ثبت ۳۰ بیماری در کشور

ثبت ۳۰ بیماری در کشور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش بسیار مثبت ثبت بیماری‌ها در انجام تحقیقات بالینی، از تکمیل مراحل ثبت ۳۰ بیماری مهم و شایع در کشور خبر داد. به گزارش فارس، رضا ملک‌زاده در حاشیه کنگره ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت که در […]

ثبت ۳۰ بیماری در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش بسیار مثبت ثبت بیماری‌ها در انجام تحقیقات بالینی، از تکمیل مراحل ثبت ۳۰ بیماری مهم و شایع در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، رضا ملک‌زاده در حاشیه کنگره ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت که در هتل پردیسان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تا امروز نظام ثبت ۳۰ بیماری مهم در کشور کامل شده است و ۲۰ بیماری در حال ثبت است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، می‌خواهیم ۱۰۰ بیماری را به ثبت برسانیم.

وی با بیان این‌که این بیماری‌ها ۸۰ درصد بیماری‌های شایع کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: تاکنون نظام ثبت بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، حوادث و سوانح، ضایعات نخاعی، ام‌اس و بیماری‌های مزمن التهابی روده کامل شده است.

معاون وزیر بهداشت نظام ثبت بیماری‌ها را یک زیرساخت مهم بهداشتی و درمانی دانست و تصریح‌کرد: نظام ثبت بیماری‌ها نقش بسیار مثبتی در انجام تحقیقات بالینی، مراقبت بیش‌تر بیماری‌ها و اطلاع‌رسانی کامل‌تر و آموزش به همه بیماران دارد.

ملک‌زاده با اشاره به نبود نظام ثبت دقیق در کشور خاطرنشان‌کرد: در سال‌های اخیر نظام ثبت دقیقی در ایران وجود نداشته است و در ۳ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای ثبت بیماری‌های مختلف در کشور شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کشورهایی مانند سوئد و انگلستان بهترین نظام ثبت بیماری‌ها را در دنیا دارند و ما به دنبال آن هستیم که یکی از موفق‌‌ترین نظام‌های ثبت بیماری در جهان را داشته باشیم.

ملک‌زاده خاطرنشان‌کرد: نظام ثبت سرطان در ۱۰ استان بزرگ کشور از جمله تهران، خراسان‌رضوی و گلستان در حال انجام است و تا اواسط سال آینده اولین گزارش کشوری از ثبت بیماری سرطان در سطح کشور ارایه خواهد شد.