مهندسی در دنیای شعر ادب فارسی

  رابطه انسان با عالم هنر قدمتی دیرینه دارد، آدمی از هرآنچه که احساس و اندیشه‌‌اش را به تصویر بکشد استقبال می‌کند گاه این امر با لغزاندن قلم در قالب شعر، گاه در قالب داستان و گاهی در قالب یک تابلوی نقاشی تبلور پیدا می‌کند. در این میان روایت شاعرانه، روایتی است موزون که با […]

 

رابطه انسان با عالم هنر قدمتی دیرینه دارد، آدمی از هرآنچه که احساس و اندیشه‌‌اش را به تصویر بکشد استقبال می‌کند گاه این امر با لغزاندن قلم در قالب شعر، گاه در قالب داستان و گاهی در قالب یک تابلوی نقاشی تبلور پیدا می‌کند.

در این میان روایت شاعرانه، روایتی است موزون که با ترسیم کردن توانایی و هنر شاعر در بیان عواطف و افکار، واقعیات تاریخی را به اقتضای زمان خود بیان می‌کند.

در سده‌های تاریخ کم نبوده‌اند مضامین حماسی، عرفانی و عاشقانه‌ای که در قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی، رباعی و … سروده شده‌اند، آثار ادبی و اشعاری که اکثریت قریب به اتفاق جوامع از اوان کودکی تا جوانی و سالمندی آن‌ها را از نظر گذرانده‌اند.

اما داستان از جایی جذاب می‌شود که کلکسیونی از زوایای پنهان و بعضا کمتر دیده شده در بطن دیوان‌ها و مثنوی‌ها، آن هم با داشتن بار علمی و محتوای تاریخی در یک مجموعه گردآوری شده باشد.

سبک معماری و مهندسی در دوره‌های مختلف زمانی سو‍ژه‌ای جالب است که شکار یکی از همین تالیفات شده است.

«کتاب مهندس دردنیای شعر و ادب فارسی» از جمله آثاری است که گردآورنده سعی کرده با نگاهی اجمالی و درعین حال موشکافانه ابیات و اشعاری که دربردارنده مفاهیم معماری و مهندسی است را با بیان پاره‌ای توضیحات موجز و مستند به خوانندگان و مخاطبان خود معرفی کند.

در ابتدای این مجموعه شعری ۲۳۱ صفحه‌ای، معنی واژه مهندسی، جایگاه پیمانکار و چگونگی برگزاری مناقصه را به مخاطبان ارایه می‌دهد. در ادامه نیز قبل از ارایه آثار شعرا، گریزی به زندگینامه صاحب اثر زده می‌شود به این ترتیب با یک تیر دو نشان را هدف می‌گیرد مفاهیمی علمی و تاریخی در خلال پاره‌ای از ابیات صورت می‌گیرد.

این اثر ضمن در برداشتن اشعار فارسی، به عنوان حسن ختام صفحاتی چند از پایان کتاب را به ارایه ضرب المثل‌ها و همچنین اطلاعاتی در خصوص آثارباستانی اشاره شده در اشعار اختصاص داده است.

گفتنی است، تالیف «مهندس در دنیای شعر و ادب فارسی» با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان در پیشخوان کتابفروشی‌ها قابل دسترسی برای عموم است.