مچ‌اندازی دولت و مجلس بر سر توافقنامه جدید با مدیرکل آژانس انرژی اتمی!

مچ‌اندازی دولت و مجلس بر سر توافقنامه جدید با مدیرکل آژانس انرژی اتمی! گروه سیاسی- توافقنامه دولت با آژانس انرژی اتمی‌آخرین جنجال بین دو نهاد قدرتمند در کشورمان است. داستان از جایی شروع شد که نمایندگان دولت دیروز(دوشنبه) در دیدار با رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کردند که همچنان ایران به توافقات هسته‌ای […]

مچ‌اندازی دولت و مجلس بر سر توافقنامه جدید با مدیرکل آژانس انرژی اتمی!

گروه سیاسی- توافقنامه دولت با آژانس انرژی اتمی‌آخرین جنجال بین دو نهاد قدرتمند در کشورمان است. داستان از جایی شروع شد که نمایندگان دولت دیروز(دوشنبه) در دیدار با رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کردند که همچنان ایران به توافقات هسته‌ای خود پایبند است. در پایان این دیدار نیز بیانیه‌ای در سه بند بدین شرح صادر شد: ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد. * یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی‌آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد. *مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن. همین سه بند کافی بود تا صدای نمایندگان مجلس بلند شود. آنان که چندی پیش قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند حالا از اقدام دولت شاکی هستند و حتی به قوه‌قضاییه نیز شکایت بردند.

توافقنامه دولت با آژانس لغو شود

در همین رابطه، مجتبی ذوالنور؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دیروز(دوشنبه) در صحن مجلس چنین، گفت: توافقنامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود. براساس قانون مصوب مجلس شورای‌اسلامی‌اگر طرف مقابل تمام تحریم‌ها را بردارد و وظایف برجامی‌خود را اجراء کند دولت باید به مجلس گزارش دهد و این مجلس شورای‌اسلامی‌است که باید درخصوص ادامه توافقات تصمیم‌گیری کند و دولت این اجازه را ندارد. توافقنامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود. براساس قانون مصوب مجلس شورای‌اسلامی‌اگر طرف مقابل تمام تحریم‌ها را بردارد و وظایف برجامی‌خود را اجراء کند دولت باید به مجلس گزارش دهد و این مجلس شورای‌اسلامی‌است که باید درخصوص ادامه توافقات تصمیم‌گیری کند و دولت این اجازه را ندارد. اینکه جایگاه مجلس شورای‌اسلامی‌را زیرپا بگذارند و بعد بخواهند با یک حلب شیره بر سر نمایندگان کلاه بگذارند قابل‌قبول نیست. تا زمانی که موافقت‌نامه امضاء شده پاره نشود و قانون مصوب مجلس شورای‌اسلامی‌اجرایی نشده، هیچ مقام دولتی اجازه ورود به مجلس را ندارد. اینکه بخواهند براساس موافقت‌نامه مجدداً سه ماه به آژانس فرصت دهند و سپس زیرسبیلی تا آستانه انتخابات به این وضع ادامه داده و بخواهند با زبان سازش برای دشمن نوکری کنند، قابل قبول نیست.

توضیح سازمان انرژی اتمی

سازمان انرژی اتمی ‌ایران با دفاع از توافقنامه دولت با آژانس درخصوص تفاهمات مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیحاتی ارائه کرد. در توضیح سازمان انرژی اتمی‌آمده است: سفر مدیرکل آژانس به ایران براساس درخواست ایشان بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی‌ایران نیز واقع شد. در گفت‌وگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تأکید کرد به‌طوری که در بیانیه نیز انعکاس داشته است. ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی‌به‌طور کامل متوقف شود و صرفاً تعهدات پادمانی ایران اجراء می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطاء نخواهد شد و هیچ‌گونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌گردد. مقصود از تداوم راستی‌آزمایی و نظارت ضروری که در بند۲ بیانیه آمده، همان‌طور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این‌صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تأسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تأسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

توقف کلیه نظارت‌های فراپادمانی از امروز(سه‌شنبه)

کیوان خسروی؛ سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی نیز گفت: در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به ایران، چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی برای وی تشریح شد. خسروی؛ با تأکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» افزود: درخصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی‌ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجراء کرده، زمینه قطع نظارت‌های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است. در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت، برموضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است. خسروی؛ در پایان گفت: اجرای قانون مجلس به‌منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این‌رو تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن براساس چارچوب‌های قانونی ادامه خواهد داشت.

در مورد توافق با آژانس زود قضاوت نشود

سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌یک توافق قابل‌توجه دیپلماتیک و فنی است، ادامه داد: این توافق در چارچوب قانون مجلس انجام است. این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرد. برخی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین‌های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی‌در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و این فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ‌ایران محفوظ نگه داشته می‌شوند.

اجماع مجلس برای رسیدگی قضایی به تخلف دولت

گفتنی است؛ در پایان جلسه دیروز(دوشنبه) مجلس شورای‌اسلامی، نمایندگان قاطعانه بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پافشاری کرده، بیانیه مشترک اخیر میان آژانس بین‌المللی اتمی ‌و سازمان انرژی اتمی‌را خلاف قانون دانسته و حکم به ورود قوه‌قضاییه به بررسی موضوع دادند و خواستار رسیدگی فورس قوه‌قضاییه به تخلف دولت در این زمینه شدند.