۸ میلیون یورو، خسارت ترکیه به گردشگریِ ایران از ابتدای ۹۵ بوده است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در دیدار با سفیر ترکیه در ایران ۸ میلیون یورو، خسارت ترکیه به گردشگریِ ایران از ابتدای ۹۵ بوده است در پی عادی شدن روابط گردشگری ایران و ترکیه، طرفین برای تعریف سازوکاری به منظور استیفای خسارات وارد شده به بخش خصوصی گردشگری ایران توافق کردند. به گزارش ایسنا، مرتضی […]

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در دیدار با سفیر ترکیه در ایران

۸ میلیون یورو، خسارت ترکیه به گردشگریِ ایران از ابتدای ۹۵ بوده است

در پی عادی شدن روابط گردشگری ایران و ترکیه، طرفین برای تعریف سازوکاری به منظور استیفای خسارات وارد شده به بخش خصوصی گردشگری ایران توافق کردند.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – در دیدار با «هاکان تکین»، سفیر ترکیه در ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به آنکارا و دستاورد برقراری شرایط عادی گردشگری میان دو کشور، یادآورشد: در ایام فضای ناآرام ایجاد شده در ترکیه و با توجه به قرابت‌های فرهنگی، تاریخی و اهمیت روابط همه‌جانبه‌ دو کشور، تمام تلاش و کوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر حفظ مناسبات و روابط ایران و ترکیه با کم‌ترین موانع و مشکلات در مسیر توسعه بوده است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری وزارت امور خارجه در تلاش بود تا بهترین راه‌حل را برای مدیریت شرایط جدید در نظر بگیرد.

رحمانی‌موحد با بیان این‌که قطع کوتاه‌مدت اعزام تورهای گردشگری به ترکیه، وجود برخی نواقص در عقد قراردادهای گردشگری طرفین به عنوان بستری برای ایجاد خسارت به بخش خصوصی گردشگری ایران را عیان کرد، گفت: طبق نشست اینجانب با دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان حوزه گردشگری ایران و بررسی دقیق شرایط ایجاد شده برای آن‌‌‌ها به دلیل ناآرامی‌های اخیر ترکیه، مشخص شد که از نیمه مارس ۲۰۱۶ تاکنون بخش خصوصی ایرانی به دلیل فسخ قراردادهای متعدد تورهای مسافرتی، متحمل خسارتی حدود ۷ الی ۸ میلیون یورو شده است، لذا پیشنهاد می‌شود با دستور وزیر فرهنگ و گردشگری و همکاری بخش خصوصی ترکیه، سازوکاری سریع برای جبران خسارت‌های وارد شده و اصلاح نواقص در قرارداد‌‌ها و روند موجود تعریف شود.

معاون گردشگری با تأکید بر این‌که دو عامل «امنیت» و «احترام» به گردشگران ایرانی مهم‌ترین شاخص و اولویت اعزام هموطنان ایرانی به سایر کشور‌‌ها به شمار می‌آید، اظهارکرد: بر مبنای شرایط مذکور، اگرچه روابط گردشگری ایران و ترکیه به روند عادی خود بازگشته، اما هم‌اکنون مختصات جدیدی بر آن حاکم است که بازتعریفِ شرایط جدید شامل جبران زیان‌های حاصل و بازنگریِ قراردادهای منعقد شده میان بخش خصوصی طرفین به شمار می‌آید تا با نگاهی دقیق شرایط بحرانی و خاص، لحاظ و در شرایط مشابه مدیریت شود.

رحمانی‌موحد ادامه داد: علی‌رغم این‌که همواره ایران و ترکیه در میزبانی از گردشگرانِ یکدیگر پیشتاز بوده‌اند، اما برخی نواقص در خدمات و عدم رعایت شأن هموطنان ایرانی به‌ویژه در مرز‌‌ها و فرودگاه‌های ترکیه گزارش شده است که انتظار داریم در شرایط جدید همکاری‌های آتی اصلاح و ارتقا یابد.

این مقام مسؤول همچنین با بیان این‌که روابط دوستانه در شرایط سخت ارزیابی می‌شود، افزود: با تدابیر پیش‌بینی شده می‌توان شرایط ایده‌آلی برای روابط گردشگری دو کشور تعریف کرد و ایجاد خسارت‌های احتمالی در آینده را کاهش داد.

در این جلسه «هاکان تکین»، سفیر ترکیه در ایران نیز ضمن تشکر از دولت و مردم کشورمان به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه خود در شرایط سخت به‌وجود آمده‌ اخیر در ترکیه و سپاسگزاری ویژه از اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری مبنی بر عادی‌سازی روابط گردشگری دو کشور، از پیشنهاد معاون گردشگری به منظور تعریف سریع سازوکار استیفای خسار‌ها به بخش خصوصی گردشگری ایران استقبال کرد و گفت: وزارت گردشگری و تورساب ترکیه بی‌شک در این راستا پیش قدم خواهد بود و من نیز از جایگاه سفارت همه تلاش خود را به منظور بازگرداندن روابط موجود به سطحی شایسته اعمال خواهم کرد.

وی با ابراز امیدواری از رسیدن ایران و ترکیه به بالا‌‌ترین سطح همکاری‌های دو جانبه در بخش گردشگری، بیان‌کرد: با توجه به دارا بودن پنجمین مقام بازدید گردشگری در دنیا و اهمیت بالای این صنعت در منابع اقتصادی ترکیه، همواره میزبانی از گردشگران و مدیریت صحیح آن از اولویت‌های اصلی دولت ترکیه به شمار می‌آید.

«تکین» با اشاره به این‌که مردم ترکیه، ایرانیان را همانند هموطنان خود می‌دانند و با آن‌‌‌ها قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار دارند، تأکید کرد: در تلاش خواهیم بود تا با ایجاد شرایط امن و ارتقا و حفظ شأن میزبانی از گردشگران ایرانی، در راستای رفع نواقص و خلأ‌های موجود تلاش کنیم.

 

نماینده ترکیه در ایران همچنین گفت: در نزدیک‌‌‌ترین فرصت، امکان حضور هیأتی از وزارت فرهنگ و گردشگری به همراه بخش خصوصی ترکیه در ایران فراهم خواهد شد تا با تعریف سازوکاری جدید ارتقای روابط موجود در سطحی شایسته محقق شود.