۲۵۰۰ عضو کمیته امداد با خودروهای صدمیلیونی!

۲۵۰۰ عضو کمیته امداد با خودروهای صدمیلیونی! مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی می‌گوید: «۶ میلیون خانوار در ایران با درآمدی بیش از ۸ میلیون تومان درماه، به‌طور متوسط جمعیتی حدود ۲۴ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که این گروه سالانه نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان پول از دولت می‌گیرند.» ‌ مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و […]

۲۵۰۰ عضو کمیته امداد با خودروهای صدمیلیونی!

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی می‌گوید: «۶ میلیون خانوار در ایران با درآمدی بیش از ۸ میلیون تومان درماه، به‌طور متوسط جمعیتی حدود ۲۴ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که این گروه سالانه نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان پول از دولت می‌گیرند.»

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد پاشنه‌آشیل اقتصاد ایران نبود شفافیت و عدم گردش دقیق و درست اطلاعات است از این رو ضرورت دارد دولت دوازدهم، اولویت‌های خود را بر بهبود شرایط در این حوزه و ارتقای شفافیت متمرکز کند.

پاروکی در ادامه با اشاره به نتایج بررسی‌های یک مؤسسه معتبر کشور از وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی، گفت: نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۶ میلیون خانوار در ایران ماهانه درآمدی بیش از ۸ میلیون تومان درآمد دارند و اگر بعد خانوار را ۴ نفر در نظر بگیریم، جمعیتی ۲۴ میلیون نفری در ایران به هیچ روی نیازمند یارانه نیستند اما سالانه نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان پول را به دولت تحمیل می‌کنند.

او ادامه داد: طبق همین بررسی‌ها ۴۲ درصد از مستمری‌بگیران کمیته امداد غیرنیازمند هستند و این درصد در میان مستمری‌بگیران بهزیستی به ۵۲ درصد می‌رسد.

او ادامه داد: دولت برای تأمین آینده کارگران ساختمانی، نسبت به بیمه این دسته از افراد اقدام کرد اما متأسفانه طبق بررسی‌ها ۷۸ درصد از ۶۰۰ هزار بیمه شده در قالب کارگر ساختمانی یا کارگر ساختمانی نیستند یا این‌که شرایط لازم را نداشتند.

پازوکی گفت: «۷۶ درصد از ۲۰۴هزار طلبه بیمه شده، غیرنیازمند تشخیص داده شده‌اند؛ این آمار وقتی تکان‌دهنده می‌شود که می‌بینید ۵۳٫۶درصد از ثبت‌نام‌کنندگان برای بیمه سلامت غیرنیازمند هستند و ۴۶ درصد کسانی که از بیمه روستاییان استفاده می‌کنند، در حقیقت شرایط لازم را برای استفاده از این بیمه ندارند.»

وی ادامه داد: نتایج این تحقیق کارشناسی همچنین نشان می‌دهد، متأسفانه ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که خودروهای گران قیمت، یعنی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان دارند.

 

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: این بدان معناست که استفاده از این رانت‌‌ها در اثر نبود اطلاعات کافی و دقیق رخ داده و همین امر سبب شده است نتوانیم اصلاحات ساختاری اساسی را در اقتصاد داشته باشیم.