موافق کاهش جمعیت تهران هستیم

شهردار تهران موافق کاهش جمعیت تهران هستیم شهردار تهران گفت: طی یک‌سال اخیر ۱۰۰کیلومتر مترو احداث کردیم اما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی شده‌ایم. به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که با حضور اعضای مجمع شهرداران آسیا، جمعی از سفرا و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی […]

شهردار تهران

موافق کاهش جمعیت تهران هستیم

شهردار تهران گفت: طی یک‌سال اخیر ۱۰۰کیلومتر مترو احداث کردیم اما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی شده‌ایم.

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که با حضور اعضای مجمع شهرداران آسیا، جمعی از سفرا و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: اگر ما و مردم تا چندسال قبل از محیط زیست حرف می‌زدیم جسته و گریخته احساس می‌کردیم که این یک موضوع تشریفاتی است، اما امروز هیچ‌کدام شک نداریم که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کیفیت زندگی محیط زیست است. به‌طوری که اگر همه چیز را فراهم کنیم و مشکل محیط زیست داشته باشیم در واقع هیچ چیز نداریم.

شهردار تهران با بیان این‌که شهرداری در حدود ۶۴۵کیلومترمربعی که به عنوان تهران شناخته می‌شود، اقدامات مهمی را در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام داده است، گفت: مهم‌ترین بحثی که سال گذشته مطرح کردم بحث حمل‌ونقل عمومی بوده است و اکنون باید بگویم اطلاعات غلطی به جامعه داده شده است. اگر امروز مهم‌ترین بحث تهران آلودگی هوا و خاک است برای حل این مشکل در حوزه هوا باید به حمل‌ونقل پایدار توجه کنیم. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آلاینده‌ها با دو درصد نوسان ناشی از خودروهای در حال حرکت است، البته ممکن است در گذشته آمارهای دیگری در این مورد به ما داده باشند.

قالیباف با اشاره به موضوع آلودگی خاک در تهران بیان کرد: موضوعاتی مانند ضایعات خودرو‌ها بر خاک، آب و آلودگی صوتی تأثیرگذارند. مطالعات نشان می‌دهد که ۸۰۰ میلیون تن تولید گازهای گلخانه‌ای داریم که از این میزان یک چهارم یعنی ۲۰۰ میلیون تن مربوط به خودروهاست. فاجعه آنجاست که اگر اتفاق خاصی در این زمینه نیفتد تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۴۰۰میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

قالیباف با بیان این‌که از مردم دعوت می‌کنیم که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، تصریح کرد: انصاف قضیه این است که بگویم هرجا وسیله حمل‌ونقل عمومی گذاشته‌ایم مردم چه برخوردار و چه غیربرخوردار از آن استفاده کرده‌اند و ما شرمنده آنها هستیم. در برخی از بزرگراه‌ها با مقاومت زیاد خطوط بی‌.آر.تی را راه‌اندازی کردیم که جمعیت در برخی از این خطوط به تعداد افرادی است که روی صندلی می‌نشینند اما برخی اعتراض دارند و فکر می‌کنند که حتماً باید همدیگر را در اتوبوس فشار دهند.

وی با تأکید بر این‌که در بحث استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دچار مشکل فرهنگ‌سازی نیستیم و تقاضا به اندازه کافی وجود دارد، ما نتوانسته‌ایم پاسخ دهیم، عنوان کرد: در همین موضوع مشکلات مدیریتی، ساختاری و زدوبندهایی وجود دارد که اثر آن را در اقتصاد سیاسی می‌بینیم و مردم باید تاوان آن را دهند.

در ادامه این کنفرانس شهردار تهران اظهار کرد: در حالی به مردم وام خرید۱۰۰هزار خودرو را می‌دهیم که می‌توانیم این مبلغ را برای توسعه خطوط مترو، اتوبوس و ال‌آرتی در مرکز شهر هزینه کنیم. حتی در همین طرح آلودگی هوا ما پیشنهاد روشن خود را دادیم و در بند۷ آن که در سال ۹۵ تصویب شد خواستیم کارخانجات خودروسازی به ازای تولید هر خودرو یک اسقاطی داشته باشند. جالب است که ظرف چندهفته این مصوبه حذف شد و ما نفهمیدیم چطور این اتفاق افتاد اما مسلماً این مردم هستند که باید هزینه آن را بپردازند.

شهردار تهران گفت: طی یک‌سال اخیر ۱۰۰کیلومتر مترو احداث کردیم اما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی شده‌ایم.

شهردار تهران با تأکید بر توسعه مترو طی سال‌های گذشته بیان کرد: سال گذشته این موقع هنوز خط ۳ مترو افتتاح نشده بود و در سالی که گذشت این خط به طول ۳۹ کیلومتر افتتاح شد و امروز خط ۳ از جنوبی‌‌ترین نقطه یعنی از ابتدای جاده ساوه تا شهرک شهید محلاتی در مسیر از غرب به شمال شرق مسافران را جابه‌جا می‌کند.

قالیباف با بیان این‌که خط ۷ مترو ۹۸ درصد پیشرفت داشته است، عنوان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر از این خط در ۱۰ روز آینده افتتاح و ۲۸ کیلومتر مابقی که از افسریه، آهنگ، مولوی، قیام، نواب، پل گیشا، برج میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند تا فروردین ماه سال آینده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به وضعیت خط ۶ مترو گفت: این خط با ۲۸ ایستگاه شهریور سال گذشته تنها ۱۱ درصد پیشرفت داشت که امروز این میزان در حوزه سیویل در ریل گذاری به بالای ۹۶ درصد رسیده است. با افتتاح این خط مسافران از مسیر جنوب شرقی تهران به شمال غرب جابه‌جا می‌شوند.

وی با بیان این‌که از سال گذشته تا امسال ۱۰۰ کیلومتر به خطوط متروی تهران اضافه شده است، تصریح کرد: تمامی این اقدامات در حالی است که ما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی شده‌ایم.

شهردار تهران توجه به شهر انسان محور را از دیگر دغدغه‌های مدیریت شهری معرفی و اظهار کرد: در این بخش در قالب پیاده راه‌سازی اقدامات گوناگونی را در منطقه ۱۲ انجام دادیم. در حالی که مردم از این اقدام استقبال کردند و بخشی از دستگاه‌ها استقبال چندانی از این موضوع نداشتند.

قالیباف با بیان این‌که مرکز تهران، مرکز هویت محلی، دینی و ملی ماست و سعی می‌کنیم تا طراوت را به این بخش باز گردانیم، تأکید کرد: موضوع حمل ونقل پاک و طرح ال‌ای‌زد را به‌طور جدی در منطقه ۱۲ اجرا می‌کنیم و حتی تسهیلاتی همچون ارایه طرح ترافیک رایگان را در اختیار ماشین‌های برقی قرار دادیم.

 

وی در پایان به راهکارهای ایجاد حمل‌ونقل پاک پرداخت و گفت: به باور من حمایت از توسعه مترو، تأمین فناوری‌ها در حوزه مهندسی فنی، دورکردن امکاناتی که شهر را آلوده می‌کنند، جدیت در اعمال قانون و توجه به بحث‌های مربوط به هوشمندسازی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد.