بلاتکلیفی وزارت علوم، برنامه‌های کلان آموزش عالی را دچار اخلال کرده است

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد بلاتکلیفی وزارت علوم، برنامه‌های کلان آموزش عالی را دچار اخلال کرده است معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت بر ضرورت انتخاب هرچه سریع‌تر وزیر علوم به منظور هدفمندی آموزش عالی تأکید کرد و گفت: اگر چه اقدامات و برنامه‌های روتین دانشگاه‌ها در حال انجام است ولی باید […]

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد

بلاتکلیفی وزارت علوم، برنامه‌های کلان آموزش عالی را دچار اخلال کرده است

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت بر ضرورت انتخاب هرچه سریع‌تر وزیر علوم به منظور هدفمندی آموزش عالی تأکید کرد و گفت: اگر چه اقدامات و برنامه‌های روتین دانشگاه‌ها در حال انجام است ولی باید با تعیین وزیر علوم سیاست‌های کلی و کلان آموزش عالی مشخص شود.

کلانتری درگفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب با تأکید بر این‌که بلاتکلیفی وزارت علوم برنامه‌های کلان و هدفمند حوزه آموزش عالی را دچار اخلال کرده است، اظهارکرد: اگرچه در حال حاضر دانشگاه‌های کشور براساس استقلال نسبی که دارند سیاست‌های جاری و متداول خود و آموزش خود را دنبال می‌کنند اما انتخاب وزیر علوم می‌تواند روزمرگی امور آموزش عالی را از بین ببرد و سیاست‌های کلان و هدفمندی را برای این حوزه تعریف کند.

وی در ادامه تصریح‌کرد: در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها همان فعالیت‌های روزمره و جاری است بنابراین لازم است با توجه به حساسیت‌های این حوزه وزیر علوم هر چه زودتر انتخاب شده و سیاست‌های مشخصی برای این عرصه تدوین کند؛ چرا که اگر هدفمندی کلی برای آموزش عالی وجود نداشته باشد این حوزه دچار اختلال و رخوت خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تأکیدکرد: جلوگیری از گسترش کمی گرایی و توجه به کیفیت از مهم‌ترین موضوعاتی است که نیازمند اعمال سیاست‌های مشخص است. چرا که متأسفانه امروزه تعدادی از دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت و بدون داشتن امکانات لازم توسعه یافته‌اند. بنابراین وزیر آینده باید با ترسیم اهداف کلی بسیاری از این دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه‌های غیرانتقاعی و خصوصی را به عنوان زنجیره در یکدیگر ادغام و حتی مراکز غیرضروری و غیراستاندارد را تعطیل کند.

کلانتری افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور تا حدودی در حوزه آموزش و پذیرش دانشجو استقلال نسبی دارند و یک سری اقدامات روتین در این زمینه انجام می‌شود. اما این رویکرد نمی‌تواند موجب تحول در این عرصه بشود. نیازمند داشتن مدیریت حوزه کلان آموزش عالی هستیم تا تأثیرگذاری مؤثری در این عرصه اتفاق بیفتد. امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع ریاست جمهور براساس تعاملاتی که دارد هر چه سریع‌تر وزیر علوم را به مجلس معرفی کند .

 

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: دانشگاهیان خواستار این هستند که فردی که به عنوان وزیر در رأس آموزش عالی قرار می‌گیرد از نظر علمی، آموزشی و مدیریتی سابقه درخشانی داشته باشد و براساس شناختی که در این عرصه دارد بتواند برنامه‌ریزی‌های کلان و هدفمندی در این عرصه اعمال کند.