سی. ان. جی اقتصادي ترين سوخت براي جايگزيني در سبد سوخت

سی. ان. جی اقتصادي ترين سوخت براي جايگزيني در سبد سوخت تشکیل کنسرسیوم برای صادرات گاز ال ان جی و سی ان جی     مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اينكه باید از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت سی ان جی هم در داخل و هم برای […]

سی. ان. جی اقتصادي ترين سوخت براي جايگزيني در سبد سوخت

تشکیل کنسرسیوم برای صادرات گاز ال ان جی و سی ان جی

 

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اينكه باید از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت سی ان جی هم در داخل و هم برای صادرات استفاده شود، گفت: گاز طبیعی سوخت ملی است که باید سهم آن در سبد سوخت کشور به درصد قابل قبولی افزایش پیدا کند.

 

علیرضا صادق آبادی در حاشیه بازدید از کارخانه ساخت مخازن تحت فشار سی ان جی کاوش با اشاره به اهمیت گاز طبیعی در کشور اظهار کرد: هیچ سوختی از نظر اقتصادی و زیست محیطی قابلیت رقابت با گاز طبیعی را ندارد، صدها میلیارد دلار در توسعه صنعت گاز سرمایه گذاری شده  که در پی این امر بیش از ۹۰ درصد از کشور تحت پوشش سوخت گاز طبیعی قرار گرفته است.

 

صادق آبادی با اشاره به نقش سی ان جی در ناوگان حمل و نقل بیان کرد: ثبت نام خودروها در فرآیند دوگانه سوز کردن باید تسریع یابد.

 

وی با بیان اینکه اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین سوخت سی. ان. جی است، توضیح داد: با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی. ان. جی جایگزین کرد، در حالی که اگر ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین ایجاد شود نیاز به صرف ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و ۵ سال زمان است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: جایگزینی ال پی جی با بنزین هیچ مزیتی برای کشور ندارد و این امر صددرصد هزینه برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 

صادق آبادی گفت: ال پی جی از نظر قیمت با بنزین قابل مقایسه نیست، در فصول سرد قیمت ال. پی. جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ منفعتی برای کشور در برنخواهد داشت، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی. ان. جی ۳۰ سنت، سود عایدی خواهد داشت.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اظهار کرد: وقتی خودرویی ال پی جی سوز شد انتظار می رود در تمام نقاط بتواند از این سوخت بهره مند شود این در حالی است که زیرساختی برای توزیع ال پی جی در کشور وجود ندارد.

 

وی افزود: حمل جاده ای سوخت ال پی جی با افزایش تردد نفکش های جاده پیما حوادث جاده ای را افزایش می دهد‌ و همچنین استفاده از یارانه سوخت گازوییل را نیز بیشتر می‌کند.

 

صادق آبادی با اشاره به اینکه جایگزینی ال پی جی به جای بنزین یک جایگزینی با سود منفی محسوب می شود، تاکید کرد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود وجود دارد باید به سمتی حرکت کرد که ثروت تولید شود بنابراین اولویت سرمایه گذاری در جایی است که عایدی حاصل شود اما این جایگزینی، منفی است.

 

به گفته وی کشورهایی به دنبال ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.

 

 

 

مصرف سی ان جی شتاب گرفت

 

صادق آبادی با اشاره به روند روبه رشد مصرف سی ان جی در کشور تصریح کرد: در سال ۹۶ برداشت من این بود که صنعت سی ان جی رو به ورشکستگی است خودروهای سی ان جی سوز نیز در حال خارج شدن از رده بودند میزان مصرف این سوخت نیز حدود ۱۹ میلیون متر مکعب بود اما درحال حاضر این رقم به حدود ۲۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

 

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد برای تبدیل رایگان خودروهای عمومی کار بزرگی در کشور بوده است یادآور شد: هر چند در کشور مشکل نقدینگی و تحریم وجود دارد اما در شورای اقتصاد با دفاع از مصوبه ضرورت انجام این کار مطرح شد.

 

صادق آبادی با اشاره به ویژگی مالی این طرح گفت: در این مصوبه برای اولین بار بین کارفرما و پیمانکار، بانک قرار گرفت، اگر این مدل مالی تعریف نشده بود باتوجه به شرایط اقتصادی کشور قطعا مشکلات نقدینگی دوچندان می شد.

 

به گفته وی بانک ها تعهدات بین کارفرما و پیمانکار را تضمین و چرخش نقدینگی را ایجاد می کنند از همین رو این مدل مالی برای نخستین بار در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیاده سازی شد.

 

 

بازگشت ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها اشتباه است

 

همچنین در ادامه این بازدید مدیر عامل شرکت توانا بعنوان یکی از شرکت های فعال در عرصه ساخت مخازن سی ان جی با اشاره به اقدامات صورت گرفته این مجموعه باهمکاری سایر شرکت ها و وزارتخانه ها گفت: تشکیل یک کنسرسیوم برای صادرات گاز به صورت ال ان جی و سی ان جی به کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و ترکیه در حال بررسی است.

 

نامداری با بیان اینکه عدم ثبات در سیاست های کشور در خصوص انرژی های فسیلی آسیب رسان است، تصریح کرد: بازگشت ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها اشتباه است.

 

وی تاکید کرد: این شرکت با دارا بودن ۶۰ کارگاه تبدیل در ۱۹ استان کشور ظرفیت تبدیل روزانه ۴۰۰ خودرو را دارا است که براساس چشم انداز تعریف شده ظرفیت تبدیل باید به ۶۰۰ خودرو در روز برسد.

 

نامداری درخصوص سایر اقدامات انجام شده افزود: ارتقا کیفی قطعات نیز از جمله موضوعاتی بوده که دراین مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

 

به گفته وی تامین اتوبوس های گاز سوز با تهاتر نفت نیز در حال پیگیری است.

 

براساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، نامداری درپایان به سهم ۳۵ درصدی این شرکت دانش بنیان در تبدیل خودروهای عمومی اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه تبدیل ۵۰ هزار خودرو به انضمام ایستگاه های سی ان جی و کارگاه های تبدیل به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار در سوریه (به صورت تفاهم نامه بین وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت سوریه)  نیز از جمله مواردی است که درمرحله مذاکره نهایی قرار گرفته است.