جشنواره موسیقی فجر، آنلاین شد

جشنواره موسیقی فجر، آنلاین شد رییس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر از پخش آنلاین این جشنواره برای مخاطبان خبر داد. به گزارش ایلنا، حمیدرضا نوربخش اظهارکرد: برای نخستین ‌بار در جشنواره موسیقی فجر، با هدف پوشش گسترده‌تر و برای آن‌که تعداد بیش‌تری از مردم بتوانند برنامه‌های جشنواره را دنبال کنند، برنامه‌های به‌صورت آنلاین پخش می‌شوند. او […]

جشنواره موسیقی فجر، آنلاین شد

رییس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر از پخش آنلاین این جشنواره برای مخاطبان خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا نوربخش اظهارکرد: برای نخستین ‌بار در جشنواره موسیقی فجر، با هدف پوشش گسترده‌تر و برای آن‌که تعداد بیش‌تری از مردم بتوانند برنامه‌های جشنواره را دنبال کنند، برنامه‌های به‌صورت آنلاین پخش می‌شوند.

او ادامه داد: در عصری زندگی می‌کنیم که در آن، مرزی وجود ندارد و همه اتفاق‌های ریز و درشت فرهنگی در دسترس همه قرار می‌گیرد. جشنواره‌های فجر نیز مخاطبان گسترده‌ای دارند و با توجه به محدودیت سالن‌‌ها همیشه تعداد زیادی از مردم پشت درهای سالن می‌مانند و امکان حضور و استفاده از برنامه‌ها برایشان وجود ندارد.

رییس جشنواره موسیقی فجر گفت: بیش‌تر تهرانی‌‌ها به این برنامه‌ها دسترسی دارند، اما مخاطبانی که ساکن شهرستان‌ها هستند، از برنامه‌های جشنواره محروم می‌شوند. خوشبختانه امروزه تکنولوژی این امکان را به‌وجود آورده که امکان پخش اجرا‌ها در جاهای دیگر هم فراهم می‌شود. امیدوارم این اتفاق سرآغازی برای برنامه‌های آینده باشد.

نوربخش بیان‌کرد: این کار می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌ها و سازوکار‌ها شایع شود تا با کمک مسؤولان، مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند و شاهد اتفاقات خوب بیش‌تری باشیم.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: دانشجویان موسیقی و هنرستانی‌‌ها از امروز می‌توانند با مراجعه به سایت فروش بلیت، از تخفیف تهیه بلیت برخوردار شوند و از برنامه‌های جشنواره بهره ببرند.

رییس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با بیان این‌که امسال موسیقی انقلاب را به‌صورت بخش ممتاز در کنار جشنواره داریم، ادامه‌داد: شاید در جشنواره‌های قبلی به این شکل نبود، اما فکر می‌کنم امسال این بخش به‌صورت پررنگ‌تر وجود دارد.

نوربخش با بیان این‌که ۵ گروه شاخص موسیقی در این بخش آثار برجسته انقلاب را اجرا می‌کنند، اظهارکرد: این موسیقی‌‌ها که ۳۷ سال پیش اجرا شده‌اند، امروز با نگاهی نوین اجرا می‌شوند و طبیعتاً بسیار شنیدنی هستند.

حامد عنقا،  مسؤول سامانه کنسرت‌های آنلاین نیز درباره این بخش که امسال برای نخستین‌بار در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر فعال می‌شود، گفت: از اردیبهشت‌ماه امسال، سامانه کنسرت‌های آنلاین را فعال کردیم. با زیرساخت‌هایی که در دو سال اخیر ایجاد شده، مجموعه‌ای از کمپانی‌های مختلف برای پیشبرد این بخش در موسیقی اقداماتی را انجام داده‌اند و امیدواریم به‌زودی شاهد تماشای آنلاین تئاتر و دیگر رشته‌های هنری باشیم.

وی ادامه‌داد: هیچ‌گونه کمبودی برای دسترسی مخاطبان به پخش موسیقی آنلاین وجود ندارد و با همکاری مجموعه‌های مخابراتی، مخاطبانی که حداقل دسترسی به اینترنت را دارند، می‌توانند از این امکان و از طریق موبایل، تبلت و لپ‌تاپ استفاده کنند.

