پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند

اجراي تصفيه خانه  آب شرب ملاير به روش BOT پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند گروه انرژي-   پس از پنج سال‌ چشم انتظاری، آب شرب از سد کلان به ملایر رسیده و تصفیه خانه این شهر در قالب قرار داد  BOT به بهره‌برداری رسيد.     تصفیه‌خانه آب شرب ملایر   به […]

اجراي تصفيه خانه  آب شرب ملاير به روش BOT

پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند

گروه انرژي-   پس از پنج سال‌ چشم انتظاری، آب شرب از سد کلان به ملایر رسیده و تصفیه خانه این شهر در قالب قرار داد  BOT به بهره‌برداری رسيد.

 

  تصفیه‌خانه آب شرب ملایر   به صورت ویدئو کنفرانسی توسط وزیر نیرو و با حضور استاندار همدان و رئیس آب و فاضلاب کشور در پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسيد.

ساخت تصفیه‌خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و به روشBOT در دستور کار قرار گرفت و با هزینه ۲۰۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است. این تصفیه خانه یکی از دستاوردهای ایجاد سد کلان ملایر است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در این باره گفت: تصفیه‌خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده است که به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب را می‌تواند برای شهر ملایر تصفیه و تأمین کند. در ضمن سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و حجم آب این سد ۴۵ میلیون متر مکعب است.

 

منصور ستوده با بیان اینکه سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون مترمکعب ساخته شد است، افزود: طبق پیش‌بینی انجام شده جمعیت ملایر در سال ۱۴۱۵ به ۳۳۰ هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که ۲۷ حلقه چاهی که اکنون آب شرب را تأمین می‌کند، پاسخگو نخواهد بود بنابرین برای تأمین نیاز آبی ۳۰ میلیون متر مکعب خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا ۱۲ میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تأمین شود.

 

وی با بیان اینکه هم اینک بیش از ۴۱ میلیون مترمکعب آب پشت سد کلان ملایر قرار دارد، تصریح کرد: ۷۵۸ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند که شامل ۱۲ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی پایین دست و ۵.۵ میلیون متر مکعب حق‌آبه محیط زیست است.

 

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: حدود ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش‌بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تأمین می‌کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز برای مخزن «پیر ویلان» است.

 

وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد ۲۰۰۰ میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است، افزود: شهریورماه امسال تیمی از دفتر نظارت و بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور از تصفیه‌خانه ملایر بازدید کرد تا مقدمات بهره‌برداری تجاری از این طرح تهیه شد.

 

ستوده با اشاره به اینکه با همکاری شرکت آبفا و سرمایه‌گذار، آزمایش کیفی تصفیه‌خانه آب نیز انجام شد و با توجه به مطلوب بودن کیفیت آب، تصفیه‌خانه درحال شروع بهره‌برداری تجاری است، اظهار کرد: ۱۲ میلیون مترمکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود که تاکنون با هزینه کرد ۵۷۳ میلیارد ریال ۳۷ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

 

وی ادامه داد: تست بهره‌برداری، کنترل نشت و ضدعفونی با کُلر طرح خط آبرسانی آب به ملایر صورت گرفت و برای یک کیلومتر باقیمانده از این طرح در داخل شهر نیز پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند.

 

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: برق‌رسانی به طول ۲۶ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجراست و با توجه به ناپایداری برق در برخی نقاط مقرر شد شرکت برق نسبت به دو مداره کردن آنها به‌طول هشت کیلومتر اقدام کند.

 

ستوده مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰ درصد پیشرفت ۷۵۸ میلیارد ریال، خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد ۵۷۳ میلیارد ریال و تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.