مسیر خودروسازان بر مدار زیان‌دهی با قیمت‌های دستوری

عضو ‌هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص عوامل مؤثر بر زیان‌دهی صنعت خودرو و چگونگی سودآور کردن تولید برای خودروسازان به بیان توضیحاتی پرداخت. به‌گزارش مناقصه‌مزایده، سیامک مقتدری؛ بیان داشت: بهای تمام شده علاوه بر هزینه‌های تولید، متأثر از هزینه‌های سربار بوده و در مقابل افزایش تیراژ و سرشکن آن، […]

عضو ‌هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص عوامل مؤثر بر زیان‌دهی صنعت خودرو و چگونگی سودآور کردن تولید برای خودروسازان به بیان توضیحاتی پرداخت. به‌گزارش مناقصه‌مزایده، سیامک مقتدری؛ بیان داشت: بهای تمام شده علاوه بر هزینه‌های تولید، متأثر از هزینه‌های سربار بوده و در مقابل افزایش تیراژ و سرشکن آن، از قیمت تمام شده تولید می‌کاهد. وی افزود: اگر محصولی زیان‌ده بوده و رشد تیراژ و سرشکن هزینه‌ها بر تیراژ نیز نتواند در جبران زیان‌های وارده مؤثر عمل کند، تولید همچنان زیان‌‌ده خواهد بود. عضو ‌هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: حتی اگر بهای تمام شده یک محصول شامل هزینه مواداولیه و هزینه‌های مستقیم دستمزد، بیشتر از قیمت یک محصول باشد، هر چقدر که سربار به سمت صفر میل کند، کاهش قیمت تمام شده محقق نخواهد شد. مقتدری؛ با بیان اینکه نرخ مصوب خودرو بسیار کمتر از هزینه‌های تمام شده، معضل اصلی خودروسازان است، تصریح کرد: افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو تاکنون قادر به پوشش هزینه‌ها نبوده است. وی همچنین ضمن تأکید بر تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر زیان‌دهی خودروسازان، گفت: با وجود افزایش سه برابری نرخ فولاد یا مواداولیه پتروشیمی‌طی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته، این روند افزایش قیمت‌ها درخصوص محصولات خودروسازان ساری و جاری نبوده است. عضو ‌هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص سهامداری دولت در صنعت خودرو و تأثیر آن بر زیان‌های وارده بر خودروسازان یادآور شد: حتی در صورت خروج دولت از سهامداری خودروسازان به دلیل اعمال قیمت‌های دستوری، همچنان چرخ تولید خودروسازان بر مدار زیان‌دهی خواهد چرخید. مقتدری؛ در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش زیان‌های انباشته، صنعتگران از جمله خودروسازان ناچار از کاهش تولید می‌شوند که این امر به کاهش عرضه می‌‌انجامد در حالی که تقاضا همچنان روبه فزونی است. بنابراین عرضه می‌بایست زیاد شود و این امر زمانی عملیاتی خواهد شد که محصول برای تولیدکننده سودآور باشد.