عنقا اظهارکرد: تاکنون بین ۱۳ تا ۱۴ برنامه آنلاین به‌صورت زنده انجام شده و مخاطبان این بخش موردی مبنی بر قطعی و مشکل فنی نداشته‌اند. از طرفی ما کنسرت‌گزار نیستیم و صرفاً سرویس مضاعفی در این بخش ایجاد می‌کنیم. از طرفی این بخش صرفاً برای افرادی که امکان حضور در سالن را ندارند، ایجاد شده تا آنها نیز بتوانند از اجرا‌ها لذت ببرند.

او همچنین درباره قیمت‌گذاری آنلاین نیز بیان‌کرد: این قیمت‌گذاری به شکل توافقی با مسؤول برگزاری صورت گرفته و برنامه کامل و جامعی را در این‌باره به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌ایم. قیمت این بخش در سامانه کنسرت‌های آنلاین قابل مشاهده است.

عنقا با بیان این‌که ما آماده‌ایم از همین امروز این کار را انجام دهیم، گفت: به‌محض آن‌که دفتر جشنواره موسیقی به ما اعلام کند، این کار را انجام می‌دهیم. ناگفته نماند که این کار ابتدا برای مخاطبان شهرستانی و تا ۲۴ ساعت قبل از اجرا برای مخاطبان تهرانی انجام می‌شود. همچنین اهالی رسانه نیز دسترسی نامحدود به این بخش خواهند داشت.

گفتنی است، رییس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که این جشنواره به سمت تجاری شدن پیش می‌رود، گفت: ما باید بستری بسازیم که جشنواره فجر ویترین جذابی باشد و هر آنچه در آن می‌گذاریم، دیده شود. برای مثال در جشنواره‌های دنیا در حوزه سینما یک نفر با یک فیلم به دنیا شناسانده می‌شود، زیرا ویترین آن جشنواره مهم است. بنابراین خواهش می‌کنم قضاوت نکنید. رویکرد جشنواره به هیچ‌وجه تجاری نیست و نباید وقتی از ۸۰ اجرا ۱۵ اجرای آن متعلق به پاپ است، بگوییم گروه پاپ بر جشنواره غلبه دارد.

نوربخش ادامه‌داد: به هر حال، پاپ هم ژانری از موسیقی است و مخاطب دارد. از طرفی می‌تواند هنجارمند و سازنده باشد. در موسیقی ایران ظرفیتی داریم و من سعی کردم از همه عزیزان در جشنواره دعوت کنم. ابداً نگاه من تجاری نیست. به نظرتان من می‌خواهم موسیقی سنتی در این جشنواره کم‌رنگ باشد؟ باارزش‌‌ترین میراث فرهنگی ما موسیقی سنتی ما است.

او اظهارکرد: دغدغه من در طول سال‌ها، این است که آینده موسیقی چه می‌شود و گوش مردم هر روز از موسیقی هنجارمند فاصله می‌گیرد. من سعی می‌کنم واقعیت‌های موجود را ببینم. متأسفانه ظرفیت موسیقی سنتی ما کم است و به زحمت می‌توانیم ۱۰ گروه پرمخاطب موسیقی سنتی را نام ببریم و این موضوع تأسف‌برانگیز است.

رییس سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر بیان‌کرد: ما سعی کردیم از گروه‌هایی که سال‌های قبل در جشنواره حضور نداشتند، استفاده کنیم و دستمان در این زمینه باز نبوده است. از طرفی هنرمندانی که خودشان حاضر نشدند، مسؤولیت کار برعهده خودشان است، زیرا هر کسی که می‌آید قدمش روی چشم ما است.

نوربخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موسیقی نواحی، گفت: امسال بخش موسیقی نواحی پررنگ است و ۱۴ گروه در این بخش حضور دارند که با دو رویکرد و تشخیص کارشناسان و پژوهشگران در این بخش حاضر می‌شوند. ضمن این‌که ما پیشکسوتان را در بخش ۵ اقلیم جا داده‌ایم که از آنها تقدیر هم می‌کنیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برخی پژوهشگران می‌گویند برای انتخاب هنرمندان بخش موسیقی نواحی با ما مشورت نشده است، گفت: سال گذشته موسیقی نواحی به‌صورت بخشی بود و این‌که تمام اقوام را در آن جای دهیم، وجود نداشت. بنابراین طبیعی است که همه هنرمندان نتوانند در آن حضور داشته باشند.