۲۳٫۴درصد جمعیت دچار اختلالات روانی است

رییس سازمان بهزیستی کشور ۲۳٫۴درصد جمعیت دچار اختلالات روانی است رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آن‌که «عیدی» مستمری‌بگیران این سازمان امسال مستقیماً از سوی وزارت رفاه پرداخت خواهد شد؛ ضمن اعلام این‌که توزیع بسته امنیت غذایی از سوی این وزارتخانه آغاز شده گفت: هیچ یک از مددجویان بهزیستی از لیست دریافت بسته مذکور حذف […]

رییس سازمان بهزیستی کشور

۲۳٫۴درصد جمعیت دچار اختلالات روانی است

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آن‌که «عیدی» مستمری‌بگیران این سازمان امسال مستقیماً از سوی وزارت رفاه پرداخت خواهد شد؛ ضمن اعلام این‌که توزیع بسته امنیت غذایی از سوی این وزارتخانه آغاز شده گفت: هیچ یک از مددجویان بهزیستی از لیست دریافت بسته مذکور حذف نشده‌اند، به این ترتیب ۵۱۰ هزار خانوار تحت‌پوشش آن را دریافت خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، انوشیروان محسنی‌بندپی در حاشیه دیدار با نماینده سازمان جهانی بهداشت WHO در جمع خبرنگاران گفت: توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۱۵۰ هزار نفر از اقدامات سال آینده بهزیستی خواهد بود.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های غربالگری این سازمان نیز گفت: طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه، پوشش غربالگری شنوایی‌سنجی، تنبلی چشم و … به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید این در حالی است که هم اکنون نسبت به سنوات گذشته پیشرفت خوبی در حوزه غربالگری‌ها داشته‌ایم.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر آگاهی‌ها افزایش یافته و به موجب اقدامات سازمان بهزیستی حساس‌سازی و آگاه‌سازی ایجاد شده است که این مسأله اهمیت بسیار زیادی دارد.

بندپی در ادامه به سقط‌های قانونی اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر نسبت به سنوات گذشته سقط‌های قانونی رشد ۳۵ درصدی داشته‌اند و این در حالیست که این سقط‌‌ها به منظور جلوگیری از معلول‌زایی به صورت قانونی و با استفاده از شرع و قانون صورت می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴ رشد قابل‌توجهی در خصوص سقط‌های قانونی داشتیم به‌طوری که تعداد آنها به ۱۳۵۰ مورد در سال ۹۴ رسید و در سال ۹۵ نیز طی ۹ ماهه اخیر بیش از ۱۴۰۰ سقط قانونی در کشور صورت گرفته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص برنامه‌های مهم سال آتی این سازمان گفت: افزایش مهارت‌های زندگی، افزایش آموزش فرزندپروری و… از اهداف مهم سال آینده سازمان بهزیستی هستند تا جایی که در سال جاری سامانه «ثبت الکترونیکی طلاق» را در خراسان‌رضوی راه‌اندازی کردیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به موجب این سامانه افراد قبل از ورود به دادگاه‌ها و ثبت رسمی دادخواست طلاق و پیش از آن‌که بخواهند وارد چرخه وکلا شوند از همان ابتدا به چرخه خدمات مددکاری و روانشناسی ورود پیدا می‌کنند و در جهت حل منازعات زناشویی آنها اقدام خواهد شد.

وی در ادامه خبر داد: اکنون این طرح به صورت پایلوت در ۵ شهر خراسان‌رضوی در حال اجراست، تا پایان فروردین ماه نقاط قوت و ضعف آن بررسی و در سال آینده در ۱۱ استان کشور توسعه خواهد یافت.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص مراکز ماده ۱۶ نیز گفت: بهزیستی برای قبول تصدی مراکز ماده ۱۶ خواسته‌های کارشناسی را مطرح و بر شیوه «دادگاه درمان مدار» تأکید داشت که در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام نقطه نظرهای کارشناسی شده بهزیستی را در این حوزه پذیرفته است.

بندپی تصریح کرد: طرح «دادگاه‌های درمان‌مدار» در سال آینده به صورت پایلوت در ۵ استان تهران، قزوین، البرز، سیستان و گیلان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این طرح ترک اعتیاد افراد با پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی، روانشناختی توأم خواهد شد و در صورت فراهم شدن مقدمات، احتمال آغاز این طرح تا قبل از پایان سال جاری وجود دارد.

وی در ادامه ضمن بیان آن‌که بهزیستی در این حوزه طی همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر مشکل اعتباری ندارد، گفت: برای اجرای طرح «دادگاه‌های درمان‌مدار» همکاری بسیار خوبی با قوه قضاییه داشتیم. این در حالیست که در گذشته این همکاری‌های بین بخشی حلقه مفقوده اقدامات اجتماعی در کشور بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان و متکدیان نیز اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان پس از جمع‌آوری و ساماندهی مجدداً به خانواده تحویل داده می‌شوند، گفت: سعی داریم تا پس از پذیرش کودکان، والدین آنها را شناسایی کنیم و چنانچه از مشکلات مالی آنها مطمئن شدیم و بر ما روشن شد که این خانواده به موجب مشکلات مالی و فقر معیشتی فرزند خود را وارد چرخه کار می‌کند، حتماً از خانواده حمایت شده و تحت پوشش قرار خواهد گرفت، اما چنانچه عوامل دیگری موجب ورود کودک به چرخه کار باشد بررسی خواهد شد و با هر یک از عوامل، رفتاری درخور خواهد شد.

وی همچنین گفت که در حال حاضر در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم تا چنان‌چه کودکی بیش از سه بار در طرح‌های جمع‌آوری توسط بهزیستی پذیرش و شناسایی شد، دیگر وی را به خانواده تحویل ندهیم بلکه وی بد سرپرست شناسایی شده و به مراکز شبه خانواده بهزیستی سپرده شود.

محسنی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳٫۴ درصد جمعیت کشور در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اختلالات روانی هستند که به همین منظور یکهزار و ۶۰۰ مرکز مشاوره سلامت روان با بهزیستی همکاری می‌کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها، تحقق سلامت روان، حمایت از سالمندان و توانمندسازی جامعه هدف را از اقدامات بهزیستی برشمرد.

وی افزود: امسال ۷۵ درصد از کودکان زیر یک‌سال غربالگری شنوایی شدند و ۷۸ درصد آمبلیوپی بینایی انجام شده است.

محسنی با بیان این‌که غربالگری ژنتیک ازدواج را در برنامه ششم توسعه اجباری کردیم، گفت: ۸٫۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که به همین منظور با متقاعد کردن دولت و مجلس دبیرخانه شورای ملی سالمندان را در بهزیستی مستقر کرده‌ایم.

وی افزود: سلامت فقط نبود بیماری نیست بلکه آسایش روحی و روانی و اجتماعی هم هست که باید به این مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت توجه شود.

محسنی گفت: مشکل کشورهای در حال توسعه ساختار نیست که با وجود برخی مشکلات ساختار جدیدی تعریف شود و بهزیستی با ۲۲ هزار نیرو در مداخله پیشگیری و توانمندسازی تجربه دارد و نیاز به ساختار در دستگاه دیگر ندارد.

وی ادامه داد: مشکل این است وزارت بهداشت هم تولیت را می‌خواهد هم نظارت را در حالی که باید تصدی را به سازمان‌های دیگر بدهد.

 

محسنی خطاب به نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: به جنوب شهر هم توجه بیش‌تر شود و نشست‌های تخصصی و فنی بیش‌تری برگزار کنیم و بهتر است مکاتبات و آخرین دستورالعمل‌ها را نیز در اختیار ما قرار دهند.