مجری طرح کاهش آلودگی هوا مشخص شود

  شهردار تهران گفت: تنها در خط ۶ مترو تهران هر هفته در یک جبهه کاری ۵۰۰ متر حفاری و لاینینگ انجام می‌دهیم که این روند ما را به توسعه ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر مترو در سال می‌رساند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و […]

 

شهردار تهران گفت: تنها در خط ۶ مترو تهران هر هفته در یک جبهه کاری ۵۰۰ متر حفاری و لاینینگ انجام می‌دهیم که این روند ما را به توسعه ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر مترو در سال می‌رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان این‌که بدون شک همه کشور‌ها به دنبال یک توسعه پایدار هستند، توسعه پایدار را از رکن‌های اساسی در جامعه دانست و گفت: همان‌طور که توسعه پایدار با بشر و تمدن گره خورده است، خودش می‌تواند بروز مظاهر تمدن‌های جدید را هم به دنبال داشته باشد.

شهردار تهران به اولویت توسعه مترو در حمل و نقل عمومی تأکید کرد و گفت: تنها در خط شش مترو تهران هر هفته در یک جبهه کاری ۵۰۰ متر حفاری و لاینینگ انجام می‌دهیم که این روند ما را به توسعه ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر مترو در سال می‌رساند. این در شرایطی است که ۱۵ سال قبل سالیانه ۲.۵ کیلومتر مترو ساخته می‌شده است. کسانی که با کار عمرانی آشنایی دارند، این سرعت، حجم و دقت کار را می‌بینند اما به دلیل این‌که بیش‌تر در زیر زمین مشغول به فعالیت هستیم، این فعالیت به درستی دیده نمی‌شود.

قالیباف ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی با تأکید بر حمل و نقل ریلی هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح می‌کنیم و در پایان سال ۹۶ نیز تمامی ۷ خط مترو تهران به اتمام خواهد رسید و خطوط ۶ و ۷ مترو که بیش از ۶۰ کیلومتر طول دارد نیز به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین مترو به فرودگاه امام (ره) خواهد رسید و در کم‌تر از دو هفته آینده نیز مترو را در فرودگاه مهر آباد افتتاح خواهیم کرد.

شهردار تهران یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم، به صورت تنها در این میدان تلاش می‌کنیم اما این کار را با افتخار و روحیه دنبال خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اصلاح فرهنگ ترافیک تأکید کرد و گفت: ضروری است مردم یک رویکرد برای اصلاح فرهنگ ترافیک داشته باشند و مسؤولان نیز رویکردی به منظور توسعه زیر ساخت را دنبال کنند تا با هم بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. وقتی این رویکرد اصلاح می‌شود به جای این‌که بگوییم در ترافیک ماندیم، باید بگوییم ما خود، ترافیک هستیم و خودمان این ترافیک را درست کرده‌ایم.

قالیباف گفت: در فرهنگ ترافیک بسیاری از نقاط دیگر شاهد هستید که وقتی افراد از در منزل بیرون می‌آیند، ابتدا پیاده‌روی، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و در نهایت خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند اما ما در این زمینه برعکس عمل می‌کنیم؛ حتی خانواده‌هایی که از جهت اقتصادی وضعیت خوبی ندارند هم در اولین امکان خرید یک ماشین با هر مدل و شرایطی را دنبال می‌کنند چرا که متأسفانه هم در حوزه فرهنگی به داشتن یک ماشین افتخار می‌کنند و هم این‌که به خودرو عادت کرده‌اند. در این شرایط حاضر نیستیم یک مسافت ۱۵ دقیقه‌ای را به صورت پیاده طی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت برای طرح شهرداری تهران در زمینه کاهش آلودگی هوا تصمیم‌گیری کرده و برای این کار مسؤول مشخص شود تا پاسخگو باشد.

قالیباف گفت: در همان جلسات و بحث‌های کارشناسی همه قبول کردند که این بهترین طرح است البته ما نمی‌گوییم که طرح اشکالی ندارد اما تا کنون کسی نتوانسته از آن ایراد بگیرد؛ به همین جهت امروز وقت آن است که تصمیم‌گیری کنیم مجری این طرح چه کسی است تا مسؤولیت و پاسخگویی کار هم روشن و مشخص باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از دست اندر کاران برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک، ابراز داشت: خروجی‌های این کنفرانس برای تصمیم‌گیری بهتر مدیران راهگشا خواهد بود تا کار را بدون سعی و خطا پیش ببریم.

 

شهردار تهران با بیان این‌که تولید دانش در این عرصه یکی از مهم‌ترین اهداف ما به شمار می‌رود، تصریح کرد: در کنار این تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از روزآمد‌‌ترین دانش و تجربه دنیا استفاده کنیم چرا که استفاده از این تجربیات برای ما راهگشا خواهد بود و ما را در زمان و با هزینه کم‌تری به مقصد خواهد رساند.