وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:اجرای سند تحول تکلیف اساسی آموزش و پرورش در برنامه ششم

  وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر جدول دروس متوسطه نظری رشته‌های ۴۰ گانه فنی و حرفه‌ای و ۱۵۰ رشته شاخه کار و دانش تصویب شده است. به گزارش فارس، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد […]

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر جدول دروس متوسطه نظری رشته‌های ۴۰ گانه فنی و حرفه‌ای و ۱۵۰ رشته شاخه کار و دانش تصویب شده است.

به گزارش فارس، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهار داشت: بیش از ۳۴۰ هزار فرهنگی در برگزاری انتخابات مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: در بحث کیفیت و ساماندهی نیروی انسانی وجود محدودیت‌ها در بعضی اوقات باعث می‌شود تصمیماتی بگیریم و از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم؛ باید همه عوامل مؤثری را که در تصمیم‌گیری تأثیر دارد را در این خصوص در نظر بگیریم.

فانی افزود: دوره متوسطه به جای ۴ کلاس در ساختار ۳-۳-۶، ۳ کلاس شده است و یک چهارم نیروی انسانی متوسطه مازاد بر نیاز است و خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌حل‌های این مشکل یادآور شد: یک راه‌حل این است که بگوییم یک چهارم نیروی مازاد اخراج شود، راه‌حل دیگر این‌که معلم بیکار در دفتر باشد و سومین راه‌حل این است که نیروهای مازاد بر نیاز به دوره‌های دیگر بروند.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش با امتیاز بندی نیروهای متوسطه دوم با حداقل ناراحتی این طرح را اجرا کردند و نیرو‌ها را به دوره‌های دیگر فرستاده است و احساس می‌کنم چاره‌ای جز این نداشتیم البته باید تلاش کنیم آموزش‌های لازم را در این خصوص بدهیم.

وی با بیان این‌که در ساماندهی نیروی انسانی و بهسازی نیروی انسانی را استفاده کرده‌ایم، گفت: باید بیش از پیش کار کنیم، آموزش ضمن خدمت را جدی بگیریم و منابع لازم را تأمین کنیم.

فانی با اشاره به محدودیت‌های مالی وزارت آموزش و پرورش افزود: در ماه گذشته ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان حقوق دادیم که مجموع آن در سال ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود در نتیجه ما برای پرداخت حقوق نیز ۵ هزار میلیارد تومان کم داریم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که تأمین منابع و پیدا کردن آن کار بسیار سختی بوده است، افزود: پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۱۰۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که به تدریج در حال پرداخت آن هستیم و تا پایان سال پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: برای سال آینده پایه دهم را داریم و در رشته‌های متوسطه ۲، شاخه‌ها و کتاب‌‌ها و هدایت تحصیلی پایه ۹ کارهایی است که برای مهر ۹۵ به آن نیاز داریم که نسبت به ایده‌آل‌های خود عقب هستیم اما به آن می‌رسیم.

فانی بیان داشت: این که متوسطه نظری ۴ رشته قبلی وجود داشته باشد یا خیر و یا در پایه‌های متوسطه دوم درسی اضافه شود و میزان آن چقدر باشد این‌ها همه سؤالاتی است که درباره کلاس‌های پایه دهم تا دوازدهم متوسطه دوم درباره آن بحث شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در حال حاضر جدول دروس متوسطه ۴ گانه نظری را تصویب کرده‌ایم، گفت: رشته‌های ۴۰گانه شاخه فنی و حرفه‌ای و ۱۵۰ رشته کار و دانش تصویب شده و هدایت تحصیلی نیز در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به این‌که طرح تعالی مدرسه کیفیت مدرسه را محور قرارداده است، گفت: در حال حاضر قریب ۶ هزار مدرسه مشمول این طرح است.

فانی ادامه داد: پیشنهاد شده بود که در سال‌های آخر دوره ابتدایی آزمون‌‌ها از توصیفی صرف به کمی توصیفی تبدیل شود که امیدواریم در شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به نتیجه برسیم.

فانی افزود: یکی از زیر نظام‌ها برنامه درسی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و ۵ زیر نظام نیز در نوبت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است؛ البته در مسیر اجرای ۳-۳-۶ مصوباتی خواهیم داشت که به تدریج در این شورا به تصویب خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: این برنامه از سال ۹۵ تا ۹۹ اجرا خواهد شد و در این برنامه بالندگی بخش آموزش و پرورش و استقرار متوازن سند تحول بنیادین متناسب با زمان و منابع از طریق اهدافی محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول تکلیف اساسی، راهبردی و اصلی وزارت آموزش و پرورش است و خود را مکلف می‌دانیم که در طول برنامه ششم اقداماتی خلاف این سند انجام ندهیم و همه برنامه‌های آموزش و پرورش در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۹ متناسب با اهداف سند تحول باشد.

فانی تأکید کرد: نقشه راه سند تحول تکلیف برنامه‌های آموزش و پرورش را در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۹ مشخص کرده است که برای اجرای سند تحول چند رویکرد متصور است. یک رویکرد این‌که برنامه‌های فعلی آموزش و پرورش را متوقف کنیم و فقط سند را جلو ببریم، رویکرد دیگر این است که برنامه‌های جاری را جلو ببریم و تنها درصدر آن بنویسیم سند تحول و رویکرد سوم رویکردی تلفیقی است یعنی بدنه اجرایی آموزش و پرورش را درگیر سند کنیم که ما این رویکرد را انتخاب کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که همه معاونت‌های این وزارتخانه مکلف به تکلیف فعالیت‌های خود با سند تحول هستند، افزود: امیدواریم برنامه‌های سال ۹۵ تا ۱۰ روز دیگر نهایی شود و برنامه‌های خود را در توجیه راهکارهای سند قرار داده‌ایم.

وی گفت: اجرای سند تحول مسؤولیت همه حوزه‌های وزارتخانه است که در این خصوص ستاد اجرایی سند تحول را ایجاد کرده‌ایم و شورایی با مسؤولیت وزیر تحت عنوان شورای راهبری سند تحول ایجاد شده است.

فانی با بیان این‌که مصمم هستیم نظام جامع برنامه‌ریزی آموزش و پرورش را امسال در لایحه‌های ستاد ایجاد کنیم، گفت: همه باید در فرهنگ‌سازی و ترویج استقرار سند تحول در بین فرهنگیان، جامعه و مردم تلاش کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هماهنگی با معاون اول رییس‌جمهور داشتیم و پیگیری می‌کنیم تا تعدادی از وزرا و مسؤولین مؤثر در اجرای سند تحول در قالب شورا و کمیته‌ای بحث‌های برون سازمانی این سند را پیگیری کنند که این سازمان‌ها مانند سازمان مدیریت، صدا و سیما، وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که باید برای عملی کردن سند همکاری کنند.