فریادی بر سر فرهادی!

فریادی بر سر فرهادی! با آن‌که تمایلی به توضیح وتفسیر ندارم ولی ظاهراً باید برای تنویر افکار عمومی و یک عده آدم ساده‌دل، که چشم‌بسته عاشق و سینه چاک این آقا و فیلم‌هایش شده‌اند کمی توضیح واضحات دهم، ولی از آنجا که می‌خواهم همین اول کار حق مطلب را ادا کنم، عرض می‌کنم که، جناب […]

فریادی بر سر فرهادی!

با آن‌که تمایلی به توضیح وتفسیر ندارم ولی ظاهراً باید برای تنویر افکار عمومی و یک عده آدم ساده‌دل، که چشم‌بسته عاشق و سینه چاک این آقا و فیلم‌هایش شده‌اند کمی توضیح واضحات دهم، ولی از آنجا که می‌خواهم همین اول کار حق مطلب را ادا کنم، عرض می‌کنم که، جناب آقای فرهادی با صدای بلند می‌گویم، من به شما مشکوک هستم و مثل روز برایم روشن است که یک چیزی یک جایی اشکال دارد و مطمئن باش به محض آن‌که آن را متوجه شوم، همه را از آن باخبر خواهم کرد !

من به این اسکاری که گرفتی مشکوکم، من به آن اسکاری هم که گرفته بودی مشکوک بودم، من به نرفتنت به مراسم اسکار هم مشکوکم، از همه بیش‌تر به خود اسکار مشکوکم به کن و مونیخ و بمبئی هم مشکوکم حتی به جشنواره فجر هم مشکوکم، چه تو در آن فیلم داشته باشی و چه نداشته باشی!

هم مشکوک می‌زنی و هم شانس داری ! یکبار می‌خواهند سیاه نمایی تو را همه دنیا بفهمند، فیلمت را اسکار و گلدن‌گلوب و سیمرغ و خرس و زردآلو می‌دهند و یک روز می‌خواهند سیاه‌نمایی‌شان را بپوشانند، فیلم تو را اسکار و نخل و هوگو می‌دهند، یا آنها حواسشان جمع است و یا آن‌که جنابتان خوب می‌دانید چه موقع فیلم بسازی و بفرستی به اینطرف و آن‌طرف عالم !

نمی‌دانم، شاید خودت هم به این همه جایزه و برنده شدن مشکوک شده باشی، فیلم‌هایی که به اعتقاد خیلی‌ها ! یک بار دیدنش هم وقت تلف کردن است، چطور می‌شود که از در و دیوار داخله و خارجه برایش تندیس و جایزه و دیپلم افتخار و تعریف و تمجید می‌ریزد. این‌که فرمان ترامپ را بهانه کردی و به جای خودت، بیانیه‌ات را فرستادی، معلوم بود که تو هم مشکوک شده‌ای! خیلی‌ها این را فهمیدند ولی نخواستند به رویت بیاورند چون ما شکاکان را دوست داریم!

به هرحال چه شک کرده باشی و چه دلت قنج رفته باشد، دیگر نه طاقت دیدن نادر و سیمین را داریم و نه عماد و رعنا را و نه هیچ‌کس دیگر را، به آن جشنواره‌‌ها و انجمن‌ها و مراسم‌های کذایی خارجی، از اروپایی و آمریکایی‌‌اش گرفته تا هندی و ژاپنی و بورکینافاسویی‌‌اش! ، با ولوم بالاتر صدا (می‌خواهم بدانید که حساب دوری مسافت را هم کرده‌ام !) می‌فرماییم که حرف حسابتان چیست، این همه فیلم در دنیا ساخته می‌شود، بروید آنها را ستایش کنید و در انجمن منتقدانتان برایش هورا بفرستید اصولاً شما مگر فارسی بلد هستید که فیلم‌ها را بفهمید، ما اگر هم در ایران فیلمی می‌سازیم برای دل خودمان می‌سازیم نه برای آن‌که دنیا در برابرش تعظیم کند و ما بیانیه برابری و برادری بخوانیم و ملت‌ها را به صلح دعوت کنیم، ما در ایران صد مدل هوو برای جشنواره فجرمان دست و پا کرده‌ایم تا هر موقع دلمان خواست تأییدش کنیم و هر موقع که حرفش با ما یکی نبود ردش کنیم و زیر سؤالش بریم، حالا شما شده‌اید دست بالای دست؟

در پایان و از همین تریبون اعلام می‌کنم، به‌دلیل ضعف‌های بسیار فیلم و این‌که یک بار دیدنش هم وقت تلف کردن است، بنده نه فیلم را دیده‌ام و نه خواهم دید و این آقا هرچه می‌خواهد جوایز رنگارنگ بگیرد ما همچنان بر سر حرفمان هستیم که یک جای کار می‌لنگد و همه چیز مشکوک است و ما بالاخره سر از کار این اسکار و نادر و اصغر و عماد و کن و سولوقون در می‌آوریم!

 

هوشنگ‌ خان