروین؛ تأکید کرد: شهرداری تهران موظف است؛ ظرف مدت دو ماه از لازم‌الاجراء شدن این مصوبه، کلیه هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذی‌ربط انجام دهد؛ به‌نحوی که تمامی‌اصناف رسمی‌و دارای مجوز که در فضای شهربیدار قرار دارند مجاز باشند به صورت شبانه نیز به ارائه خدمات و فروش محصولات بپردازند. نهایتاً پس از بحث و بررسی این پیشنهاد با ۱۳رأی موافق اعضای شورای‌شهر تهران به تصویب رسید.