کاهش چشمگیر هزینه خدمات درمانی از جیب مردم

کاهش چشمگیر هزینه خدمات درمانی از جیب مردم رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان گفت: در دولت یازدهم هزینه ۳۷ درصدی خدمات درمانی از جیب مردم به ۳ درصد در جمعیت روستایی و ۶ درصد در جمعیت شهری رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید حسین داوودی در نشستی خبری با اشاره به […]

کاهش چشمگیر هزینه خدمات درمانی از جیب مردم

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان گفت: در دولت یازدهم هزینه ۳۷ درصدی خدمات درمانی از جیب مردم به ۳ درصد در جمعیت روستایی و ۶ درصد در جمعیت شهری رسیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سید حسین داوودی در نشستی خبری با اشاره به آغاز هفته سلامت از اول اردیبهشت با شعار «زندگی سالم با نشاط و امید» اظهار کرد: این آخرین هفته سلامت در دولت یازدهم است و عمده فعالیت‌های ما در ۳ سال گذشته این دولت با اجرای طرح تحول سلامت بوده است.

وی با بیان این‌که تا قبل از سال ۹۳ و اجرایی شدن طرح تحول سلامت سالانه ۷۰۰ هزار نفر به دلیل هزینه‌های بهداشت و درمان زیر خط فقر می‌رفتند، افزود: تا قبل از این ۴۰ درصد از درآمدهای مردم صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌شد و این هزینه‌ها بسیار کمرشکن بود.

دکتر داوودی با اشاره به این‌که تا قبل از اجرایی شدن طرح تحول سلامت ۳۷ درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم بوده است، اضافه کرد: به‌عنوان یک کارشناس بهداشت که در دوره‌های مختلفی فعالیت کرده‌ام در هیچ دوره‌ای به ‌اندازه این دولت بحث حمایت از سلامت را ندیده‌ام.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان این‌که در دولت یازدهم هزینه ۳۷ درصدی خدمات درمانی از جیب مردم به ۳ درصد در جمعیت روستایی و شش درصد در جمعیت شهری رسیده است، عنوان کرد: طرح تحول سلامت با هدف کاهش هزینه درمانی از جیب مردم، توسعه خدمات تخصصی و توسعه منابع فیزیکی بوده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه خدمات تخصصی ۳۷۵ پزشک متخصص را در دوران طرح تحول سلامت به استان هرمزگان اضافه کرده‌ایم که از این تعداد ۱۳۱ نیروی متخصص را مقیم در بیمارستان‌های استان کرده‌ایم.

داوودی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای و توسعه منابع فیزیکی در این دوره هزار و ۴۹۰ پروژه تجهیز، تکمیل و احداث در سطح استان، اضافه شدن ۲۰۰ تخت بیمارستانی و ۴۵ تخت مراقبت‌های ویژه، ساخت و راه‌اندازی ۱۷ اتاق زایمان یک نفره، تهیه ۳ دستگاه ام‌آرآی، یک دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی، ۳ دستگاه سی‌تی‌اسکن، ۷ دستگاه رادیولوژی دیجیتال، تکمیل و ساخت و تجهیز ۲۵۲ محل زیست پزشکان، ماما‌‌ها و مراکز روستایی، را داشته‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با اشاره به این‌که در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در بحث سیاست جمعیتی، ۵۷ هزار و ۷۹۵ زایمان طبیعی در طول دوران طرح تحول سلامت داشته‌ایم، عنوان کرد: برای اولین بار کاهش ۳درصدی زایمان غیرطبیعی را در طول دوران طرح تحول سلامت داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که طرح تحول سلامت که مهم‌ترین رویکرد اجتماعی دولت یازدهم بوده است بدون حمایت مقام‌معظم‌رهبری، شخص رییس‌جمهور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حاصل نمی‌شد، ابراز کرد: در کنار اینها سیدحسن‌قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان وزیری مدیر، مدبر، عالم و جهادگر بسیار وزین عمل کرد.

دکتر داوودی با اشاره به حواشی که در خصوص حقوق نجومی پزشکان ایجاد شد، اظهار کرد: در این خصوص مستنداتی را در سال ۹۵ منتشر کردیم که از کل هزینه‌های طرح تحول سلامت تنها ۱۹ درصد به دستمزد پزشکان و پرسنل اختصاص پیدا کرد، ۵۱ درصد به کاهش هزینه‌های از جیب مردم و مابقی به توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات اختصاص یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هرمزگان با بیان این‌که با اجرای طرح تحول سلامت و توسعه فیزیکی و تجهیزاتی تا ۴۲ درصد قیمت تجهیزات پزشکی در کشور شکسته شد، اضافه کرد: همچنین دسترسی به دارو‌‌ها در سطح کشور و استان منطقی‌تر شد.

 

داوودی با اذعان به این‌که طرح تحول سلامت نیز مانند تمامی طرح‌ها بی‌نقص نبوده و نیاز به کمی اصلاحات نیز دارد اما سیاه نمایی در خصوص این طرح ارزشمند به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست، تصریح کرد: با اجرای این طرح ۱۱ میلیون نفر از افرادی که بیمه نبودند بیمه شدند که رقم کمی هم نیست.