ناصر خسرو پلمپ شد!

خروج ده‌ها کامیون مواد شیمیایی از معروف‌ترین خیابان داروی پایتخت ناصر خسرو پلمپ شد! صبح دیروز با حضور نیروهای پلیس و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، ۲۰واحد صنفی متخلف و فعال در حوزه شیمیایی فروشی پلمپ و ده‌ها کامیون مواد شیمیایی از ناصرخسرو خارج شد. به گزارش مهر، جماعتی که در کوچه باریک […]

خروج ده‌ها کامیون مواد شیمیایی از معروف‌ترین خیابان داروی پایتخت

ناصر خسرو پلمپ شد!

صبح دیروز با حضور نیروهای پلیس و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، ۲۰واحد صنفی متخلف و فعال در حوزه شیمیایی فروشی پلمپ و ده‌ها کامیون مواد شیمیایی از ناصرخسرو خارج شد.

به گزارش مهر، جماعتی که در کوچه باریک خدابنده در محله ناصرخسرو جمع شده بودند، نگاهشان و پچ‌پچ‌شان درباره عبارتی الحاقی بود که به سردر مغازه میخ شده بود: این واحد صنفی براساس دستور قضایی تعطیل و پلمپ گردید».

در سراسر این کوچه‌وکوچه‌های چسبیده به هم و تو در توی ناصرخسرو، «پلیس» بالا‌ترین بسامد را داشت؛ هر طرف که سر می‌چرخاندی، پلیس امنیت بود و انبارهایی که یا قفلشان را برای ورود می‌شکستند یا قفل می‌زدند و پلمپ می‌کردند.

۵سال است به واحدهایی که مواد شیمیایی می‌فروشند اخطار تخلیه داده‌اند و حالا بعد از این ۵سال، آن‌قدر مواد شیمیایی از انبارهای محله خارج می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، این حجم مواد می‌تواند حادثه‌ای مانند انفجار نیشابور ایجاد کند.

توی هر کدام از این انبار‌ها که از شدت بوی اسیدهای مختلفی نمی‌شد برای چند دقیقه هم به تماشا ایستاد، مردانی که عمدتاً افغان هستند، روز‌ها زندگی می‌کنند و شب‌ها می‌خوابند. هم‌آغوش با خطری که هر لحظه لبخند می‌زند.

داخل یکی از اتاق‌ها اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، کتابخانه‌ای است پر از کتاب‌هایی که توی آن‌‌ها فرمول‌‌ها شیمی موج می‌زند و آدم را ناخودآگاه یاد کیمیاگری می‌اندازد و ترکیب مواد مختلف.

البته خیلی از این‌‌ها هم کیمیاگرند؛ با ترکیب اسیدهای مختلف مواد مخدر صنعتی می‌سازند و بمب‌هایی برای چهارشنبه سوری و تجارت می‌کنند.

خطراتی که روی هم تلنبار شده‌اند

رضاقدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به برخورد با شیمیایی‌فروشی‌های ناصرخسرو می‌گوید: سال۹۰ براساس آمارهای موجود ۲۷۰ نفر در صنف شیمیایی‌فروشی در سطح تهران فعالیت می‌کردند که ما با توجه به خطرات حضور آن‌‌ها در بازار تهران، طرح انتقال آن‌ها را به ساختمانی در منطقه خاوران کلید زدیم.

وی توضیح می‌دهد: به همین منظور ۲۰۰ باب مغازه و ۱۱ انبار ۵۰۰ متری با امکانات مناسب در این منطقه برای این صنف در نظر گرفته شد.

قدیمی با اشاره به پنهان‌کاری برخی از فروشندگان این صنف اضافه می‌کند: بعد از این اقدام تعدادی از اعضای این صنف به ظاهر تغییر شغل دادند اما در واقع در ورای شغل‌های جدیدشان مانند عطاری و خرازی و… شیمیایی‌فروش بودند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران می‌گوید: آن‌ها به این منظور خانه‌های متروک و بی‌صاحب را تبدیل به انبار کردند و در هر کدام از این انبار‌ها پر است از مواد شیمیایی خطرناک که ترکیب آن‌‌ها می‌تواند بسیار فاجعه‌بار باشد.

