تقویت توانایی مغز با ورزش هدفمند

  رییس انجمن علوم اعصاب ایران ورزش هدفمند را عامل مهمی در افزایش توانایی مغز خواند و گفت: ورزش هدفمند سبب تولید فاکتورهای رشد در مغز می‌شوند که این فاکتور‌ها در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه مؤثر هستند. به گزاش مناقصه‌مزایده به نقل از ستاد خبری همایش بزرگ علمی، اجتماعی و آموزشی در هفته آگاهی از […]

 

رییس انجمن علوم اعصاب ایران ورزش هدفمند را عامل مهمی در افزایش توانایی مغز خواند و گفت: ورزش هدفمند سبب تولید فاکتورهای رشد در مغز می‌شوند که این فاکتور‌ها در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه مؤثر هستند.

به گزاش مناقصه‌مزایده به نقل از ستاد خبری همایش بزرگ علمی، اجتماعی و آموزشی در هفته آگاهی از مغز، محمد جغتایی، رییس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: فاکتورهای رشد علاوه بر این‌که در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه مؤثرهستند، موجب رشد و شکل‌گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری هفته آگاهی از مغز ادامه داد: مهم‌ترین برنامه کمپین هفته آگاهی از مغز، برگزاری همایش بزرگ علمی، اجتماعی و آموزشی است که برای اولین بار، روز ۱۳اسفند ماه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

جغتایی درباره این همایش گفت: ارتقای بهداشت مغز در جامعه به دو منظور انجام می‌شود اول این‌که افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند و دوم افراد جامعه با راه‌های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز آشنا شوند.

وی ادامه داد: در واقع آگاهی‌رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه‌های هفته آگاهی از مغز اطلاع‌رسانی می‌شود.

جغتایی اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه‌های آموزشی معرفی کرد و گفت: این برنامه‌ها برای عموم مردم، به خصوص کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد میانسال که در آستانه سالمندی قرار دارند، قابل استفاده خواهد بود.

وی درباره علت تمرکز برنامه‌های هفته آگاهی از مغز بر گروه کودکان اظهارکرد: قابلیت انعطاف‌پذیری مغز در سنین کودکی بیش‌تر است و می‌توان با روش‌های سنجش و استفاده از ابزار توانبخشی مهارت‌های کودکان را افزایش داد.

وی آگاهی‌رسانی به افراد میانسال را نیز در جلوگیری از سالمندی زود هنگام مؤثر دانست و افزود: با آموزش این افراد می‌توان به آنان کمک کرد که دیرتر به مرحله سالمندی همراه با ناتوانی برسند و در واقع با تقویت مهارت‌های آنان پیری توام با سلامت داشته باشند.

 

مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی در بخش دیگری از سخنان به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان‌ها و ارگان‌های حوزه‌های اجتماعی، علمی و آموزشی اشاره کرد و گفت: اهم برنامه‌های هفته «آگاهی ازمغز» با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله، آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی و پژوهشی، در تهران و هفت مرکز استان دیگر اجرا خواهد شد.