قاب دو فیلم‌ساز سرشناس از آیت‌ا… رفسنجانی

قاب دو فیلم‌ساز سرشناس از آیت‌ا… رفسنجانی  کمال تبریزی و رسول صدرعاملی دو فیلم‌ساز سرشناسی هستند که مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی مقابل دوربین آن‌‌ها رفته است. به گزارش ایسنا، کمال‌تبریزی که در ساخت فیلم سیاسی سابقه‌ طولانی دارد و در مقطعی فیلم «صندلی سبز» را درباره‌ فضای کلی انتخابات ساخت، در سال ۸۴ با تهیه‌کنندگی […]

قاب دو فیلم‌ساز سرشناس از آیت‌ا… رفسنجانی

 کمال تبریزی و رسول صدرعاملی دو فیلم‌ساز سرشناسی هستند که مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی مقابل دوربین آن‌‌ها رفته است.

به گزارش ایسنا، کمال‌تبریزی که در ساخت فیلم سیاسی سابقه‌ طولانی دارد و در مقطعی فیلم «صندلی سبز» را درباره‌ فضای کلی انتخابات ساخت، در سال ۸۴ با تهیه‌کنندگی منوچهرمحمدی، فیلمی متفاوت از آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جلوی دوربین برد.

در فیلمی که کمال تبریزی از آیت‌ا…هاشمی رفسنجانی ساخت، نریشن معروفی دارد که ایشان اینگونه این نریشن را می‌خواند؛

«این روز‌‌ها بچه‌ها مراعات مرا می‌کنند، این را از رفتار و گفتارشان می‌شود فهمید و از نگاهشان؛ دیروز فاطمه مرا می‌پایید – فهمیدم – صدای او بی‌تابم می‌کند، خدایا من در مقابل گریه دیگران ناتوانم، می‌دانم حرف‌های آن‌‌ها چیست روز جمعه محسن نشست همه را گفت؛ خبر داد می‌خواهند این بار هم حرمت‌شکنی کنند، نگران بود گفت: چند دستگی‌‌‌ها بالا گرفته، هر کس حرفی دارد، گفت: شما اگر بیایید با این همه تفرقه و تشتت چه می‌خواهید بکنید؟ گفتم: به همین دلیل شاید بیایم. گفت: مردم اوضاع را رصد می‌کنند و تصمیم‌گیری برایشان دشوار شده. حالش را درک می‌کنم. ولی می‌داند که آدمی از آن خویشتن نیست. خاطره ملاقات با امام (ره) در روزهای بسیار دور را برایش گفتم. درست مثل روزی که هم سن و سال محسن بودم که خدمت امام (ره) رفتم. بعضی‌‌‌ها از این جنس حرف‌‌‌ها زدند و ایشان گفتند: همین‌هاست که وظیفه ما را سنگین می‌کند.»

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده این فیلم درباره‌ این نریشن که در آن مقطع بازتاب‌ فراوانی داشت به ایسنا می‌گوید: متن آن نریشن را خودم نوشتم و با صدای آیت‌ا… رفسنجانی ضبط کردیم. به یاد دارم چند نفری نریشن نوشتند اما هیچ‌کدام به دلمان نچسبید، اما بالاخره خودم تصمیم گرفتم آن نریشن را بنویسم.

نریشنی که سرانجام با حذف یک کلمه مورد تأیید آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی قرار می‌گیرد.

محمدی همچنین در ادامه یادآور می‌شود: قرار بود کسی آن نریشن را با صدای خود ایشان بخواند اما سرانجام تصمیم گرفته شد که خود آقای هاشمی بخوانند، به یاد دارم چون قرار بود فقط صدای ایشان ضبط شود، دوربین‌‌‌ها را برداشتیم و فقط میکروفن را در اتاق گذاشتیم اما ایشان چند بار حالشان منقلب شد و ما برای این‌که ایشان راحت باشد، خودمان هم اتاق را ترک کردیم و فقط میکروفن کنار ایشان بود تا صدایشان ضبط شود که سرانجام هم این صدا ضبط شد.

نام فیلم کمال تبریزی «در دل لعل» بود که از یکی از ابیات حافظ؛ «وقت آن است که خون موج زند در دل لعل و…» برداشته شده بود.

در فیلمی که کمال تبریزی از آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی ساخت در جایی از فیلم درباره‌ تأثیر زنان مردان سیاستمدار پرسیده می‌شود که همسر ایشان برای او ظرف هنداوانه‌ای می‌آورد و با او درباره‌ حضورش در انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌کند.

کمال تبریزی در سال ۸۸ در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی‌بر این‌که اگر ۱۰۰ میلیارد به شما بدهند فیلم کدام یک از کاندیدا‌‌ها را می‌سازید، گفته بود: ۱۰۰ میلیارد که رقم بسیار بالایی است! اما در اینجا بحث پول نیست، بلکه موضوع به ضرورت و نیاز ما برای ساخت فیلم برمی‌گردد. باید ببینیم در چه مقطعی هستیم و نیازمان چیست. در همین انتخابات فعلی تماس‌های متفاوتی برای ساخت فیلم داشتم، اما حس کردم لازم نیست که من کار کنم. شما به‌عنوان فیلمساز باید درگیر وضعیتی بشوید و بخواهید موقعیتی را ایجاد کنید اگر انگیزه داشته باشید، حتی بدون پول هم کار می‌کنید.

او همچنین گفته بود: البته ساخت فیلم درمورد آقای هاشمی که در انتخابات قبلی رخ داد تجربه‌ بسیار خاصی برای من بود. چون برای ساخت این فیلم باید به شخصیت ایشان نزدیک می‌شدم و همین نزدیک‌شدن تجربه‌ بسیار گران‌بهایی برای من بود تا جایی که ساخت این فیلم برایم مانند ساخت یک فیلم سینمایی بود. البته تا دوباره یک مورد عجیب و غریب دیگر پیش نیاید، دیگر از این‌گونه فیلم‌‌‌ها نمی‌سازم.

اما در همان مقطع سال ۸۴؛ رسول‌صدرعاملی روایت دیگری را از آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی مقابل دوربین می‌برد؛ میزگردی با حضور تعدادی از جوانان در محضر ایشان برپا می‌شود.

 

در جریان این میزگرد، آیت‌ا…هاشمی رفسنجانی از دختر جوانی که کاملاً ساکت بود، دلیل سکوتش را می‌پرسد و دختر بغضش می‌شکند و انتقاداتی را از شرایط موجود مطرح می‌کند که هاشمی رفسنجانی چند جمله آرام‌کننده می‌گوید اما در عین حال بغض می‌کند.