۸ سال فعالیت غیرقانونی فدراسیون فوتبال

    سازمان بازرسی کل کشور در جلسه‌ای با مسؤولان فدراسیون فوتبال ایراداتی را به اساس‌نامه این فدراسیون وارد کرده که می‌تواند ماهیت فعالیت ۸ ساله فدراسیون را زیر سؤال ببرد و چالش‌های جدیدی را برای کفاشیان ایجاد کند. به گزارش ایسنا، ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۹ اسفند، جلسه‌ای با حضور علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون، […]

 

 

سازمان بازرسی کل کشور در جلسه‌ای با مسؤولان فدراسیون فوتبال ایراداتی را به اساس‌نامه این فدراسیون وارد کرده که می‌تواند ماهیت فعالیت ۸ ساله فدراسیون را زیر سؤال ببرد و چالش‌های جدیدی را برای کفاشیان ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۹ اسفند، جلسه‌ای با حضور علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون، مهدی تاج، رییس سازمان لیگ، قنبرزاده و بهروان اعضای هیأت رییسه فدراسیون فوتبال به همراه کارشناسان و مدیران سازمان بازرسی در محل این سازمان تشکیل شد که در طی این جلسه سازمان بازرسی ایرادات حقوقی وارده به اساس‌نامه فدراسیون را با مسؤولان فدراسیون مطرح کرد.

بر اساس پیگیری‌ها و یافته‌ها، کارشناسان سازمان بازرسی در این جلسه به دو موضوع مشخص در مورد اساس‌نامه فدراسیون ایراد وارد کرده‌اند و پاسخگویی مسؤولان فوتبال را خواستار شده‌اند که پس از بحث و بررسی فراوان هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسؤولان فدراسیون ارایه نشده و در نهایت جلسه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسیده است.

ایراد اول وارده به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال این بوده است که اساساً هر مؤسسه‌ای که می‌خواهد فعالیت قانونی در یک کشور داشته باشد باید هویت حقوقی و قانونی خود را برگرفته از قوانین داخلی کسب نماید و آن‌گاه متناسب با آیین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌های خودش در کشور فعالیت کند. پرسش مطرح شده این بوده که فدراسیون فوتبال این شخصیت حقوقی خود را از کدام قانون و مصوبه گرفته است.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، شخصیت حقوقی نهاد‌ها و سازمان‌ها از دو راه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی یا آیین‌نامه‌های مصوب هیأت دولت اخذ می‌شود که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از هیچ کدام از این مجاری اخذ صلاحیت نکرده و تنها به عنوان یک نهاد وابسته به فیفا در ایران فعالیت خلاف قوانین داخلی داشته است.

دومین ایراد وارده به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال این بوده که مطابق ماده ۸۲ اساس‌نامه مصوب سال ۸۶ مقرر بوده که این اساس‌نامه به تصویب هیأت دولت برسد اما این اتفاق رخ نداده است. ظاهراً با پیگیری‌هایی که انجام شده هیچ تأییدیه‌ای در هیأت دولت برای تصویب اساس‌نامه فدراسیون فوتبال موجود نیست.

این ایراد اساسی‌‌ترین ایرادی است که به فعالیت‌های فدراسیون فوتبال در ۸ سال گذشته مطابق با اساس‌نامه مصوب وارد است، چون خلاف اساس‌نامه عمل شده و اساس‌نامه به تأیید هیأت دولت نرسیده است.

تلاش‌های خبرنگار ما برای ارتباط با اعضای کمیته انتقالی و تأیید این موضوع نیز بی‌نیتجه ماند چرا که هیچ کدام از اعضای کمیته انتقالی فوتبال در سال ۸۶ مصوبه مکتوب یا تأییدیه تصویب اساس‌نامه فدراسیون فوتبال در هیأت دولت را ندارند.

محمد خبیری در این باره گفت که «حتماً مصوبه دولت وجود داشته است» اما او در پاسخ به این‌که آیا تأییدیه این مصوبه را دارید، به این پاسخ اکتفا کرد که چیزی در مدارکم یافت نکردم.

