کدام لوکس‌ها مشمول مالیات سالانه می‌شوند

کدام لوکس‌ها مشمول مالیات سالانه می‌شوند اسفندماه سال۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال۱۴۰۰، بند الحاقی۷ تبصره۶ ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس آن مصوب کردند تا تمامی ‌مالکان خودرو‌ها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) مدل‌های مختلف خودرو‌های سواری (اعم از وانت‌های دوکابین […]

کدام لوکس‌ها مشمول مالیات سالانه می‌شوند

اسفندماه سال۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال۱۴۰۰، بند الحاقی۷ تبصره۶ ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس آن مصوب کردند تا تمامی ‌مالکان خودرو‌ها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) مدل‌های مختلف خودرو‌های سواری (اعم از وانت‌های دوکابین دارای شماره انتظامی‌شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک‌میلیاردتومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شوند. این داستان در حالی در سال۱۴۰۰ اجراء خواهد شد که برخلاف بسیاری از نقاط دنیا، خودرو در کشور ما به‌جای یک کالای مصرفی بودن، به‌عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود و با گذر زمان و افزایش کیلومتر علی‌رغم اینکه در اکثر نقاط دنیا قیمت یک خودرو تا ۵۰ درصد هم افت می‌کند، اما در کشور ما بر عکس این ماجرا رخ داده و مثلاً سیتروئن C۳ یا رنوکپچر که روزی با قیمت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌فروش شدند این روز‌ها قیمت نمونه‌های کارکرده‌اش تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد! این مسأله درخصوص تمامی‌محصولات داخلی و مونتاژی و… هم صدق می‌کند و برای مثال قیمت کیاسراتو مونتاژ داخل آپشنال با موتور دو لیتری در عرض پنج سال از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۸۰۰ میلیون تومان در این روز بازار رسید. اگرچه که یکی از فاکتور‌های مهم افزایش نامتعارف قیمت خودرو به‌ویژه نمونه‌های وارداتی رشد ناگهانی قیمت ارز بوده است.

ارزش‌گذاری خودروهای لوکس چگونه است؟

مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران‌جوان، گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی گنجایش پیشرانه داشته و قیمت آن از ۴۰ هزار دلار بیشتر است، در کلاس خودرو‌های لوکس قرار نمی‌گیرند. او بیان کرد: این تعریف نامناسب سبب شده تا در این قانون نیز بسیاری از خودرو‌ها از برند‌های آسیایی که سال‌هاست از عمرشان گذشته در این ردیف قرار گرفته و موظف به پرداخت مالیات شوند. آیا به واقع در همه جای دنیا یک دستگاه هیوندای سوناتا‌هایبرید یا تویوتا کمری، کیا اپتیما و حتی برخی خودرو‌های چینی (که برچسب قیمتی بالای یک‌میلیارد خورده‌اند) خودروی لوکس محسوب می‌شوند؟ این‌ها همه خودرو‌های اقتصادی خانوادگی هستند. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: اتفاق دیگری که رخ داده، این است بسیاری از برند‌های اروپایی (از جمله برند‌های آلمانی و ایتالیایی و…) در بازار کشورمان اصلاً خودرو‌های روز دیگر محسوب نمی‌شوند زیرا آخرین سری خودرو‌های وارداتی در کشور معدود مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و مابقی زیر این سال هستند. فرزانه؛ تشریح کرد: وقتی نگاهی به قیمت‌های این روز‌های خودرو‌ها به ویژه وارداتی‌ها در بازار کشور می‌اندازیم، به نظرمی‌آید گویی ارزش‌گذاری آن‌ها نه با دلار حدود ۲۵ هزار تومان بلکه با دلار حدود ۴۰ هزار تومان محاسبه شده است، برای مثال همین مسأله سبب شده که یک دستگاه بی‌ام‌و سری۷ مدل ۲۰۱۸ فول آپشن صفر کیلومتر کربن بلک که می‌توان قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار را برایش در بازار جهانی متصور بود این روز‌ها تا حدود هشت میلیاردتومان هم در بازار کشورمان رسیده است! او ادامه داد: یعنی یک ماشین ۱۰۰ هزار دلاری ضربدر دلار ۴۰ هزار تومانی که می‌شود چهار میلیاردتومان و تقریباً نزدیک صددرصد هم عوارض واردات روی آن لحاظ شده تا به این عدد کاملاً غیرمنطقی حدود هشت میلیاردتومان رسیده است. فرزانه؛ بیان کرد: حال اگر قیمت دلار را همان حدود ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش این سری۷ در بازار ایران می‌شود ۳۲۰ هزار دلار! یعنی شما برای یک ماشین سه سال کهنه (چون تمامی‌خودرو‌های امروز بازار دنیا مدل ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهند بود) از برند بی‌ام‌و، هم اندازه پولی را پرداخت کرده‌اید که در همه جای دنیا می‌توان با این حدود ۳۲۰ هزار دلار آخرین مدل رولزرویس‌ریت را خریداری کرد. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: حال تصور کنید قرار است از این مالکی که چندین برابر ارزش واقعی یک خودرو را پرداخت کرده و یک‌بار هم عوارض و مالیات چندین و چندگانه وارداتش را هم پرداخت کرده و از طرفی سوخت آزاد استفاده کرده و ورود قطعات یدکی ماشین آن هم ممنوع است و با چند برابر ارزش جهانی آن را می‌خرد و از طرفی در شرایطی که واردات خودرو بیش از سه سال است که ممنوع شده، مجدداً خواسته می‌شود که برای یک سال بیش از ۲۰۰ میلیون‌تومان (برای یک سری۷ بی‌ام‌و) مالیات پرداخت کند. او گفت: بر این مسأله کاملاً واقفم که هدف از دریافت مالیات به این سبک، افزایش درآمد‌های دولت، بازتوزیع ثروت و جلوگیری از فعالیت‌های احتکاری است، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا در سایر نقاط دنیا تعریف دریافت مالیات از خودرو بنا بر نسبت قیمت آن در بازار همان کشور محاسبه می‌شود؟ شاید یکی از مناسب‌ترین مثال‌ها در این زمینه کشور آلمان باشد که محاسبه مالیات سالیانه یک خودرو متضمن بررسی فاکتورهایی، چون میزان دی‌اکسیدکربن تولید شده در یک کیلومتر، گنجایش موتور، وزن و نوع سوخت و است. این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بر طبق همین فرمول در کشوری همانند آلمان، میزان مالیات یک دستگاه بی‌ام‌و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۸ با موتور بنزینی چهارسیلندر ۱۹۹۸ سی‌سی و وزنی معادل ۱٫۸ تن که در هر یک کیلومتر تنها ۱۳۴ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند دقیقاً چیزی حدود ۱۲۰یورو (با یوروی ۳۰ هزارتومان) معادل سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که برای همین خودرو در کشورمان تنها به‌دلیل شرایط غیرواقعی قیمتی به حدود ۲۰۸ میلیون تومان می‌رسد. در محاسبه این مالیات اگر خودروی مذکور دیزل باشد (به‌دلیل اینکه آلایندگی بیشتری دارد) بر میزان مالیات‌افزوده و وقتی سراغ خودرو‌های ‌هایبرید می‌روید (به‌دلیل آلایندگی کمتر) به مراتب پایین‌تر بوده و برای مثال در کشور آلمان میزان مالیات سالانه تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ برابر با ۱۱۴یورو است. محاسبه همین مالیات برای لکسوس NX۳۰۰‌هایبرید که در هر کیلومتر، ۱۲۰ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند در حالی در آلمان دقیقاً سه میلیون تومان است که در محاسبه جدید در کشورمان ۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.

