یک سوم مدارس کشور کم‌تر از انگشتان دو دست دانش آموز دارند!

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یک سوم مدارس کشور کم‌تر از انگشتان دو دست دانش آموز دارند! معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش از استانی شدن بودجه این وزارتخانه از سال ۹۷ خبرداد و گفت: عملیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیرساخت‌هاست و در این خصوص کارگروهی از متخصصان […]

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش

یک سوم مدارس کشور کم‌تر از انگشتان دو دست دانش آموز دارند!

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش از استانی شدن بودجه این وزارتخانه از سال ۹۷ خبرداد و گفت: عملیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیرساخت‌هاست و در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجه‌ای استان‌ها تشکیل داده‌ایم.

به گزارش فارس، علی‌الهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، از تلاش‌ها برای تفویض اختیار کامل به آموزش و پرورش در بحث بودجه‌ای خبر داد و اظهارداشت: افزایش انگیزه، ایجاد تعامل و مدیریت اعتبارات، ۳ عامل استانی کردن بودجه براساس برنامه ششم توسعه است.

وی از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۷ خبرداد و تصریح کرد: علمیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیرساخت‌ها و مقدماتی است و ما در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجه‌ای استان‌ها تشکیل داده‌ایم.

الهیار تغییر رویکرد از انفعالی به مطالبه‌گری در آموزش و پرورش برای جذب منابع مالی را ضروری دانست و خاطرنشان‌کرد: بزرگ‌ترین مشکل آموزش و پرورش که از سال‌های گذشته همواره وجود داشته است، موضوع کسری بودجه است به‌طوری که این مسأله دائماً شاخص‌های عملکردی آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: متمرکز شدن بر روی معلول‌‌ها به جای علت‌یابی، معضلی است که کسری بودجه در آموزش و پرورش راه همواره تشدید کرده است و این کمبود بودجه هیچگاه حد و مرزی برایش تعیین نشده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از ۸ برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در ۱۰ سال اخیر خبر داد و اظهارکرد: در حالی که آمار دانش‌آموزان تقریباً ثابت بوده است اما ۸ برابر شدن بودجه، کسری‌ها را جبران نکرده است و این موضوعی است که باید در آموزش و پرورش به آن پرداخته شود و علل آن مشخص و رفع شود.

وی عدم تعادل و توازن بین پیش‌بینی‌‌ها و مصرف (هزینه) را یکی از علل کسری بودجه برشمرد و افزود: تاکنون کمبود بودجه علت‌یابی نشده است و علی‌رغم افزایش‌های سالانه، عمق کسری‌ها بیش‌تر شده است و این امر باعث شده تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی قلمداد شود و در نتیجه تعاملات بین این دستگاه با سایر نهاد‌ها و دولت کاهش یابد.

الهیار، شناسایی محرک‌های ایجاد هزینه برای رفع کسری بودجه را ضروری دانست و عنوان‌کرد: آنچه باعث تحریک هزینه می‌شود در بودجه تأثیر منفی دارد بنابراین باید نرخ نیاز‌ها تعیین شود.

وی ساختار نیروی انسانی، محتواهای آموزشی، روش‌های یاددهی – یادگیری، را محرک هزینه‌ها برشمرد و اظهارداشت: هرگونه طرح و برنامه و تغییرات در محتواهای آموزشی، بار مالی را بر آموزش و پرورش تحمیل می‌کند، بنابراین ضروری است در جمع مراکز و مراجع تصمیم‌ساز کارشناسان مالی نیز حضور داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به وجود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور، خاطرنشان‌کرد: ۱۵ درصد از مناطق آموزش و پرورش زیر ۲۵۰۰ نفر، ۱۷ درصد بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر، ۳۶ درصد از مناطق بین ۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر، ۸ درصد ۵۰ تا ۱۰۰هزار نفر و دو درصد بالای ۲۰۰ هزار نفر، دانش‌آموز دارند.

وی، ایران را یکی از معدود کشورهایی دانست که دارای مدارس کوچک است و افزود: ۱۱۰ مدرسه تنها دارای یک دانش‌آموز است و ۵ هزار مدرسه کم‌تر از ۱۰ نفر دانش‌آموز دارد، بنابراین ۳۳ درصد مدارس کم‌تر از یکصد دانش‌آموز و ۶۷ درصد از مدارس آمار دانش‌آموزانشان بالاتر از یکصد نفر است.

الهیار، اصلاح محرک‌های هزینه را لازمه رفع کسری بودجه برشمرد و عنوان‌کرد: کاهش آمار دانش‌آموز و افزایش بازنشستگان، پنجره‌های طلایی است که باید با برنامه‌ریزی اقتصاد آموزش و پرورش را احیای کسری بودجه را برای همیشه مرتفع کرد.

وی ادامه‌داد: تغییر نگاه و رویکرد بودجه‌ای آموزش و پرورش از انفعالی به مطالبه‌گری، شناسایی منافذ هدررفت منابع مالی، شناسایی روش‌های ارتقای بهره‌وری، درونی کردن اقتصاد آموزش و پرورش، اصلاح الگوهای منابع انسانی، تعریف نرم‌های کلاسی و تفویض اختیار و تمرکززدایی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری بودجه است.

 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ایجاد اتاق فکر در معاونت مذکور، انجام پژوهش در قطب‌های استانی، ایجاد کمیته اقتصادی، ظرفیت‌سازی، جذب اقتصاددانان در آموزش و پرورش، تشدید نظارت بر عملکرد بودجه‌ای و تشکیل کمیته بررسی برنامه ششم توسعه از برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.