فدراسیون فوتبال در سال ۹۰ نیز اساس‌نامه فدراسیون را اصلاح کرد که با تغییر ماده ۸۲ و حذف موضوع تصویب در دولت، خواسته به گونه‌ای سنگینی تأیید اساس‌نامه‌های فدراسیون فوتبال در دولت را کاهش دهد که این نیز خلاف مقررات بوده است.

به نظر می‌رسد با توجه به ایرادات مطرح شده، اساساً فعالیت‌های مالی و حقوقی فدراسیون فوتبال از سال ۸۶ تاکنون خلاف آشکار بوده و چنان‌چه در نهایت این ایرادات وارده تأیید گردد، ماهیت فعالیت‌های این فدراسیون زیر سؤال خواهد بود.

حال باید دید که واکنش فدراسیون فوتبال به ایرادات مطروحه چیست و آیا انتخابات ۱۱ اردیبهشت ۹۵ فدراسیون بدون مشکل برگزار خواهد شد یا برگزاری این انتخابات بر اساس کدام یک از اساس‌نامه‌های این فدراسیون انجام خواهد شد.

هرچند به نظر می‌رسد اکنون تنها اساس‌نامه قانونی فدراسیون فوتبال، اساس‌نامه سال ۸۱ است و اگر فدراسیون بخواهد انتخابات آینده فدراسیون قانونی برگزار شود باید مطابق این اساس‌نامه رفتار شود.

اصل ماجرا این‌جاست که فیفا نیز پذیرفته است که فدراسیون‌های عضو باید در چارچوب مقررات داخلی خود و مطابق اساس‌نامه‌های قانونی مصوب مورد تأیید فیفا فعالیت کنند و این مخالف با رویه‌های معمول فیفا نیست. ایرادات حقوقی وارده کنونی به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال نیز هیچ کدام نمی‌تواند محملی برای القای دخالت دولت در فوتبال باشد و بر این اساس به نظر می‌رسد اکنون فدراسیون فوتبال ایران با چالشی بزرگ مواجه شده که باید برای حل آن چاره‌ای قانونی بیابد.

منع کفاشیان از حضور در انتخابات؟

همچنین رییس فعلی فدراسیون فوتبال که از مدعیان اصلی انتخابات آتی این فدراسیون محسوب می‌شود احتمالاً با منع بزرگی برای حضور در آن مواجه است.

تیتر اصلی یکی از روزنامه‌های صبح اختصاص به ممنوعیت حضور علی کفاشیان در انتخابات آتی فدراسیون به دلیل بازنشستگی داشت و به نظر می‌رسد مدعی اصلی کسب این کرسی که ۸ سال است صندلی ریاست فدراسیون را به خود اختصاص داده قادر به نامزدی در انتخابات پیش رو نباشد.

با این حال علی کفاشیان در واکنش به این اتفاق اعلام کرده او بازنشسته ارگانی غیردولتی است و منعی برای حضور احتمالی در انتخابات نخواهد داشت: بازنشسته هستم اما این موضوع ربطی به فوتبال ندارد. من بازنشسته ارگان غیردولتی هستم و منعی برای حضورم در انتخابات آتی وجود ندارد.

دیروز مدیرکل حراست ورزش و جوانان اعلام کرده است بنا بر اساس‌نامه یک گروه ۳ نفره صلاحیت نامزدهای ریاست فدراسیون را بررسی و نظر خود را بعد از آن اعلام می‌کنند. «علیرضا اسدی» دبیرکل فدراسیون فوتبال، «علی فرشادسپهر»، مسؤول بخش حقوقی فدراسیون فوتبال و « عبدی افتخاری»، مدیر کل بر نامه ریزی و نظارت وزارت ورزش، ۳ نفری هستند که کارگروه تأیید صلاحیت نامزدهای فدراسیون فوتبال را تشکیل داده و طی ۵ روز این مسؤولیت را برعهده خواهند داشت.

با این وصف و با توجه به زاویه شدید بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و با توجه به این‌که دو عضو از ۳ عضو این کمیته ممکن است با کفاشیان مسأله داشته باشند، احتمال رد صلاحیت رییس فدراسیون فوتبال وجود دارد. البته کفاشیان همواره از این مشکلات به سلامت بیرون آمده اما در حال حاضر اراده مثبتی برای ادامه کار او در فوتبال ایران وجود ندارد.