مردمی‌سازی صنعت ساختمان سخت‌تر از بومی‌سازی آن است

قالیباف  مردمی‌سازی صنعت ساختمان سخت‌تر از بومی‌سازی آن است ساخت مسکن باید به مردم واگذار شود محمد قره‌داغلی -پروژه ملی طرح صنعتی‌سازی ساختمان توسط وزارت دفاع با حضور رئیس مجلس شورای‌اسلامی‌و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز به کار کرد. در این مراسم رئیس مجلس شورای‌اسلامی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل در حوزه […]

قالیباف

 مردمی‌سازی صنعت ساختمان سخت‌تر از بومی‌سازی آن است

ساخت مسکن باید به مردم واگذار شود

محمد قره‌داغلی -پروژه ملی طرح صنعتی‌سازی ساختمان توسط وزارت دفاع با حضور رئیس مجلس شورای‌اسلامی‌و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز به کار کرد. در این مراسم رئیس مجلس شورای‌اسلامی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل در حوزه مسکن، واگذاری آن به مردم است چرا که دولت توان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را ندارد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت بسیار زیاد است، گفت: ساخت مسکن باید به طور کامل مردمی‌سازی شود و مردمی‌سازی به مراتب سخت‌تر از بومی‌سازی است. محمدباقر قالیباف؛ افزود: ما جزء ۱۰ کشور نخست حادثه‌خیز دنیا هستیم که این به ما دیکته می‌کند باید در ایمن‌سازی، سرعت‌سازی، کیفیت ساختمان و قدرت انتقال ساختمان در بحث‌های مربوط به اقتصادی بودن در این تکنولوژی، در لبه‌های علم و تکنولوژی دنیا قرار بگیریم که در اینجا از وزارت دفاع تشکر می‌کنم که با همان روحیه دفاع مقدس پا به این عرصه گذاشتند و مهم‌تر اینکه به تیم بچه‌های جوان این‌کاره اعتماد کردند. وی با بیان اینکه ما ساختمان را صنعتی‌سازی و بومی‌سازی کرده‌ایم اما اگر این صنعت را مردمی‌سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود. پس ساختمان باید مردمی‌سازی شود، افزود: باید در جغرافیایی‌های متفاوت کشور براساس نیازها، بحث‌های ژئوتکنیکی و آیین‌نامه‌های موجود، بحث شهر و روستا، قیمت تمام شده و نیازهایی که در این سازه‌ها ضرورت دارد باید مردمی‌سازی شود، یعنی صنعتگران ما همه باید وارد این صحنه شوند. قالیباف؛ گفت: طبق آنچه که در مجلس برای طرح مسکن تصویب شده، قرار نیست دولت یک میلیون مسکن بسازد. دولت یک مسکن هم نباید بسازد. چون دولت هم گران می‌سازد و هم به جای یک میلیون، ۱۰۰ هزار مسکن هم نمی‌تواند بسازد. باید این را به طور کامل مردمی‌سازی کنیم و اجازه دهیم جوانان و سرمایه‌گذاران پای کار بیایند. قالیباف؛ با اشاره به اینکه زمین ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه یک ساختمان است، افزود: در طرح جهش‌تولید و تأمین مسکن مجلس، صندوق زمین و مسکن پیش‌بینی شده است تا در جایی که بیشترین بار به دوش ملت است، آن را دولت جبران کند. رئیس مجلس شورای‌اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز مسکن در فرهنگ ما و در شرایط اقتصادی کشور ما تنها یک سرپناه نیست و آسایش و آرامش مردم و امنیت روانی و اجتماعی جامعه ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. در این شرایط سخت کرونایی هر دو طرف صاحبخانه و مستأجر در استرس و ناراحتی هستند. صاحبخانه آپارتمان کوچکی دارد که به‌عنوان دارایی می‌خواهد زندگی‌اش را اداره کند از آن سو مستأجر در یک شرایط سخت در آن خانه زندگی می‌کند صاحبخانه ناگزیر است اجاره را بالا آورد مستأجر توان ندارد و هر دو آسیب می‌بینند. وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن امنیت روانی و اجتماعی جامعه ما را از بین می‌برد، چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از اثرهای مهم در حوزه سرمایه،‌ خانه است و با این تورم روبه رشد اگر کسی امروز صاحبخانه نشود هیچ وقت صاحبخانه نمی‌شود. یکی از عوامل مهم طلاق و کاهش جمعیت کشور مسأله مسکن است.

ورود نیروهای مسلح به حوزه تولید مسکن با نگاه بومی ‌و فناورانه

در ادامه سرتیپ‌امیر حاتمی؛ ‌وزیر دفاع و نیروهای مسلح، گفت: نیروهای مسلح همان‌طور که در حوزه دفاع، با استفاده از فناوری‌های روز، از آرامش مردم دفاع کرده، در حوزه مسکن نیز تلاش دارد با استفاده از دانش بومی، نیاز کشور به مسکن را تأمین کند. سرتیپ حاتمی؛ ‌افزود: توقع است؛ همان‌طور که وزارت دفاع با حرکت در لبه فناوری و تجهیز نیروهای مسلح مبتنی بر آخرین فناوری روز و با تلفیق این تجهیزات با توان نیروهای مسلح، از آرامش ملت ایران دفاع و آن را حفظ کرده، در حوزه مسکن نیز با رویکرد فناورانه وارد شود. وی اظهار داشت: در حوزه تأمین مسکن، سرعت، قیمت تمام شده و کیفیت در حجم انبوه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با این رویکرد و با مطالعه طرح‌های اجراء شده در دنیا و بومی‌سازی این صنعت، وزارت دفاع کار تولید مسکن را به صورت انبوه آغاز کرده است. وزیر دفاع، گفت: اجرای این طرح از شهریورماه سال گذشته آغاز شده و تمامی ‌مراحل آن بومی‌سازی شده و با در اختیار داشتن گواهینامه تأسیس، هرجای کشور که نیاز به این فناوری باشد، قابل اجراء با سرمایه‌گذاری نه چندان زیاد است. وی افزود: در اجرای این طرح، از فناوری‌های روز و نیازهای کشور استفاده شده و تمامی ‌مواداولیه مورد نیاز در کشور تأمین می‌شود تا این صنعت تحریم‌ناپذیر شود. حاتمی؛ ‌از تأمین آرامش، نگاه به ارزش‌های دینی، موضوع محرومیت و جاذبه بصری به‌عنوان ویژگی‌های این طرح یاد کرد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: فاز اول این طرح سالانه قادر به تولید شش هزار واحد است و به محض اعلام نیاز بخش‌های مختلف کشور، متناسب با نیاز نیروهای مسلح و دیگر افراد جامعه، این ظرفیت افزایش پیدا می‌کند. پروژه مذکور به‌عنوان یک طرح استراتژیک برای تغییر ریل ساختمان‌سازی کشور در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح از مهرماه سال ۹۸ آغاز شده و طی آن کشور به دانش طراحی ساخت و نصب ساختمان‌های مدولار که تاکنون در انحصار دو یا سه کشور بوده است دست یافته است.