قدیمی با بیان این مطلب که وضعیت انبار‌ها به گونه‌ای بود که بسیاری از مأموران با ورود به آن‌‌ها دچار مسمومیت شدند، اضافه می‌کند: مواد سمی به صورت قاچاق و بدون امنیت و حتی تاریخ گذشته که خطرات آن را چندبرابر می‌کند، در این انبار‌ها روی هم تلنبار شده بودند.

داخل هر کدام از این انبار‌ها که می‌روی، دود بی‌رنگی از برخی بشکه‌ها و گالن‌‌ها بلند می‌شود و توی هوای اطراف می‌رقصد؛ سرگیجه و قرمزی پوست، اولین واکنش‌‌ها به این دود پنهانی بد بوست.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان این‌که مدرسه‌ای بزرگ و متروک را این شیمیایی فروش‌ها قطعه‌بندی و تبدیل به انبار کرده بودند، می‌گوید: در همه جای دنیا نگهداری از مواد شیمیایی و شیمیایی فروشی ضوابط خاصی دارد که در این خانه‌های قدیمی و انبارهای متروک هیچ کدام از آن‌ها رعایت نشده است.

قدیمی در ادامه با اشاره به عملیات امروز ادامه می‌دهد: بعد از چند سال تذکر جدی، برنامه مشترک شرکت ساماندهی و پلیس فاتب از ۶ صبح سه‌شنبه، ۲۶ مرداد آغاز شده و یک ماه ادامه خواهد داشت. ما در اولین روز،‌ ۲۰ واحد متخلف را پلمپ و دیوارکشی کرده‌ایم و حالا مالکان باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به استعمال موادمخدرصنعتی در این انبار‌ها توضیح می‌دهد: این مواد جدا از استفاده‌های قانونی که از آن می‌شود، مایه‌موادمخدر و ماده‌اولیه برنامه‌های چهارشنبه‌سوری هم هست و برخی با آن تجارت‌سیاه میلیاردی می‌کنند.

قدیمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که با وجود این خطراتی که اشاره کردید ۵ سال این طرح مسکوت بود، می‌گوید: برای ورود در این حوزه نیازمند کار اطلاعاتی و امنیتی بودیم. ۵ سال پیش در هر کدام از این مغازه‌ها تا سقف، مواد شیمیایی چیده بودند اما اکنون این مواد در انبارهای مخوف پنهان شده است. ما نیاز به شناسایی دقیق و مجوزهای لازم داشتیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اضافه می‌کند: امروز ده‌ها کامیون مواد شیمیایی از انبار‌ها خالی شده است. این مواد می‌توانست حادثه‌ای مانند حادثه نیشابور را ایجاد کند. ما امروز با حکم قضایی نسبت به ورود به انبار‌ها اقدام کردیم. این متخلفان امنیت تهران و مردم را به خطر انداختند و به همین دلیل برخوردی جدی با آن‌ها خواهد شد.

پلمپ مغازه‌های پیش‌ساز شیشه

ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز با اشاره به اقدام در خیابان ناصرخسرو می‌گوید: چند سالی است که به این اصناف اعلام شده برای فعالیت می‌بایست به محل دیگری که شهرداری تهران در نظر گرفته نقل مکان کنند؛ برخی از متصدیان تمکین کرده اما برخی دیگر کماکان به فعالیت خود ادامه دادند که در نهایت با اجرای این طرح، این انبار‌ها و مغازه‌ها پلمب شد.

 

وی اضافه می‌کند: تاکنون از زمان اجرای طرح، چند محل تولید شیشه و پیش‌ساز شیشه، ۲۰ نقطه عمده و انبار بزرگ نگهداری مواد شیمیایی به همراه ۶۰ مغازه‌ای که دارای ۳۰ انبار بودند، شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی پلمب شدند.