نظام سنجش صلاحیت مکمل نظام رتبه‌بندی است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نظام سنجش صلاحیت مکمل نظام رتبه‌بندی است معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مرحله جدید طرح رتبه‌بندی فرهنگیان را تشریح کرد. احمد عابدینی در گفت‌و‌گو با مهر، آخرین وضعیت تدوین نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و صلاحیت حرفه‌ای را تشریح کرد و گفت: یکی از نظام‌های فرعی ۱۴ گانه […]

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

نظام سنجش صلاحیت مکمل نظام رتبه‌بندی است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مرحله جدید طرح رتبه‌بندی فرهنگیان را تشریح کرد.

احمد عابدینی در گفت‌و‌گو با مهر، آخرین وضعیت تدوین نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و صلاحیت حرفه‌ای را تشریح کرد و گفت: یکی از نظام‌های فرعی ۱۴ گانه سند تحول بنیادین موضوع نظام رتبه‌بندی است. در کنار این نظام، نظام سنجش و صلاحیت حرفه‌ای نیز وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: نظام رتبه‌بندی دو سال قبل اجرا شد که از نظر ما اجرای آن با تعجیل بوده است و رتبه‌بندی مورد نظر سند تحول بنیادین نبود. به نوعی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گرفت.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان‌کرد: در همین ارتباط دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش ۹ کارگروه تشکیل دادند که یکی از کارگروه‌ها مربوط به رتبه‌بندی و دیگری نظام معلمی بود که مسؤولیت آن برعهده بنده است.

عابدینی ادامه‌داد: نظام معلمی تدوین شده است و به صورت لایحه به دولت ارایه داده خواهد شد و نظام رتبه‌بندی مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت این نظام رتبه‌بندی با رتبه‌بندی که در سال‌های گذشته اجرا شده است، طرح رتبه‌بندی را در کنار سنجش صلاحیت مورد توجه قراردادیم و تمام تلاش بر این بود تا محتوا‌ها مبتنی بر مفاهیم و راهکارهای سند تحول بنیادین باشد، تصریح‌کرد: به صورت کارشناسی ابعاد مختلف موضوع را مورد توجه قرار دادیم. یکی از موضوعات شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی بود که از میان ۴۰۰ ویژگی و شاخص‌ها از طریق روش غربالگری ۱۲ شاخص اصلی و زیرشاخص را انتخاب کردیم. معیارهایی که در حد مطلوب بود برای ما مشخص شد.

عابدینی بیان‌کرد: در تدوین نظام رتبه‌بندی به ابعاد مختلف توجه کردیم برای نمونه می‌توان به نظام مالی اشاره کرد که فرهنگیان در قبال ارتقای یک رتبه از چه میزان حقوق دریافتی بهره‌مند خواهند شد. آخرین موضوع نیز نظام سنجش، ارزیابی و پایش بود که مورد توجه قرار گرفت.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهارداشت: طرح رتبه‌بندی را در کنار سنجش صلاحیت مورد توجه قرار دادیم و تمام تلاش بر این بود تا محتوا‌ها مبتنی بر مفاهیم و راهکارهای سند تحول بنیادین باشد.

وی یادآورشد: البته در سند بنیادین به مسایل اجرا، شاخص‌ها و معیار‌ها پرداخته نشده است، وظیفه ما این بود که بیش‌تر از تعریف به اصول و ارزش‌ها بپردازیم به این معنا که معلم واجد صلاحیت به چه کسی گفته می‌شود.

ضرورت وجود نظام امتیازی

عابدینی ادامه‌داد: همه اعمال، رفتار و اقدامات ما در رتبه‌بندی بر صلاحیت معلم است و هر آنچه که می‌تواند کسب کند. از نظر ما باید نظامی مطرح شود که وجه تمیز داشته باشد. در حال حاضر نظام ما توزیع مساوی حقوق و مزایا است در صورتی که معیار رتبه‌بندی را نظام امتیازی قرار دادیم. هر کسی در نظام تعلیم و تربیت تلاش کند دیده می‌شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: هر کسی در نظام تعلیم و تربیت تلاش کند از مزایا حقوق و تسهیلات بیش‌تر برخوردار خواهد شد. به عبارتی دیگر وجه تمیز میان نیروی با انگیزه و بی‌انگیزه وجود خواهد داشت.

رتبه‌بندی فرهنگیان از ۱ تا ۵

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این‌که ۵ رتبه را در طرح رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی کرده‌ایم، اظهارداشت: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از ۵ تا یک است. هر کسی وارد آموزش و پرورش می‌شود باید در ابتدا ۵سال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد و اگر مستنداتی از شاخص‌های ما داشته باشد رتبه پنجم را خواهد گرفت و به ترتیب با گرفتن شاخص‌های این نظام ضمن حفظ کردن صلاحیت‌های رتبه قبل به رتبه‌های بالاتر می‌آید و بهترین رتبه ما، یک است.

