افتتاح ۲۲ کیلومتری خط ۷ مترو با وجود تحریم ۱۲ ساله

افتتاح ۲۲ کیلومتری خط ۷ مترو با وجود تحریم ۱۲ ساله زهرا ایمان‌پور- شهردار تهران گفت: مهم‌ترین چالش امروز تهران، آلودگی است؛ چه در حوزه آب، چه در حوزه هوا، خاک و صدا، بنابراین اولویت اصلی ما، توسعه حمل و نقل عمومی است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدباقرقالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۲۲ کیلومتر از […]

افتتاح ۲۲ کیلومتری خط ۷ مترو با وجود تحریم ۱۲ ساله

زهرا ایمان‌پور- شهردار تهران گفت: مهم‌ترین چالش امروز تهران، آلودگی است؛ چه در حوزه آب، چه در حوزه هوا، خاک و صدا، بنابراین اولویت اصلی ما، توسعه حمل و نقل عمومی است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدباقرقالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو گفت: این پروژه در شرایط سخت مالی و مشکلات تحریم، به بهره‌برداری رسیده است و ما هم گرفتار تحریم‌های داخلی بودیم و هم تحریم‌های خارجی، اما همیشه یک حرف از شهرداری تهران زدم که من شهردار تهران هستم و در این خصوص، مسؤول و پاسخگو و نباید از مشکلات حرفی بزنیم.

وی ادامه داد: برخی که نه یک متر خاک کَنده‌اند و نه یک متر سازندگی کرده‌اند، آن‌طور در خصوص شهر قلم‌فرسایی می‌کنند که به قول دوستان آخرش هم معلوم نیست صاحب این قلم کیست و نمی‌توانی پیدایش کنی.

شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های شهرداری برای کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت، گفت: تلاش کرده‌ایم برخلاف فعالیت‌های گذشته، شکاف بین شمال و جنوب را افزایش ندهیم.

قالیباف با بیان این‌که کار مترو کاری دلی است، اضافه کرد: اگر کاری دلی نباشد، هرچه امکانات، پول و… باشد، کار به جایی نمی‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین چالش پایتخت آلودگی است، گفت: تهران گرفتار آلودگی هوا، صدا، آب و خاک است که مهم‌ترین این آلودگی‌‌ها ناشی از ۸۰ درصد آلودگی هوا، ناشی از وسیله نقلیه متحرک است؛ از موتورسیکلت تا خودرو که از سال ۸۵ تاکنون اولویت اصلی ما توسعه حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران با اشاره به وعده سال ۸۵ خود مبنی بر این‌که شهروندان تهرانی پس از طی ۳۵۰ متر، به اولین ایستگاه حمل و نقلی برسند، گفت: در حال حاضر این اتفاق بزرگ در تهران افتاده است، زیرا طی سال‌های گذشته ۷۵ درصد بودجه شهرداری صرف زیرساخت‌ها شده است.

قالیباف ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی تزریق شده است، اما ما در کنار توسعه حمل و نقل عمومی، به تونل و بزرگراه نیز نیاز داریم. اگر تونل و پل ساخته نشود، مشخص نیست با این حجم اضافه کردن خودرو، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی با بیان این‌که اگر بزرگراه‌های امام علی و آزادگان یا پل صدر ساخته نمی‌شد، مطمئناً شهر قفل می‌شد، تصریح کرد: اما برخی رفتار سیاسی دارند و نقدهای سیاسی می‌کنند، ما برای احداث پل صدر دو سال مطالعه کردیم و اگر امروز صدر را نداشتیم، وضعیت اتوبان همت و حکیم غیرقابل تحمل بود.

شهردار تهران با اشاره به احداث خط بی‌آرتی در مسیر خط ۴ گفت: آن زمان براساس نظر کمیسیون عمران، خط بی‌آرتی مفید تشخیص داده نشد اما با برآوردهایی که انجام دادیم، متوجه شدیم این مسیر ظرفیت هم مترو و هم بی‌آرتی دارد و در حال حاضر می‌بینیم که شهروندان با چه سختی‌هایی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و ظرفیت احداث یک طبقه دیگر را هم این خیابان دارد.

