حرکت اتوبوس‌های برقی جدید در تهران به لطف برگزاری مناقصه

حرکت اتوبوس‌های برقی جدید در تهران به لطف برگزاری مناقصه گروه اجتماعی- آلودگی هوا سال‌هاست گریبان شهرهای ما را گرفته است. این موضوع به‌ویژه‌ در کلانشهر تهران به یک چالش جدی تبدیل شده است. یکی از راهکارهایی که می‌تواند گام مؤثری در حل این موضوع باشد، استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی‌است و در این زمینه، […]

حرکت اتوبوس‌های برقی جدید در تهران به لطف برگزاری مناقصه

گروه اجتماعی- آلودگی هوا سال‌هاست گریبان شهرهای ما را گرفته است. این موضوع به‌ویژه‌ در کلانشهر تهران به یک چالش جدی تبدیل شده است. یکی از راهکارهایی که می‌تواند گام مؤثری در حل این موضوع باشد، استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی‌است و در این زمینه، اتوبوس نقشی جدی را ایفاء می‌کند. این در حالی است که با وجود اهمیت موضوع ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی، به اذعان مدیران شهری نه‌تنها تعداد اتوبوس‌ها در تهران پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، بلکه همین تعداد اتوبوس نیز به علت فرسودگی، خود به عاملی برای آلایندگی هوا تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر برقراری سرویس حمل‌ونقل عمومی، وظیفه‌ای حاکمیتی است و این دولت‌ها هستند که هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل شهری را می‌پردازند و برای جابه‌جایی شهروندان یارانه می‌دهند. اما دولت نه‌تنها به تعهدات خود در زمینه تأمین ۸۲٫۵ درصد از هزینه خرید اتوبوس نو برای ناوگان اتوبوس‌های فرسوده تهران عمل نکرده است، بلکه سهم یک‌سومی‌خود از هزینه تمام‌شده کرایه اتوبوس‌ها را نیز نپرداخته است. سهم مسافران از مبلغ کرایه اتوبوس، یک‌سوم هزینه تمام شده است در صورتی که درحال‌حاضر، کمتر از ۱۰ درصد این هزینه از مسافران دریافت می‌شود و مدیریت شهری نه‌تنها کل سهم دولت را می‌پردازد، بلکه بیش از ۹۰ درصد از سهم مسافران را نیز پرداخت می‌کند. همچنین بحث آلودگی هوا مسأله‌ای است که سالیان سال گریبانگیر شهرهای بزرگ ما و تهران است. این موضوع ابعاد مختلفی دارد. دولت لایحه‌ای را قبل از مجلس دهم تصویب کرد که به نتیجه نرسید. آنجا وظایفی که هرکدام از دستگاه‌ها در مورد آلودگی هوا دارند، احصاء شده بود و نسبت به مأموریت‌های هر دستگاهی، وظایفی مشخص تعریف شده بود.

نگاهی به وسایل حمل‌ونقل عمومی‌تهران

آمارها می‌گویند؛ روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون سفر در شهر تهران داریم؛ این غیر از سفرهایی است که از شهرهای اطراف وارد می‌شود. به‌طور متوسط مترو نزدیک به هشت تا ۱۰ درصد، اتوبوسرانی حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد و تاکسیرانی و شرکت‌های اسنپ و تپسی و دیگر شرکت‌ها در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مسافران را جابه‌جا می‌کنند. یعنی کمتر از ۵۰ درصد مردم از حمل‌ونقل عمومی ‌و بقیه از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند. خودروها معمولاً در بحث آلاینده‌های گازی درصد بالایی دارند، ولی در بحث ذرات معلق سهم‌شان حدود ۱۳٫۹ درصد است. سهم کامیون‌ها و وسایل‌نقلیه سنگین هم حدود ۱۶درصد است. همچنین بنابر بررسی‌ها، هشت تا ۹ هزار اتوبوس برای فعالیت مطلوب در سامانه اتوبوسرانی نیاز است. این در حالی است که تهران حداقل ۶۰۰۰ اتوبوس می‌خواهد.

لزوم خرید اتوبوس برای تهران

مدیران شهری معتقدند امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو وجود ندارد و راهکار مقابله با این موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی ‌و خرید اتوبوس‌ها و واگن‌های جدید برای مترو است. اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ نیرو در بخش عمومی ‌و خصوصی فعال است و هر چند در شرایط کرونا آمار مسافران کاهش یافته ولی یکی از پایه‌های اصلی حمل‌ونقل عمومی‌ در پایتخت محسوب می‌شود. تا قبل از کرونا آمار مسافران اتوبوس‌ها به حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر در روز می‌رسید ولی اکنون از ترس ابتلا به کرونا و اجرای محدودیت‌های تردد به گفته مدیران شهری، مسافران آمارشان میانگین ۵۰۰ هزار نفر در طول روز است.

مناقصه خرید اتوبوس برقی

حال آن‌طور که محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید؛ قرار است تا اتوبوس‌های برقی خریداری شده از طریق مناقصه به‌زودی در خیابان‌ها تهران به حرکت دربیایند. وی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، درباره منابع مالی برای خرید اتوبوس‌های جدید، چنین می‌گوید: منابع مالی وجود دارد هم اوراق مشارکت سال ۹۸ وجود داشته و قابل استفاده است و هم اوراق سال ۹۹ در روزهای آخر سال گذشته نهایی شد علاوه بر این ردیف بودجه شهرداری نیز وجود دارد و با استفاده از ظرفیت تبصره۱۹ و بودجه دولت و مشارکت بخش‌خصوصی و عمومی‌۵۰ دستگاه اتوبوس برقی قرار است برای تهران خریداری شود که ۵۰ برنده برای مناقصه مربوطه اعلام شده است. در حال‌حاضر با توجه به این موضوع اولین دستگاه اتوبوس برقی در حال حمل به سمت ایران است و اواخر هفته جاری به کشور می‌رسد و آزمایشی کار خود را در پایتخت آغاز کند و اگر مشکلی نباشد و در طراحی آن و یا استفاده از اتوبوس برقی چالش‌هایی نباشد اتوبوس‌های دیگر هم به کشور وارد می‌شود. این اتوبوس‌های برقی چینی هستند و تاکنون در کشور استفاده نشده و اگر با شرایط آب و هوایی و حجم مسافران در پایتخت مناسب باشد هر چه بیشتر برای تهیه آنها اقدام خواهد شد.