توجه به فرهنگ بومی ضروری است

صالحی امیری توجه به فرهنگ بومی ضروری است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه به فرهنگ و ادبیات بومی تأکید کرد. به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در «نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری» که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: […]

صالحی امیری

توجه به فرهنگ بومی ضروری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه به فرهنگ و ادبیات بومی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در «نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری» که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: به عنوان فرزند خطه‌ مازندران، به خود می‌بالم و به شما اهالی فرهنگ و ادب این استان افتخار می‌کنم.

صالحی امیری افزود: این سرزمین دارای یک تبار تاریخی ماندنی و فرهنگی است و قطعاً اگر ریل توسعه را از بستر فرهنگ دنبال می‌کردیم، امروز در دنیا سرآمد بودیم، چرا که ذخایر فرهنگی ما بسیار بیش‌تر از ذخایر نفتی است.

وی یادآور شد: بسیار خوشحالم که مدیران، ائمه محترم جمعه و نخبگان برجسته‌ استان مازندران، رابطه و همدلی خوبی با یکدیگر دارند که می‌توانند این استان را در مسیر توسعه قرار دهند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باور داشته باشیم غرب استان مازندران، سرزمین پرگنجی است که ناشناخته مانده است. تبرستان از دیرباز شاعران بزرگی داشت که به زبان تبری شعر می‌سرودند.

صالحی‌امیری با ابراز تأسف به‌خاطر در معرض خطر قرار گرفتن زبان تبری، اذعان داشت: دلسوزی و دلدادگی عاشقان زبان تبری مانع از آن شده است که این زبان پر ارزش، به فراموشی سپرده شود و نیمایوشیج از همین دلدادگان بود که‌ تلاش‌های ماندگاری در این مسیر داشته  و به همین دلیل در تجلیل از چنین شخصیت برجسته‌ای، گردهم آمده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم گفت: نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری با تمرکز بر فرهنگ بومی استان مازندران، یکی از چندین برنامه‌ فاخر و بزرگی است که در ماه‌های اخیر برگزار شده و چند برنامه‌ گسترده‌ دیگر نیز از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دست برنامه‌ریزی است.

 

«همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری» از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، به منظور بازشناسی ابعاد فکری و هنری بنیان‌گذار شعر نو ایران «نیمایوشیج» و حفظ و احیای زبان کهن تبری، به میزبانی شهرستان نور، برای نخستین بار در کشور برگزار شد.