خودروهای لوکس، باید مالیات دهند

پور ابراهیمی؛ ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، گفت: هر کالایی که قیمت‌گذاری می‌شود، متأثر از عرضه و تقاضاست. با تغییراتی که طی یک تا دو سال گذشته شاهد بودیم، قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. این مقام مسؤول، تشریح کرد: سیاست مجلس این است که با توجه به کمبود مواد ارزش در شرایط تحریم، اولویت تخصیص ارز به کالای غیرلوکس باشد. در قدم اول ارز به کالای اساسی سپس واسطه‌ای اختصاص می‌یابد. حداقل در دو سال اخیر از تخصیص ارز مستثنا بوده‌اند. او درخصوص اساس قیمت‌گذاری مالیات برای خودروهای لوکس، گفت: قیمت براساس میزان عرضه و تقاضا و نرخ ارز است. اکنون در مصوبه بودجه امسال از خودروهای لوکس قرار است مالیات گرفته شود و قیمت آن براساس میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار و نرخ ارز است. شاید جالب باشد میزان مالیات سالیانه یکی از گران‌ترین و آلاینده‌ترین خودرو‌های دنیا در آلمان را نیز برایتان محاسبه کنیم. مالیات یک‌ساله بوگاتی شیرون مدل ۲۰۲۱ با موتور ۱۶ سیلندر هشت‌هزار سی‌سی که در هر کیلومتر چیزی حدود ۵۱۶ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند، حدود ۲۳۰۰ یورو برابر با ۶۹ میلیون تومان است. در هر حال، باید گفت این سبک جدید دریافت مالیات از خودرو‌های بالای یک میلیاردتومان نه‌تنها علمی‌ و مناسب نیست بلکه بر روی قیمت آن‌ها در بازار امسال نه تأثیر خاصی می‌گذارد و نه از معاملات این خودرو‌ها به میزان قابل‌توجهی می‌کاهد. در بحث خودرو‌های بالای یک میلیارد که عموماً مدل‌های وارداتی را شامل می‌شوند تنها باز شدن مجدد در‌های واردات می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از قیمت کاذب امروز آن‌ها بکاهد.