وجود خلأ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد در بازار ICT ایران

در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری فاوا مطرح شد وجود خلأ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد در بازار ICT ایران گروه فن‌آوری اطلاعات-معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور گفت: پیوست فن‌آوری با هدف رفع موانع تولید و انتقال دانش فنی برای قراردادهای کلان کشور تدوین می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیرنگ معاون امور بین‌الملل معاونت علمی […]

در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری فاوا مطرح شد

وجود خلأ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد در بازار ICT ایران

گروه فن‌آوری اطلاعات-معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور گفت: پیوست فن‌آوری با هدف رفع موانع تولید و انتقال دانش فنی برای قراردادهای کلان کشور تدوین می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بیرنگ معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار در صنعت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران از تدوین پیوست فن‌آوری برای قراردادهای کلان کشور خبر داد و گفت: این پیوست موضوعاتی از جمله آموزش نیروی انسانی و برون‌سپاری تحقیقات را شامل می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: این پیوست در راستای رفع موانع تولید در این معاونت در دست تدوین است و زمینه انتقال دانش فنی در زمینه فن‌آوری را در قراردادهای کلان فراهم می‌کند.

بیرنگ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر برابری تولید ناخالص داخلی GDP و قدرت خرید است.

وی با اشاره به رتبه ششم ایران در فن‌آوری نانو و جایگاه ویژه ایران در دانش سلول‌های بنیادی، گفت: در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه فن‌آوری‌های جدید انجام شده و تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این تسهیلات گفت: شرکت‌های متشکل از سهامدار خارجی و شرکت دانش‌بنیان مشمول معافیت‌های مالیاتی و گمرکی می‌شوند و در دو سال گذشته ۱۰۰ شرکت با سهامداری مشترک خارجی، داخلی تأییدیه دانش‌بنیان اخذ کردند.

وی تصریح کرد: امکان دریافت خدمات تخصصی و مشاوره‌ای و امکان برخورداری از مشوق‌های دولتی تا سقف ۸۰ درصد برای شرکت‌ها فراهم است.

بیرنگ همچنین با بیان این‌که پارک فن‌آوری پردیس، پارک پیشروی کشور در حوزه فن‌آوری است، گفت: این پارک میزبان سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود و اختصاص منطقه ویژه‌ای در کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی در این پارک در دست مذاکره است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت با طرف ایرانی در پارک‌های فن‌آوری و مناطق آزاد تجاری امکان فعالیت دارند.

ایجاد کریدورهای علم فن‌آوری با ۱۴ هزار میلیارد ریال

معاون نوآوری و فن‌آوری وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: طرح ایجاد کریدورهای علم فن‌آوری با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴هزار میلیارد ریال به صورت جدی دنبال می‌شود.

امیرحسین‌دوایی در همایش معرفی سرمایه‌گذاری در صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: کریدور‌‌ها با هدف توسعه فن‌آوری‌های نوین در کشور ایجاد خواهد شد.

وی از راه‌اندازی پارک اینترنت اشیا در جاده کرج خبر داد و گفت: زمین لازم خریداری شده است تا با احداث آن شرکت‌های داخلی و خارجی در آن مستقر شوند.

دوایی با بیان این که نرم افزارهای (اپلیکیشن) قابل رقابت در جهان در این پارک تولید خواهد شد، افزود: تاکنون و از سال ۱۳۹۲ بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در توسعه پهن باند کشور در قالب شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی شده است در برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور بیش از۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات(آی‌سی‌تی) صورت گیرد که ۲۰۰ میلیارد ریال آن را دولت انجام خواهد داد.

معاون فن‌آوری وزارت ارتباطات ادامه داد: ایجاد پارک اینترنت اشیا در کرج با مساحت ۲۰ هکتار، تغییر مأموریت منطقه ویژه پیام که به عنوان هاب پستی شناخته می‌شود و ایجاد شهر ICT نمونه از جمله برنامه‌های توسعه‌ای ما در قالب کریدور است.

او خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برنامه‌های جدی در زمینه رونق پیام‌رسان ایرانی در دستور کار دارند.

