لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت ندارد

رییس پلیس فتا لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت ندارد رییس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: هیچ شکایتی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش مبنی بر شناسایی فروشندگان سؤالات لو رفته امتحانات نهایی در شبکه‌های اجتماعی به دست این پلیس نرسیده است. به گزارش مهر، مهدی‌کاکوان درباره ماجرای فروش سؤالات لو رفته امتحانات دانش‌آموزان و […]

رییس پلیس فتا

لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت ندارد

رییس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: هیچ شکایتی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش مبنی بر شناسایی فروشندگان سؤالات لو رفته امتحانات نهایی در شبکه‌های اجتماعی به دست این پلیس نرسیده است.

به گزارش مهر، مهدی‌کاکوان درباره ماجرای فروش سؤالات لو رفته امتحانات دانش‌آموزان و اظهارات مطرح شده مبنی بر خرید و فروش آنها در برخی شبکه‌های اجتماعی گفت: به دنبال اطلاع همکارانمان در پلیس فتا از فعالیت برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی در خصوص فروش سؤالات امتحانات نهایی و همچنین گزارش آموزش و پرورش مبنی بر ادعای برخی افراد مبنی برداشتن سؤالات امتحانی و فروش آنها به دانش‌آموزان، موضوع در دست بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر این‌که در تمام بررسی‌های انجام شده پلیس فتا، هیچ مستنداتی مبنی بر صحت ادعای لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی به دست نیامد، افزود: در تحقیقات انجام شده پلیس، ۳ نفر کلاهبردار که مدعی فروش سؤالات امتحانات نهایی بودند شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد ادعای این افراد مبنی برداشتن سؤالات اصلی، کذب است و این افراد با وعده‌های دروغ از دانش‌آموزان کلاهبرداری می‌کردند.

وی افزود: تا این لحظه هیچ شکایتی از سوی آموزش‌وپرورش مبنی بر شناسایی فروشندگان سؤالات اصلی امتحانات نهایی به دست پلیس فتا پایتخت نرسیده است و در بررسی‌های ما گردانندگان ۳ کانالی که مدعی فروش سؤالات اصلی امتحانات نهایی بودند شناسایی و با تلاش پلیس دستگیر شدند.

لو رفتن سؤالات یک ربع قبل از امتحانات نهایی

پرونده امتحانات نهایی بسته شد در حالی که هنوز پاسخ روشنی به چرایی فروش سؤالات امتحانی و لورفتن آنها قبل از شروع امتحانات داده نشده است.

امتحانات نهایی دانش‌آموزان که همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبه‌رو بوده است. سال گذشته سختی سؤالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش‌آموزان را بلند کرد و امسال فروش سؤالات امتحانات نهایی حاشیه‌ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد.

علی‌رغم آن‌که عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش چندین مرتبه اعلام کرده امکان لو رفتن سؤالات امتحانی وجود ندارد؛ اما موضوع فروش سؤالات امتحانی امسال حل نشده باقی ماند.

وی با بیان این‌که در روند طراحی سؤالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌ای داریم می‌گوید: سؤالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سؤالات در اولویت باشد به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود. سؤالات به دو شکل «سی‌دی سؤالات» و «سی‌دی رمز»، به مدارس ارسال می‌شود، لذا امکان دسترسی به سؤالات در همان روز و دو ساعت قبل از آزمون فراهم است.

این در حالی است که در روزهایی که گذشت دانش‌آموزان دبیرستانی به راحتی به کانال‌های خرید و فروش سؤالات دسترسی پیدا می‌کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند ۷۰ تا ۸۰ درصد سؤالاتی که خریداری کردند با سؤالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی که در رشته تجربی تحصیل می‌کند مدعی است درست یک ربع قبل از امتحان «عربی» نمونه سؤالات به دست همکلاسی‌هایش رسیده است. وی در این باره می‌گوید: در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان دریافت می‌کردند و سؤالات را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند. این سؤالات عیناً شبیه سؤالات امتحان نهایی نبود اما تا ۷۰ درصد هم مطابقت داشت.

وی ادامه می‌دهد: اما روزی که امتحان عربی داشتیم، دقیقاً یک ربع قبل از امتحان یکی از همین کانال‌ها عین برگه سؤالات را به صورت رایگان منتشر کرد. امسال دوستانم برای امتحان نهایی وقت نمی‌گذاشتند و می‌دانستند که سؤالات به دستشان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از دانش‌آموزان دبیرستانی هم در این باره می‌گوید: امتحان «زبان فارسی» داشتیم و ما صبح روز امتحان سؤالات را داشتیم و سر جلسه آزمون که رفتیم متوجه شدیم سؤالات دقیقاً همان‌هایی است که به دست مان رسیده بود.

در همین راستا علی‌اصغریوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس برای پیگیری لو رفتن سؤالات امتحان نهایی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: موضوع لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی متوسطه هم از طریق مجلس و کمیسیون تخصصی و هم از جنبه نظارتی مجلس قابل پیگیری است. عده زیادی از خانواده‌ها نگران سرنوشت فرزندانشان هستند به‌ویژه این‌که نمرات این آزمون و معدل آن در کنکور اثر دارد و این کار باعث می‌شود حق یک عده از بین برود.

 

وی می‌افزاید: سازمان سنجش باید پاسخگوی خانواده‌ها باشد و راه‌حل مناسبی برای این حرکت ارایه کند. خانواده‌ها نیز منتظرند ببینند سازمان سنجش چه پیشنهادی می‌دهد و چگونه این موضوع را جبران خواهد کرد. عاملین این اقدام که برای نظام آموزشی و سازمان سنجش ایجاد هزینه کردند باید شناسایی و مجازات شوند. من از طریق مجلس و با ابزارهای نظارتی پیگیر این موضوع خواهم بود. کمیسیون آموزش هم عکس‌العمل مناسبی در این زمینه نشان خواهد دهد. برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل‌قبول نیست که پیش از شروع امتحانات سؤالات آزمون لو برود و حقوق دانش‌آموزان دیگر به این شکل ضایع شود.