مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:طرح تحول نظام سلامت متوقف نخواهد شد

  مینا زمانیان- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که طرح تحول نظام سلامت قطعاً پایدار خواهد بود و متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: اجزای نظام سلامت و بیمه‌ها به عنوان اصلی‌‌ترین ساختار تأمین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت از آن در جهت پایداری‌اش هستند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سیدتقی نوربخش در […]

 

مینا زمانیان- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که طرح تحول نظام سلامت قطعاً پایدار خواهد بود و متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: اجزای نظام سلامت و بیمه‌ها به عنوان اصلی‌‌ترین ساختار تأمین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت از آن در جهت پایداری‌اش هستند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سیدتقی نوربخش در نشست خبری مشترک رؤسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، با بیان این‌که تأمین اجتماعی دارای ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده اصلی، ۹ میلیون نفر بیمه شده اجباری، یک میلیون نفر بیمه شده مشاغل آزاد و اختیاری و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شدگان توافقی مانند رانندگان تاکسی و قالیبافان هستند که حق بیمه کارفرمایی آنان را دولت پرداخت می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: اکنون دیگر فردی به علت بیماری به زیر خط فقر سقوط نمی‌کند و میزان دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی افزایش یافته است. در طول اجرای طرح تحول ۴ بیمارستان بزرگ افتتاح کردیم و امسال هم سه بیمارستان در سطح کشور بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: البته شاید جای سؤال باشد که چرا مجموع آمار بیمه‌شدگان سلامت و تأمین اجتماعی از جمعیت کشور بیش‌تر است. طبیعی است که قانون اجازه داده که برخی افراد دو دفترچه بیمه داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است یک سرپرست خانوار، کارگر و تحت پوشش تأمین اجتماعی باشد و همسرش نیز تحت تکفل او قرار داشته باشد. از سوی دیگر اگر همسر او کارمند باشد، یک دفترچه دیگر هم خواهد داشت و این موضوع را نباید یک نقیصه تلقی کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که البته دولت درصدد رفع این همپوشانی‌هاست، اظهار کرد: در قالب برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال ۹۵ این امر در دستور کار قرار گرفته و قرار است هر ایرانی یک دفترچه بیمه داشته باشد. در حال حاضر سازوکارهای لازم برای رفع این همپوشانی‌‌ها در وزارت رفاه در حال اتخاذ است.

نوربخش ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی ۷۵ مرکز درمان بستری ملکی و ۳۲۰ مرکز درمان سرپایی داریم که بیمه‌شدگان صددرصد رایگان در آن تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین سازمان تأمین اجتماعی با ۶۰۰ بیمارستان درمان بستری و ۳۵ هزار مرکز درمان سرپایی طرف قرارداد است و ما ۲۷ درصد خدمات درمانی‌مان را خودمان تولید می‌کنیم. در واقع از حدود ۳۳۰ میلیون مراجعه سرپایی ۱۳۰ میلیون آن در مراکز ملکی سازمان و از ۳ میلیون درمان بستری ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار مورد آن در مراکز ملکی ما انجام می‌شود.

وی در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: این طرح مهم‌ترین طرح دولت در حوزه اجتماعی است. در سال ۹۱ وزیر بهداشت گزارشی در مجلس ارایه داد که براساس آن اعلام شد پرداخت از جیب مردم بیش از ۵۰ درصد و هزینه‌های خانمان‌سوز سلامت بالای ۷ درصد است و در آن زمان سناریوی خرید لوازم بیمارستانی از بیرون بیمارستان بسیار رایج بود و با تأخیر ۸ تا ۹ ماهه پرداخت مطالبات مراکز درمانی روبه‌رو بودیم. کمبود دارو مردم را آزار می‌داد، اما تصویب طرح تحول در بهمن‌ماه سال ۹۲ یک همکاری فرابخشی شکل گرفت و کاهش پرداخت از جیب مردم اتفاق افتاد؛ به گونه‌ای که این رقم در شهر‌ها به ۶ و در روستا‌ها به ۳ درصد رسید و هرگونه خرید از خارج بیمارستان ممنوع شد.

نوربخش با بیان این‌که البته هنوز با نواقصی در اجرای طرح روبه‌رو هستیم و کنترل نواقص باید انجام و برخی سیستم‌ها اصلاح شوند، اظهار کرد: دولت تا حد توان منابع را تخصیص داده، اما باید کنترل منابع و مصارف به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. ما یکی از سخت‌‌ترین سال‌های اقتصادی را در سال گذشته شاهد بودیم و نقدینگی کشور تحت تأثیر قرار گرفته بود. با این وجود، توانستیم طرح تحول را ادامه دهیم و اکنون پرداخت ما به بیمارستان‌ها به روز شده است و هر مرکزی که اسنادش را به باجه بانک رفاه ببرد ۶۰ درصد مبلغ را دریافت و ۴۰ درصد آن را ۳ ماه بعد دریافت خواهد کرد.

نوربخش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهار نگرانی‌هایی درباره ادامه طرح تحول نظام سلامت در آینده با توجه به مشکلات اعتباری اظهار کرد: طرح تحول قطعا پایدار خواهد بود و همه اجزای نظام سلامت و همچنین بیمه‌ها به عنوان اصلی‌‌ترین ساختار تأمین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت و کمک برای پایداری آن هستند.