تبعیض در تعرفه‌های پزشکی بیداد می‌کند

تبعیض در تعرفه‌های پزشکی بیداد می‌کند گروه اجتماعی- رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد از نبود عدالت بین‌رشته‌ای گفت: در تعیین تعرفه‌های پزشکی عدالت رعایت نمی‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرازی، به وضعیت تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: به اذعان تمامی مسؤولین و دست‌اندرکاران حوزه سلامت از ابتدای انقلاب تاکنون به دلایل گوناگون، تعرفه‌های […]

تبعیض در تعرفه‌های پزشکی بیداد می‌کند

گروه اجتماعی- رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد از نبود عدالت بین‌رشته‌ای گفت: در تعیین تعرفه‌های پزشکی عدالت رعایت نمی‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرازی، به وضعیت تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: به اذعان تمامی مسؤولین و دست‌اندرکاران حوزه سلامت از ابتدای انقلاب تاکنون به دلایل گوناگون، تعرفه‌های پزشکی در کشور ما از کشورهای همجوار و کشورهای در حال جنگ هم پایین‌تر بوده است.

وی با عنوان این مطلب که درآمد با تعرفه تفاوت دارد، اظهارداشت: حق‌الزحمه را نباید با درآمد مختلط کنیم.

رازی ادامه‌داد: متأسفانه هر وقت کمبود بودجه در کشور وجود داشته ، در موضوع تعیین تعرفه‌ها کم گذاشته شده است. به‌طوری که تمامی دولت‌ها از اول انقلاب تا امروز به جامعه پزشکی بدهکار بوده‌اند.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با طرح این موضوع که دو نوع بدهکار بداخلاق و خوش‌اخلاق وجود دارد، افزود: متأسفانه دولت همیشه بدهکار بداخلاق به جامعه پزشکی بوده است.

رازی به کتاب تعرفه‌های پزشکی که براساس آن در دو سال گذشته، تعرفه‌ها تعیین شده است اشاره کرد و گفت: کتاب تعرفه بسیار قدیمی را از خارج آورده و ترجمه شده است به‌طوری که در دولت‌های قبلی می‌گفتند که می‌خواهیم تعرفه‌ها را بومی‌سازی کنیم ولی این بومی‌سازی باعث شد افرادی در وزارت بهداشت و بیمه‌ها که نفوذ بسیار بالایی دارند بدون در نظر گرفتن ارزش کار و مسؤولیت درمان رشته‌های مختلف پزشکی، تعرفه‌ها را به سمت خودشان سوق دهند و این بی‌عدالتی باعث نابسامانی در حوزه سلامت شده است.

وی با عنوان این مطلب که عدالت بین رشته‌ای در تعیین تعرفه‌های پزشکی رعایت نشده است، تأکید کرد: متأسفانه بومی‌سازی تعرفه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و انتظار داریم کتاب تعرفه‌ها بدون دخل و تصرف مورد استفاده قرار گیرد.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان این مطلب که تبعیض بین رشته‌ای موجب سرخوردگی و اعتراض جامعه ارتوپدی شده است، تصریح‌کرد: ما همواره در دو سال گذشته به همکاران ارتوپد توصیه کرده‌ایم که در موضوع تعرفه‌ها صبور باشند ولی اگر قرار باشد که در تعرفه‌های سال ۹۶ دوباره این تبعیض و بی‌عدالتی تکرار شود، پاسخی برای جامعه ارتوپدی نخواهیم داشت.

رازی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها با اجرای طرح تحول سلامت به روز شده است، اظهارداشت: شاید این اتفاق در برخی از رشته‌های پزشکی خوب صورت گرفته باشد اما در بخش ارتوپدی بیمارستان دولتی که بنده در آن مشغول خدمت هستم، هیچ اتفاق مهمی در زمینه تجهیزات ارتوپدی رخ نداده است.

وی با بیان این مطلب که دولت‌های قبلی این حجم از بودجه را برای درمان نداشتند که هزینه کنند، افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم بودجه خوبی را برای بهداشت و درمان تخصیص دادند اما متأسفانه این پول به درستی هزینه نشده است.

 

وی همچنین با انتقاد از بیمه‌ها که حق بیمار و پزشک را پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: بیمه‌ها کاسب و تاجر هستند زیرا می‌بینیم که هر ساختمان بلندمرتبه‌ای که در تهران بالا می‌رود، می‌بینیم که یک تابلوی بیمه بر سر در آن نصب شده است اما در موقع پرداخت حق بیمار و پزشک بهانه می‌آورند که پول و بودجه نداریم.