زلزله، فرونشست و ریزگرد ۳ عامل بحران در کشور

معاون وزیر کشور اعلام کرد زلزله، فرونشست و ریزگرد ۳ عامل بحران در کشور معاون وزیر کشور و رییس ستاد مدیریت بحران گفت: باید از حوادثی چون پلاسکو درس گرفت و با برنامه‌ریزی، ایمن‌سازی و همچنین آموزش، آمادگی خود را برای مواجهه با چنین بحران‌هایی افزایش داد. به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار در حاشیه برگزاری […]

معاون وزیر کشور اعلام کرد

زلزله، فرونشست و ریزگرد ۳ عامل بحران در کشور

معاون وزیر کشور و رییس ستاد مدیریت بحران گفت: باید از حوادثی چون پلاسکو درس گرفت و با برنامه‌ریزی، ایمن‌سازی و همچنین آموزش، آمادگی خود را برای مواجهه با چنین بحران‌هایی افزایش داد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار در حاشیه برگزاری سی و دومین همایش سراسری مدیران کل پزشکی قانونی سراسر کشور در قشم و در جمع خبرنگاران، افزود: افزایش ایمنی ساخت و ساز، استفاده از مصالح استاندارد، استفاده از تجهیزات روز و مدرن برای آواربرداری و همچنین آموزش نیروی انسانی برای مقابله با حوادث، می‌تواند بسیاری از مشکلات به‌وجود آمده در مواقع بحران را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: متأسفانه در ساختمان پلاسکو، به رغم وجود درآمدهای فراوان، هزینه چندانی برای ایمن‌سازی انجام نشده و همین موضوع، به افزایش شدت حادثه انجامید.

معاون وزیر کشور بر ضرورت پیشگیری به‌جای هزینه‌های آتی بروز رخدادهای این چنینی تأکیدکرد و افزود: براساس قانون تنها ۵ درصد از بودجه کل کشور برای مقابله با بحران‌ها در نظر گرفته شده و باید برای مقابله با بحران‌ها به دنبال پیشگیری و آمادگی بود.

وی زلزله را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای کشور برشمرد و اضافه‌کرد: قرار گرفتن کشور روی خط زلزله، اهمیت ساخت و ساز مستحکم و اصولی را بیش‌تر کرده و باید در این حوزه نظارت‌ها تقویت شود.

نجار فرونشست و ریزگرد‌ها را نیز در زمره بزرگ‌ترین بحران‌ها برای کشور قلمداد کرد و افزود: برداشت‌های غیراصولی از منابع زیرزمینی و همچنین ایجاد سد در ترکیه روی رودخانه‌های دجله و فرات، موجب افزایش خشکی منطقه، ریزگرد‌ها و در نهایت بروز مشکل در استان‌های غربی و مرکزی کشور شده است.

وی از نیاز به بیابان‌زدایی به میزان ۳ میلیون هکتار در کشور خبر داد و اضافه کرد که ۸۰ درصد ریزگرد‌ها منبع خارجی دارند که ۶۰ درصد آن از کشور عراق وارد می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران همچنین ادامه داد که با توجه به این‌که مناطقی از عراق در دست تروریست‌‌ها است، هم‌اکنون رفع مشکل ریزگرد‌ها در اولویت کشور عراق نیست.

وی با اشاره به اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی دولت برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، افزود: بارندگی، علی‌رغم خسارت‌های فراوان، موجب جوشش دوباره چشمه‌ها، قنات‌ها، پرآب شدن رودخانه‌ها و پر شدن مخازن سد‌ها شده است.

نجار همچنین از مدیریت حوادث و شناسایی قربانیان به عنوان یکی از ارکان مهم مدیریت بحران یاد و اضافه‌کرد: با مدیریت و تشخیص هویت صحیح توسط پزشکی قانونی، می‌توان بسیاری از دردهای خانواده‌های قربانیان را کاست.

 

وی گفت: در بروز حوادث بزرگ، مردم انتظار دارند تا ضمن تشخیص به‌موقع هویت قربانیان، تمامی مراحل شرعی برای جان‌باختگان انجام شود که باید با مدیریت قوی به این خواسته به‌حق مردم جامه عمل بپوشانیم.