افزایش میلیونی حقوق فرهنگی در رتبه‌بندی

وی با اشاره به دریافتی‌هایی که فرهنگیان براساس این نظام دریافت خواهند کرد، تصریح‌کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم تا به دریافتی‌های موجود فرهنگیان دست نزنیم و آن محفوظ بماند. نظام رتبه‌بندی را بر مبنای فوق‌العاده شغل و قرارداد، قرارداده‌ایم. به عبارتی فردی که رتبه پنجم را پیش‌بینی کرده‌ایم تا به دریافتی‌های موجود فرهنگیان دست نزنیم و آن محفوظ بماند و نظام رتبه‌بندی را بر مبنای فوق‌العاده شغل و قرارداد، قرارداده‌ایم کسب می‌کند افزایش حقوقش یک سوم حقوق دریافتی آن فرد است و فردی که رتبه یک را می‌آورد به اندازه حقوقی که می‌گیرد افزایش حقوق خواهد داشت. همچنین به جز افزایش حقوق تسهیلاتی را نیز در این طرح پیشنهاد داده‌ایم که کم‌تر از بحث حقوق نیست. تسهیلاتی همانند بسترسازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان، استفاده رایگان از فضاهای موجود آموزش و پرورش و برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت است.

فرایند تصویب نظام رتبه‌بندی

عابدینی با اشاره به فرایند تصویب نظام رتبه‌بندی بیان‌کرد: اولین مرحله در کارگروه موضوعی طرح و تدوین شد و بررسی‌ها را انجام دادیم تا مراحل نهایی را سپری کند. در کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش نیز این نظام بررسی شد که نیمی از آن به تصویب رسیده است. پس از تصویب نهایی شورای عالی این طرح به هیأت دولت ارایه خواهد شد و دولت نیز به دلیل وجود بار مالی این لایحه را به مجلس ارایه می‌کند تا به تصویب برسد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تأکیدکرد: مجلس شورای اسلامی تنها مرجعی است که می‌تواند منابع مالی را پیش‌بینی کند به همین دلیل باید این طرح در مجلس بررسی شود.

وی یادآورشد: الگوی تدوین نظام رتبه‌بندی ما صلاحیت محور است و براساس شایستگی قرار گرفته است.

گروه‌های مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان

عابدینی با اشاره به گروه‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد گفت: ما ۴ گروه را در نظام رتبه‌بندی قرارداده‌ایم. یک گروه که تحت عنوان معلم هستند که در سر کلاس تدریس می‌کنند.

گروه دوم کارکنان آموزشی هستند؛ افرادی که در مدرسه عنوان مدیر، مشاور و معلم پرورشی فعالیت می‌کنند. گروه سوم افرادی هستند که در حوزه ستادی و اداری مشغول به‌کارند و گروه چهارم نیز صرفاً به صورت اداری استخدام شده‌اند که نیروهای خدماتی هستند و در رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند. باید نظام ارتقا گروه چهارم جدا دیده شود اما ۳ گروه اول براساس شاخص‌ها رتبه کسب خواهند کرد.

وی یادآورشد: اگر فردی مسؤولیت بالاتری داشته باشد بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها نمی‌تواند رتبه بالاتری نیز دریافت کند. صرفاً صلاحیت آن فرد اهمیت دارد.

شاخص‌های رتبه‌بندی فرهنگیان

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان‌کرد: برای نمونه شاخص‌های ما در رتبه‌بندی آراستگی و پوشش معلم، مقاله‌نویسی، تالیف کتاب، رتبه‌آوری در سطح ملی و بین‌المللی، تسلط به زبان‌های خارجی، فعالیت در مناطق خاص به صورت داوطلبانه، فعالیت در طراحی و تولید مواد آموزشی، اختراع، داشتن دانش حرفه‌ای و توانمندی، اخلاق حرفه‌ای، مهارت یاددهی، مرجع بودن علمی، مشارکت در مدرسه، بهداشت جسمی و روانی و ارتباط رشته تحصیلی است.

وی بیان‌کرد: به نظام رتبه‌بندی تخصصی نگریسته‌ایم. نباید آن را ساده تصور کنیم که با چندین شاخص ساده می‌توانیم اجرا کنیم. اجرای دقیق رتبه‌بندی در بسیاری از ابعاد تأثیرگذار است چرا که یکی از مبنای تحول ورود به عرصه منابع انسانی است.

 

عابدینی تصریح‌کرد: باید تلاش کنیم معلمان واجد صلاحیت جذب کنیم و همچنین به صلاحیت و تجربه آنان نیز کمک کنیم.