تعویض پاکت مالی مناقصه گر پس از کشف خطا توسط مناقصه گزار ؟!

    در مناقصات دومرحله‌ای، در صورتی که پس از بازگشایی پاکت‌ها، مناقصه‌گزار متوجه اشتباه یکی از مناقصه‌گران در تکمیل اسناد فنی مناقصه شود و اشتباه مذکور داری اثرات مالی باشد، آیا مناقصه‌گر مورد بحث می‌تواند نسبت به تعویض پاکت مالی اقدام نماید؟ مطابق بند «د» ماده ۱۶ قانون «هرگونه تسلیم، تحویل، جایگزینی، ‌اصلاح و […]

    در مناقصات دومرحله‌ای، در صورتی که پس از بازگشایی پاکت‌ها، مناقصه‌گزار متوجه اشتباه یکی از مناقصه‌گران در تکمیل اسناد فنی مناقصه شود و اشتباه مذکور داری اثرات مالی باشد، آیا مناقصه‌گر مورد بحث می‌تواند نسبت به تعویض پاکت مالی اقدام نماید؟

مطابق بند «د» ماده ۱۶ قانون «هرگونه تسلیم، تحویل، جایگزینی، ‌اصلاح و یا پس گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه، انجام شود.» جایگزینی، ‌اصلاح و پس‌گرفتن پیشنهاد‌ها فقط و فقط تا قبل از پایان مهلت ارایه پیشنهاد‌ها مجاز است و بعد از این زمان، مخالف لزوم قطعیت و کامل بودن ایجاب است و ایجاب مناقصه‌گر را دچار فساد خواهد نمود و می‌بایست از فرایند مناقصه خارج شود.

همچنین جایگزینی پاکت‌ها فقط با رعایت بند «ب» همین ماده امکان‌پذیر است، یعنی همه پاکت‌ها باید در یک لفاف قرار گیرد. پس جایگزینی تک به تک پاکت‌ها بعد از بازگشایی لفاف اصلی غیرقانونی است.

نکته دیگر این‌که پس گرفتن یا همان انصراف از مناقصه در این زمان صحیح است و بعد از این تاریخ نمی‌توان از فرایند خارج شد.

 

(۲۹/۱۱/۹۳)