تدریس فلسفه با کمک «هری پاتر»!

تدریس فلسفه با کمک «هری پاتر»! دانشگاهی در آمریکا واحد فلسفه را از طریق رمان‌های «هری پاتر» به دانشجویانش تدریس می‌کند. به گزارش ایسنا، «دیکوریر» نوشت: استاد دانشگاه «سنت کلود» در مینه‌سوتای آمریکا با ترکیب کردن داستان‌های «هری پاتر» با آموزه‌های فلسفی، درس‌های خود را به دانشجویان آموزش می‌دهد. «کرولاین‌هارتس» استاد این دانشگاه است که […]

تدریس فلسفه با کمک «هری پاتر»!

دانشگاهی در آمریکا واحد فلسفه را از طریق رمان‌های «هری پاتر» به دانشجویانش تدریس می‌کند.

به گزارش ایسنا، «دیکوریر» نوشت: استاد دانشگاه «سنت کلود» در مینه‌سوتای آمریکا با ترکیب کردن داستان‌های «هری پاتر» با آموزه‌های فلسفی، درس‌های خود را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

«کرولاینهارتس» استاد این دانشگاه است که به عنوان مثال آموزه‌های «ارسطو» حول محور مفهوم دوستی را با کمک گرفتن از رابطه شخصیت‌های هفت‌گانه «جی.کی.رولینگ» درس می‌دهد. در کلاس‌های «هارتس» موضوعاتی چون منطق، عشق، اخلاق، روح انسان و طبیعت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه در این‌باره گفت: اینها دغدغه‌های اساسی بشر هستند. از دید من، فلسفه به معنای تفکر نقادانه درباره حوزه دغدغه‌های اساسی انسان است.

یک دانشجوی سال دوم که بهار گذشته این واحد را گذرانده، گفت: داستان‌های «رولینگ» مثال‌های قابل‌فهم خوبی درباره مفاهیم دشوار فلسفی ارایه می‌دهند و فهم آنها را آسان می‌کنند. این کلاس‌‌ها عمق کارهای «رولینگ» را به من نشان داد، مسأله‌ای که شاید زمانی که بچه بودیم و این رمان‌‌ها را می‌خواندیم، متوجه‌اش نبودیم. این کلاس واقعاً به من نشان داد چقدر به فکر کردن درباره مسایل سخت و سؤالاتی با جواب‌های دشوار علاقه‌مندم.

دفتر «هارتس» پر است از اشیایی که به داستان‌های «هری پاتر» مربوط می‌شود؛ گردنبند زمان‌برگردان، معمای منطق اولین کتاب این مجموعه و سنگ‌های قرمزرنگی که به سنگ جادو شباهت دارند.

این استاد دانشگاه پیش‌تر هم تجربه‌ تدریس با کمک گرفتن از آثار محبوب دیگری را داشته است؛ او فلسفه را در ترکیب با بازی‌های ویدیویی پرطرفدار و سریال «بازی تاج و تخت» هم تدریس کرده است.

«هری‌پاتر و سنگ جادو» در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید و پس از آن ۶ قسمت بعدی رمان‌های «رولینگ» با موفقیتی روزافزون روانه بازار کتاب شدند. «بلومزبری» ناشر کتاب‌های «هری پاتر»، فروش جهانی این رمان‌‌ها را تاکنون ۴۵۰ میلیون نسخه اعلام کرده است. رمان‌های مشهور «رولینگ» تاکنون به ۷۹ زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

 

اقتباس سینمایی این ۷ اثر در قالب ۸ فیلم با بازی «دنیل‌رادکلیف» و «اماواتسون» نیز در فروش بالای این کتاب‌‌ها بی‌تأثیر نبوده است. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱، ۸فیلم «هری پاتر و سنگ‌جادو»، «هری‌پاتر و تالار اسرار»، «هری‌پاتر و زندانی آزکابان»، «هری‌پاتر و جام آتش»، «هری‌پاتر و محفل ققنوس»، «هری‌پاتر و شاهزاده دورگه» و «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول و دوم» در سینماهای جهان اکران شدند و به فروشی بالغ بر ۸ میلیاردو۲۰۰ میلیون دلار دست یافتند.