واگذاری هوشمندسازی پایتخت به شرکت‌ها فقط از طریق برگزاری مناقصه

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد واگذاری هوشمندسازی پایتخت به شرکت‌ها فقط از طریق برگزاری مناقصه اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را در خصوص لایحه اصلاح مفاد برخی تبصره‌ها و ردیف‌های اعتباری بودجه مصوب سال ۹۵ اعلام کردند. به گزارش ایلنا، در سیصدوبیست‌ویکمین جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی لایحه […]

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد

واگذاری هوشمندسازی پایتخت به شرکت‌ها فقط از طریق برگزاری مناقصه

اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را در خصوص لایحه اصلاح مفاد برخی تبصره‌ها و ردیف‌های اعتباری بودجه مصوب سال ۹۵ اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، در سیصدوبیست‌ویکمین جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی لایحه اصلاح مفاد برخی از تبصره‌ها و ردیف‌های اعتباری بودجه مصوب سال ۹۵ شهرداری تهران که یک فوریت این لایحه در جلسات قبل به تصویب رسیده بود، روی میز بررسی قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، نظرات خود را بیان کردند، به گونه‌ای که محسن سرخو با انتقاد از هزینه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی هوشمندسازی شهر گفت: در این اصلاحیه ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی شهر در نظر گرفته شده و این در حالی است که این مبلغ، هزینه ساخت یک خط مترو است.

وی با بیان این‌که باید برای صرف این هزینه زیاد اولویت‌گذاری شود، گفت: باید بررسی کنیم که ساخت مترو اولویت دارد یا هوشمندسازی شهر و یا قطارهای مترو در اولویت هستند؟

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که حتماً باید هوشمندسازی از طریق مناقصه عمومی انجام شود، افزود: متأسفانه حرف و حدیث‌هایی وجود دارد که هوشمندسازی قطار‌ها و شبکه حمل و نقل و معابر توسط یک شرکت انجام می‌شود و نگران هستیم که قراردادهای جدید نیز با همان شرکت خاص منعقد شود و باید حتماً از طریق مناقصه عمومی این واگذاری صورت گیرد.

در ادامه علیرضا دبیر، در پاسخ به انتقادات مطرح شده اعضا در خصوص چرایی هوشمندسازی خطوط مترو، گفت: خطوط مترو یکپارچه نیستند و برای یکپارچه‌سازی آن‌ها نیز حتماً باید هوشمندسازی صورت گیرد.

وی با اشاره به حادثه قطار راه‌آهن در سمنان گفت: حادثه راه‌آهن سمنان به علت عدم هوشمندسازی رخ داد و خدای نکرده نباید اتفاق مشابهی در مترو تهران رخ دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این‌که لازم است ترافیک شهر و تقاطع‌ها، هوشمندانه کنترل شوند، گفت: یکی دیگر از مواردی که در این لایحه مدنظر قرار گرفته است، راه‌اندازی وای‌فای شهر است که یکی از پایه‌های هوشمندسازی است.

پس از پایان سخنان علیرضا دبیر، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با نام بردن تعدادی از اسامی اعضا، آنها را به سکوت دعوت کرد و گفت: اکثر اعضای شورای شهر تهران به این مسأله گوش ندادند و مطمئن هستیم که حالا موارد ابهامی را سؤال می‌پرسند و بهتر است به جای گردهمایی چند نفره، به موارد گوش دهید.

رییس شورای شهر تهران همچنین خطاب به یکی از معاونان شهردار تهران که پشت به هیأت رییسه مشغول گفت‌وگو با اعضا بود، گفت: دقت کنید جلسه شورای شهر از این سمت است، که دقایقی پس از این تذکر، معاون مذکور شهردار تهران جلسه را ترک کرد.

همچنین مهدی چمران در توضیح این لایحه افزود: باید اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد که آیا پرداخت بدهی مهم‌تر است یا ایجاد چتر وای‌فای در تهران مهم است؟

دولت قول ۱۰۰۰ واگن داد

در ادامه محمدباقر قالیباف در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران و پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۹۶ به شورای شهر درگذشت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را تسلیت و اظهارداشت: هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان و استوانه‌های کشور بود.

شهردار تهران گفت: بودجه‌ای که به شورا تقدیم شد ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که ۱۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان نقد و ۶ هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان غیرنقد است.

