خودمان ارشد، کارهایمان ارشدتر!

 خودمان ارشد، کارهایمان ارشدتر! ما این‌طور آدم‌هایی هستیم یا به یک کاری وارد نمی‌شویم و یا اگر وارد شدیم تا آخرش می‌رویم، یا اولین و بر‌ترین می‌شویم و یا دست‌کم، جزو اولین‌ها و برترین‌ها ! دست خودمان نیست، خلقتمان این‌طوریست، از نظر هوش و استعداد و دقت و تلاش و پشتکار حرف نداریم، یعنی یک […]

 خودمان ارشد، کارهایمان ارشدتر!

ما اینطور آدم‌هایی هستیم یا به یک کاری وارد نمی‌شویم و یا اگر وارد شدیم تا آخرش می‌رویم، یا اولین و بر‌ترین می‌شویم و یا دست‌کم، جزو اولین‌ها و برترین‌ها ! دست خودمان نیست، خلقتمان اینطوریست، از نظر هوش و استعداد و دقت و تلاش و پشتکار حرف نداریم، یعنی یک دور که هیچ، شما بروید ۱۰ بار دور این کره خاکی بگردید اگر از ما مردم درجه یک‌تر پیدا کردید، بیایید رتبه ما را از باهوش‌ترین مردم دنیا ببرید بگذارید رتبه سی، چهلم !

این‌که از حرف‌های ما نه تعجب فرمودید و نه جا خوردید و نه از ته دل خندید، برای این است که شما هم از ما هستید و کاملاً به آنچه فرمایش کردیم، وقوف کامل دارید. شاید اصلاً خود شما هم یکی از آن ارشدهای‌‌ترین شده هستید و یا در نزدیکی خودتان چند تا از اینها را می‌شناسید.

اصلاً نمی‌خواهد چند دور، دنیای عریض و طویل را بگردید، فقط یک نیم دور یا نهایتاً یک دور، دور کوچک در این فضای مجازی بزنید، مشاهده می‌فرمایید که هرچه بهترین و بر‌ترین و اولین و زیبا‌ترین و بلند‌‌ترین هست، مختص ما مردم است و اگر هم نباشد قطعاً هنوز دلمان نخواسته است که به سراغ آن موضوع برویم وگرنه رفته بودیم و ته آن را در آورده بودیم !

در این‌که بهترین و مهمان‌نواز‌ترین و با احساس‌‌ترین و شیک‌پوش‌ترین و خوشگل‌‌ترین و باهوش و استعداد‌‌ترین و هزار و یک‌‌ترین مردم دنیا هستیم که شکی در آن نیست. در این‌که راه به راه از سنه بوق تا الان، هر چند وقت یکبار، بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی و منطقه‌ای و خاورمیانه و چندخط در میان، جهانی را افتتاح کرده‌ایم و بلند‌‌ترین و بر‌ترین و عظیم‌‌ترین برج‌ها و تونل‌ها و روگذر‌ها و خطوط ریلی را داریم و دارای با ثبات‌‌ترین وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی هستیم و با حساب و کتاب‌‌ترین و پر بازده‌‌ترین و بهترین بانک‌ها و صنایع و تولیدات را داریم و نمی‌دانم بر‌ترین و پیشرو‌‌ترین و با جهش‌‌ترین و پر مقاله‌‌ترین در علم و فناوری و رتبه علمی و غیره هستیم و از قضا، اسکار بگیر‌‌ترین و پر جاذبه‌ترین و پر تماشاگر‌‌ترین و پیشرفته‌‌ترین سینما و هنر را داریم و تا یادمان نرفته بگوییم که بهترین و فهیم‌‌ترین تماشاگر‌ها و قوی‌ترین و بلند قد‌‌ترین و سریع‌ترین و آقای گل‌‌ترین و بهترین ورزشکاران و مربیان و داوران را هم که داریم. حرف اول در جاذبه فرهنگی و تاریخی و طبیعی ممالک دنیا را هم می‌زنیم و هیچ حرف و حدیثی هم در آنها نیست .

من نمی‌دانم چرا یک عده هستند که چشم‌هایشان را بر روی این همه تر و ‌‌ترین بسته‌اند و باز به سیاه‌نمایی و نداری و مشکل داری و بیکاری و بی‌مسکنی و رکود و نزول و سقوط و تعطیلی و ورشکستگی و اوت شدن و گران‌ترین و کم‌بازده‌‌ترین و آلوده‌‌ترین و ضعف ساختاری و برنامه‌ریزی و این قسم حاشیه‌های بی‌اهمیت می‌پردازند و فضای پر از مهر و وفا و گل و بلبل جامعه را متلاطم و مخدوش و غبارآلود و مغشوش می‌کنند.

همین عده آدم معدود معلوم‌الحال جوساز، بعضی مواقع پا را هم از این فراتر گذاشته و ترین‌های عزیز دردانه ما را هم زیر سؤال می‌برند و انگ آمار‌سازی و قیاس مع‌الفارق و نرخ و سال پایه اشتباه و متر و خط‌کش از رده خارج، به آن می‌چسبانند. همین است دیگر، وقتی چند موضوع بی‌اهمیت را وسط می‌کشند و شلوغش می‌کنند و کسی هم پیدا نمی‌شود که با حرف حساب، آنها را سرجایشان بنشاند، رویشان را زیاد کرده و دست بر روی قیاس و نرخ و متر می‌گذارند و همه را زیر سؤال می‌برند.

ما که می‌گوییم دو راه بیش‌تر نداریم، یا این‌که گوشمان بدهکار این حرفهای بی‌ربط و کدهای اشتباه نباشد و دل و هوش و عقلمان را تمام وقت بسپاریم به کیف کردن و حظ بردن از این همه خوبی و حرف اول و آخری و یکی یکدونه‌هایی که به وفور دور و برمان ریخته است! و یا تمام قد و سفت و محکم جلو این افراد بددل سیاه نما بایستیم و به‌جای کیف بردن از موفقیت‌های جهانی و ملی و منطقه‌ای خودمان، از صبح تا شب با ایشان دعوا کنیم و رکود و بیکاری را توهم، ورشکستگی و تعطیلی را خواب و رویا، آلودگی و دود و دم را غبار محلی و مشکلات و ناکارآمدی‌ها را اتهام بی‌اساس بنامیم و وقت خود را برای توجیه عده‌ای که هیچ وقت زیر بار منطق و استدلال محکم و استوار ما نمی‌روند، تلف نماییم. ما که می‌گوییم راه اول ارجح‌تر است که از قدیم گفته‌اند آدم خوابیده را می‌شود بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده است، هرگز… 

هوشنگ خان