وی با بیان این‌که شهرداری در خط ۶ رکورد کار و مدیریت را زده است، گفت: این خط کم‌تر از ۲۰ ماه هم حفاری شده، هم لاینینگ و هم ریل‌گذاری و طولانی‌‌ترین خط متروی تهران است.

۲۲ کیلومتر از خط ۷ متروی تهران به بهره‌برداری رسید

گفتنی است، ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو که طولانی‌‌ترین تونل از نظر روش اجرای مکانیزه را دارد و نیز عمیق‌‌ترین خط متروی تهران است، به بهره‌برداری رسید.

خط ۷ مترو که با استفاده از دو دستگاه TBM برای اولین‌بار در شبکه مترو ساخته شده است، دارای بیش‌ترین ایستگاه‌های تبادلی با شبکه متروی تهران بوده و از زیر کلیه خطوط متروی پایتخت می‌گذرد.

خط ۷ مترو از شهرک امیرالمؤمنین(ع) جنب ورزشگاه تختی شروع شده و در مسیر شرق به غرب از میدان شهیدمحلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می‌گذرد. سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند و در نهایت در انتهای خط به سعادت‌آباد و میدان بوستان می‌رسد.

طول این خط ۲۷ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵ کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعاً ۲۵ ایستگاه خواهد داشت. به‌طوری که کم‌ترین عمق خط ۱۴ متر و بیش‌ترین عمق خط ۵۶ متر است.

این خط که بیش‌ترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای ۹ ایستگاه تبادلی است و پیش‌بینی شده ۲۰ رام قطار با ۸ واگن در آن خدمات‌دهی داشته باشند.

تزریق ۴هزار میلیارد تومان به مترو در سال ۹۵

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران نیز در این مراسم گفت: میزان کابل برق فشار قوی که در خط ۷ مورد استفاده قرار گرفته به طول فاصله ارومیه تا بندرعباس است.

مازیار حسینی در مراسم بهره‌برداری از ۲۲ کیلومتر از خط۷ مترو گفت: ۸هزار نفر به‌طور شبانه‌روز در زیرزمین برای تکمیل خط ۷ فعالیت کردند. خطی که به دلیل گذر از برخی از مناطق تهران، دچار مشکل خاک، ریزش و آب بود.

وی با اشاره به سختی‌های کار در زیرزمین گفت: برخی حتی نمی‌توانند یک لحظه فضا و هوای زیرزمین را تحمل کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به احداث ۱۰۰کیلومتر مترو به‌طور همزمان در پایتخت اظهار داشت: زمانی که در یک از کنفرانس‌های اروپایی در این خصوص توضیح دادم، کم‌تر کسی باورش می‌شد در تهران ۱۰۰ کیلومتر مترو و ۷۰ ایستگاه همزمان احداث شود و یکساعت پس از کنفرانس به سؤالات خصوصی کارشناسان بین‌المللی پاسخ می‌دادم.

حسینی با بیان این‌که خط۶، ۷ و ۸ در طول دو سال گذشته همزمان در حال حفاری بوده است، خاطرنشان کرد: تنها طول کابل فشار قوی برقی که در خط۷ استفاده شد به طول فاصله ارومیه تا بندرعباس بود. ۱۱۰ تن آلماتوری که در این خط به‌کار گرفته شده معادل وزن ۱۱ برج ایفل است و حجم خاک‌برداری آن، ۵ برابر تونل رسالت است و ۳۰ برابر برج میلاد بتن در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

 

معاون شهردار تهران با بیان این‌که در سال ۹۵، ۴هزار میلیارد تومان اعتبار به تهران تزریق شده است، تأکید کرد: دو برابر این اعتبار کار در متروی تهران انجام شده و مترو را بومی‌سازی کردیم.