طرح برخورد با اسیدپاشی در مجلس

  عضو فراکسیون زنان مجلس از بی‌برنامگی دولت در اجرای بیمه زنان خانه‌دار خبر داد که طرح حمایت از قربانیان اسیدپاشی در نوبت بررسی مجلس است. زهره طبیب زاده در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تصویب کلیات طرح کاهش ساعت کاری زنان دارای شرایط خاص در مجلس گفت: مشکلی برای بررسی جزییات این طرح […]

 

عضو فراکسیون زنان مجلس از بی‌برنامگی دولت در اجرای بیمه زنان خانه‌دار خبر داد که طرح حمایت از قربانیان اسیدپاشی در نوبت بررسی مجلس است.

زهره طبیب زاده در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تصویب کلیات طرح کاهش ساعت کاری زنان دارای شرایط خاص در مجلس گفت: مشکلی برای بررسی جزییات این طرح در صحن مجلس وجود ندارد و در نوبت است که به احتمال زیاد در همین مجلس به اتمام می‌رسد. این طرح به احتمال زیاد پس از اتمام کار بررسی بودجه سال ۹۵ کل کشور، در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به سابقه طرح بیمه زنانه خانه‌دار، ادامه داد: دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و مجلس هم با طرح‌هایی که بار مالی داشته باشد و محل تأمین آن مشخص نباشد معمولاً مخالفت می‌کند. مجلس معتقد است طرح‌هایی که بار مالی دارد را بهتر است دولت در قالب لایحه ارایه دهد، زیرا در این صورت، منابع مالی آن پیش‌بینی شده است. چنین طرح‌هایی که بار مالی برای دولت دارد، در صورت تصویب هم دولت به بهانه نبودن بودجه، از اجرای آن سر باز می‌زند.

وی اضافه کرد: بیمه زنان خانه‌دار به صورت عام مطرح می‌شود و زنان سرپرست خانوار، بخشی از این زنان هستند که نیاز به بیمه دارند. بیمه زنان خانه‌دار از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده و قرار بود دولت لایحه‌ای به همین منظور ارایه دهد که تاکنون کار خاصی انجام نداده است. با این حال مجلس با دور زدن فرایندهای اداری، در بودجه سال ۹۲ حدود ۱۰۰ هزار نفر زن خانه‌دار را مشمول بیمه کرد و از دولت خواست آن‌ها را بیمه کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس به طرح حمایت از قربانیان اسیدپاشی در مجلس اشاره کرد و ادامه داد: بیش‌تر قربانیان اسیدپاشی در کشور زنان هستند. اسیدپاشی جرمی وحشتناک است که آثار منفی زیادی هم برای فرد مصدوم هم برای جامعه در پی دارد.

طبیب زاده گفت: در زمینه اسیدپاشی طرحی را تهیه کردم و تعدادی از نمایندگان مجلس آن را امضا کردند که با طرح یک فوریت تقدیم مجلس شد اما با ۵۰ امضا در نوبت طرح بود که در روز اجرا مشکلی پیش آمد و هیأت رییسه با بهانه‌ای ناعادلانه آن را از دستور خارج کرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس اضافه کرد: حمایت از قربانیان اسیدپاشی به صورت طرحی عادی اعلام وصول شده است و اگر کمیسیون حقوقی و قضایی روی آن نظر دهد، می‌تواند دوباره به صحن بیاید و مصمم هستیم با ۵۰ امضا مجدد در اولویت قرار گیرد.

وی تأکید کرد: طرح اسیدپاشی ۳ محور اساسی دارد. بیش‌تر قربانیان اسیدپاشی زنان هستند و این حادثه آثار روانی و جسمانی ناراحت کننده‌ای ایجاد می‌کند. همچنین درمان آسیبهای ناشی از اسیدپاشی گران و هزینه‌بر است و هیچ نهادی هم به قربانی اسیدپاشی کمک نمی‌کند. در مواردی حتی مجرم هم فرار می‌کند و ممکن است سال‌ها دستگیر نشود. فکر کردیم قوانین پیشین بازدارنده نبوده بنابراین پیشنهاد دادیم اسیدپاش از سوی قوه قضاییه مفسدفی‌الارض شناخته شود تا قانون کمی محکم تر و بازدارنده تر باشد. بخش دوم این طرح صندوق کمک به آسیب دیدگان اسیدپاشی است مثل صندوق کمک که مصدومان ناشی از تصادفات.

طبیب زاده تأکید کرد: پیشنهاد دادیم چنین صندوقی برای قربانیان اسیدپاشی ایجاد شود تا پس از دستگیری مجرم این وجه از وی استرداد و به صندوق برگردد. بخش سوم طرح این است که امروز اسید به راحتی و به فراوانی در اختیار دستگاه‌های مختلف و آزمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها هست و به سهولت قابل خریداری توسط هر شخصی است. پیشنهاد دادیم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط آیین‌نامه‌ای بنویسند که فرایند خرید و فروش اسید کاملاً مشخص شود تا قابل ردیابی باشد و خریدار و فروشنده قابل پیگرد باشند. این طرح به صورت طرح عادی اعلام وصول شده و در نوبت بررسی است.

عضو فراکسیون زنان مجلس به معافیت‌های مالیاتی مؤدیان حقیقی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این معافیت مالیاتی مشمول مردان می‌شود. به‌طوری که مردان اگر شریک مالی دارند، معافیت مالی آن‌ها تقسیم می‌شود اما اگر شراکت بین همسران باشد، معافیت مالیاتی فقط به مرد اختصاص می‌باید. ما پیشنهاد دادیم مثل دیگر شرکا، معافیت مالیاتی بین زن و مرد هم تقسیم شود. این طرح به صورت لایحه عادی پیشنهاد شده و در دستور کار است.

 

وی با اشاره به طرح احیای سازمان ملی جوانان در مجلس گفت: به شدت موافق جدایی جوانان از وزارت ورزش هستم. البته محتوای طرح پیشنهادی نمایندگان در این زمینه را ندیده‌ام اما با ادغامی که صورت گرفته است، مسایل جوانان به محاق رفته و بودجه‌ها بیش‌تر به سمت ورزش سوق داده می‌شود.