نسخه‌های نجومی وجود ندارد

رییس سازمان نظام پزشکی کشور نسخه‌های نجومی وجود ندارد رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این‌که پزشکان عمومی نمی‌توانند اقلام نسخه آنها بیش از ۵۰ هزار تومان باشد، گفت: از موضوعات مطرح شده در ارتباط با ارایه نسخه‌های نجومی گلایه‌ دارم؛ چرا که چنین چیزی وجود ندارد. به گزارش فارس، علیرضازالی در نشست […]

رییس سازمان نظام پزشکی کشور

نسخه‌های نجومی وجود ندارد

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این‌که پزشکان عمومی نمی‌توانند اقلام نسخه آنها بیش از ۵۰ هزار تومان باشد، گفت: از موضوعات مطرح شده در ارتباط با ارایه نسخه‌های نجومی گلایه‌ دارم؛ چرا که چنین چیزی وجود ندارد.

به گزارش فارس، علیرضازالی در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر نسخه‌های نجومی برخی از پزشکان عمومی و انتقادات مطرح شده در این زمینه اظهار داشت: از موضوعات مطرح شده در این راستا گلایه دارم چرا که اگر پزشکان عمومی اقلام نسخ آنها بیش از ۵۰ هزار تومان شود باید در کمیته تأیید نسخ بیمار بررسی و بیمه‌ها آن را ممیزی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که پزشکان عمومی محدودیت نسخه‌نویسی دارند، گفت: به دلیل رفتار بیمه‌ها، نسخ پزشکان عمومی در بسیاری از مواقع توسط آنها پذیرفته نمی‌شود و اکثر دارو‌ها را باید پزشکان متخصص تجویز کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر این‌که محدودیت بیش از حد پزشکان عمومی داستان اصلی سناریو است، افزود: حال با این وجود کدام پزشک عمومی می‌تواند ۶ میلیارد نسخه بنویسد؟ و در واقع نسخه نجومی وجود ندارد، چرا که بیمه‌ها آن را بررسی کرده و آنها را به ما گزارش دهند.

زالی گفت: اگر نسخه نجومی وجود داشته چرا بیمه‌ها آن را تاکنون به ما اعلام نکردند و تنها گزارش را در اختیار رسانه‌ها قراردادند؟! البته باید توجه داشت که برخی داروهای شیمی‌درمانی گران است ولی با این وجود بیمه‌ها باید گزارش را به ما واصل کنند.

وی گفت: معاونت داروی وزارت بهداشت دو پرونده در زمینه نسخه‌های گران‌قیمت به ما ارجاع داده و ما در حال بررسی آن موضع هستیم.

وی افزود: امسال کم‌تر از یک درصد از نهادهای بیمه‌ای به نظام پزشکی پرونده ارجاع داده‌اند و بیمه‌ها موظفند قبل از هجمه به پزشکان، اگر تخلفی وجود دارد به ما اعلام کنند و در واقع در حوزه نسخه‌نویسی توسط پزشکان عمومی باید بازنگری صورت گیرد و این مسأله به نفع بیمه‌ها است.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این‌که ممنوعیت همزمان فعالیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی سبب مهاجرت پزشکان به ویژه از مناطق محروم می‌شود، گفت: باید اعتبارات لازم جهت رفع مشکلات این بند قانونی در نظر گرفته شود.

زالی با اشاره به تصویب قانون توسعه ششم و مباحث مطرح شده در حوزه سلامت، گفت: براساس بند «ب» ماده ۸۹ این قانون امکان اشتغال همزمان پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان در بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد که در واقع در این بند به موضوع تحقق زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه اعتبارات توجه نشده بود.

وی افزود: حدود یک سال است که همکاران ما در بخش‌های مختلف دولتی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و… مطالبات قابل‌توجهی داشته و چنین مصوبه‌هایی در صورت اجرایی شدن چالش‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت و حجم زیادی از نامطالبات را ایجاد می‌کند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این‌که ابعاد فقهی و حقوقی زیادی بر این بند قانونی متردد بود، ‌گفت: زمانی که این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد ما با صاحب‌نظران و مؤثر‌ترین افراد در این زمینه صحبت کردیم و رایزنی‌های لازم انجام شد که براساس آن شورای نگهبان به این بند ایرادات قانونی گرفت و درخواست ابهام‌زدایی کرد.

زالی عنوان کرد: اگر پزشکی فقط در بخش دولتی کار کند حقوق و مزایای آن باید به صورتی باشد که تمایلی به فعالیت در بخش خصوصی نداشته باشد. از طرفی دولت در پرداخت مطالبات مشکل داشته و این مسأله علاوه بر ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی به مردم سبب مهاجرت پزشکان از مناطق محروم می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز از نظر نیرو دچار چالش شده، چرا که مهاجرت از بخش دولتی به خصوصی صورت می‌گیرد که با اقدامات انجام شده در ارتباط با این مسأله مجلس موضوع را به حذف رأی نداد ولی شرط شورای نگهبان را پذیرفت.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور، تصریح کرد: براساس شرط شورای نگهبان دولت مکلف است در صورت تحقق این قانون بودجه سنواتی لازم را در نظر گیرد و اگر پزشکی در بخش دولتی کار کرد، تعرفه منظم را پیش‌بینی کند که خوشبختانه این اقدام دستاوردی برای جامعه پزشکی است.

زالی خاطرنشان کرد: با این وجود من اجرای این مصوبه قانونی را شدنی نمی‌بینم، چرا که در حال حاضر گردش نقدینگی وجود دارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموعه بیمه‌ها طلب دارد.

وی در ارتباط با موضوع تعرفه‌ها نیز، گفت: ما سناریوهای خودمان را در این زمینه مطرح کرده و از آن دفاع می‌کنیم، شورای عالی بیمه نیز به زودی تشکیل خواهد شد که تلاش می‌کنیم در این زمینه از سناریوی خود دفاع کرده و بسته‌هایی را پیش‌بینی کردیم که نگرانی مردم را از رشد تعرفه‌ها می‌کاهد.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این‌که میزان شکایت‌های واصله در دادسراهای نظام پزشکی امسال نسبت به سال گذشته ۵تا ۷ درصد کاهش داشته است، گفت: در این مدت کم‌ترین شکایت از پزشکان در استان یزد بوده است.

زالی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر آخرین آمار خطاهای پزشکی در کشور، اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ما با کاهش شکایت واصله در دادسراهای نظام پزشکی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که حدود ۲۱۰ دادسرای نظام پزشکی در سراسر کشور داریم، گفت: تشکیل پرونده در دادسرا‌ها از اولین گام شکایت به شمار می‌رود که امسال با کاهش ۱۹ درصدی تشکیل پرونده در دادسرا‌ها مواجه بوده‌ایم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: درصورتی‌که پرونده در دادسرا تشکیل شود یا شاکی مجاب شده که پرونده را پیگیری نکند یا مختومه اعلام می‌شود یا این‌که پرونده جهت بررسی بیش‌تر به هیأت بدوی واصل می‌شود.

زالی اضافه کرد: ۲۱۴ هیأت بدوی در نظام پزشکی کشور داریم که خوشبختانه امسال نیز ۱۳٫۴ درصد قدرمطلق پرونده‌های تشکیل ‌شده در هیأت‌های بدوی کاهش یافته است.

 

وی با بیان این‌که کم‌ترین شکایت از پزشکان در سال جاری در استان یزد بوده است، خاطرنشان کرد: مجموع پرونده‌های شاکی تشکیل ‌شده در کل کشور در نظام پزشکی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳، ۱۱۸ درصد کاهش داشته است.