دوایی عنوان کرد: دنبال این هستند تا ضوابطی وضع کنند که امکان برای ایجاد مسنجر ایرانی فراهم شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که در زمینه راه‌اندازی OTT و شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز برنامه‌های مشابهی داریم، گفت: سرمایه‌گذاری که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در نظر گرفته شده ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است.

فن‌آوری اطلاعات، بیش‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری جهان

رییس مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان این‌که حجم بازار ICTجهان در سال۲۰۲۰ به ۵۰۰۰ میلیارد یورو خواهد رسید، گفت: بازار ICT ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خلأ درآمدی دارد.

مرتضی موسویان در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران با بیان این‌که حجم بازار ICTجهان در سال۲۰۲۰ به ۵۰۰۰ میلیارد یورو خواهد رسید، اظهار کرد: بزرگ‌ترین برندهای دنیا حد فاصل سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ جای خود را به برندهای IT داده‌اند.

رییس مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ بیش‌ترین سرمایه‌گذاری جهانی بالغ بر ۳۱ درصد مربوط به فن‌آوری اطلاعات بوده است.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به این‌که حجم اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی یک میلیون و ۶۰۰ هزار اما در ایران نهایتاً ۴۵ هزار است، ابراز کرد: باید به سمت همکاری شبکه‌ای برویم تا بتوانیم سهم خود را از بازار این حوزه ارتقا دهیم.

وی اشاره‌ای به وبگاه‌های پربازدید کشور داشت و گفت: تعداد وبگاه‌های پربازدید کنونی متعلق به آن‌هایی که در داخل کشور هاست می‌شود.

موسویان خاطر نشان کرد: این پایگاه‌ها اغلب خبری، تبلیغاتی، بازی و نرم افزار، شبکه‌های اجتماعی، محتوای آموزشی، اطلاعات بورسی و درایو مجازی هستند.

وی ابراز کرد: سهم ایران از حجم بازار جهانی ICT با توجه به جمعیت یک درصدی کشورمان باید ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد در حالی‌که الان ۳۹ هزار میلیارد تومان است که عمده این رقم هم به اپراتور‌‌ها مربوط می‌شود.

موسویان درباره ویژگی‌های شبکه‌ای کار کردن هم گفت: باید داوطلبانه باشد، حافظ استقلال اعضا باشد، مکمل بودن اعضا به نسبت یکدیگر و معرف اهداف و منافع مشترک باشد.

توسعه ICT به حضور بیش‌تر بخش خصوصی نیاز دارد

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: توسعه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات(آی سی تی) به آزادسازی از طرف دولت و حضور بیش‌تر بخش خصوصی در این حوزه نیاز دارد.

پدرام‌سلطانی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: در کشورهای پیشرو، شاکله فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات در اختیار بخش خصوصی است؛ دولت‌‌ها در این حوزه سیاست‌گذاری می‌کنند و توسعه را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی تأکید کرد، توسعه یک امر اتفاقی نیست؛ در مسیر حرکت جهانی، توسعه یک حرکت واگرا نیست؛ همه کشور‌‌ها براساس روند‌های توسعه در جهان حرکت و جایگاه خود را در جهان پیدا می‌کنند.

وی افزود: آن‌چه باعث کندی و یا سرعت روند رو به توسعه می‌شود، ابتکار و بومی‌سازی متناسب با ظرفیت‌های کشور خود است.

سلطانی ادامه داد: یکی از روندهای برجسته و شناخته شده توسعه در دهه گذشته، توسعه مبتنی بر فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات است.

وی با اشاره به نقش دولت یازدهم در تسهیل به‌کارگیری فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین استفاده جامعه از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، گفت: ما باید به‌دنبال بومی‌سازی مدل‌هایی باشیم تا فن‌آوری‌های کسب و کار را در کشور با سرعت بیش‌تری توسعه دهیم.

 

وی بر اهمیت مراقبت از فرهنگ‌ها در استفاده از فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات تأکید کرد و گفت: بهترین دفاع، حمله است؛ بهترین راه برای مقابله با حل شدن فرهنگ ایرانی، «تولید فرهنگی» است که این امر در بستر ‌آی‌سی‌تی انجام می‌شود.