قالیباف در ادامه در خصوص ارایه لایحه بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران اظهارداشت: تمام تلاش ما این بود که تا پایان دی‌ماه بودجه شهرداری تهران را تقدیم شورا کنیم.

شهردار تهران ادامه‌داد: ما با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم و بدون شک این محدودیت‌ها در حوزه‌های شهرداری اثرگذار است و این محدودیت‌ها موجب می‌شود که افق روشنی در منابع مالی نداشته باشیم.

وی افزود: امروز ما منکر این نیستیم که در حوزه اقتصادی از حالت رکود، تحرکی اتفاق افتاده است ولی این تحرک در سایه فروش نفت اتفاق افتاده است.

شهردار تهران یادآور شد: در تبصره ۲۱ بودجه سال ۹۶ نیز همه درآمد‌ها به جز بخش خصوصی و تعاونی‌‌ها مکلف شده‌اند که هرگونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند و این یعنی انحلال شوراها. اگر درآمد شهرداری‌ها به خزانه دولت واریز شود و پس از آن از دولت بخواهیم دریافت کنیم، بنویسند که شهرداری‌ها از یک نهاد عمومی غیردولتی به یک نهاد دولتی تبدیل شده‌اند و این اقدام یعنی انحلال شوراهای شهر در کل کشور و به تمرکزگرایی دامن بزنیم.

قالیباف یادآور شد: دولت با توجه به مشکلاتی که دارد ۹ درصد افزایش بودجه داده است ولی برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل ۴۶ درصد کاهش داده است.

وی یادآور شد: برای سال ۹۵، در حوزه مترو ۲۴۵ میلیارد تومان قرار بود پرداخت کند ولی همین ردیف در سال آینده ۱۲۸ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی گفت: در مترو در دهه گذشته خطوط مترو ما از ۳۶ ایستگاه به ۱۰۶ ایستگاه افزایش یافته است و واگن‌‌ها از ۳۰۰ واگن به ۱۳۰۰ واگن افزایش یافته است.

وی گفت: سهم مترو از جابه‌جایی مسافر ۵ درصد بوده و به ۱۸ درصد رسیده است و براساس برنامه اقدام می‌کنیم.

شهردار تهران افزود: در اتوبوس ۲۰۰ دستگاه بوده که تاکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین اضافه شده است.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما این است که خط ۷ مترو حدود ۳۰ کیلومتر امسال افتتاح شود. در خط ۶ نیز که حدود ۳۲ کیلومتر است، حفاری‌ها تمام شده است و ریل‌گذاری‌ها نیز شروع شده است که امیدواریم در ۵ ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

قالیباف یادآور شد: امیدواریم ۳۵ کیلومتر مترو فرودگاه امام (ره) نیز تا دو ماه آینده به انتها برسد و مردم بتوانند از خطوط ریلی بیش‌تر استفاده کنند.

شهردار تهران با اشاره به این‌که امروز مترو از مرز ۲۵۰ کیلومتر در چند ماه آینده خواهد گذشت، گفت: ‌این اقدام بزرگی است که در آینده اتفاق می‌افتد.

وی افزود: از دولت خواهش کردیم که ما کارهای زیرساختی مترو را انجام می‌دهیم و دولت واگن اختصاص دهد و قول دادند که هزار واگن به شهرداری تهران کمک کنند.

قالیباف گفت: ‌در حوزه خدمات شهری اتفاق‌های خوبی افتاده است و در حوزه سرانه فضای سبز اکنون از ۹٫۲ به ۱۶٫۵ رسیده‌ایم.

وی گفت: در حوزه پسماند نیز تفکیک ما ۱۴ درصد بود که امروز به ۱۹٫۵ درصد رسیده‌ایم و باید تا دو سال آینده به بیش از ۲۰ درصد برسیم.

قالیباف درباره مسایل اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران نیز اظهارداشت: در ابتدای برنامه ۴۵ زمین ورزشی بوده است که امروز بالغ به ۷۰۰ زمین ورزشی رسیده‌ایم.

وی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اظهارداشت: امروز شهرداری تهران ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد آسیب‌دیده شهر را یا شبانه‌روزی سرویس می‌دهد یا در طول روز به آنها خدمات می‌دهد.

شهردار تهران گفت: این ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم در مراکز شهرداری است که علی‌رغم کمک‌هایی که به بهزیستی وNGOها و دیگر سازمان‌ها ارایه می‌دهد.

 

وی گفت: ۳ هزار کودک کار را مراکز رویش شهرداری تحصیل می‌کنند.