کرمانشاه همچنان نیازمند یاری است

کرمانشاه همچنان نیازمند یاری است مصیبت‌های زلزله کرمانشاه همچنان ادامه دارد. به گزارش ایسنا، ساکنان مناطق زلزله‌زده، چند شب گذشته را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌داد، به صبح ‌رساندند. اکثر این افراد در چادرهای توزیع‌شده یا چادرهای شخصی […]

کرمانشاه همچنان نیازمند یاری است

مصیبت‌های زلزله کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، ساکنان مناطق زلزله‌زده، چند شب گذشته را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌داد، به صبح ‌رساندند. اکثر این افراد در چادرهای توزیع‌شده یا چادرهای شخصی ساکن شده و برخی دیگر نیز در خودروهای سواری‌ خود شب را می‌گذرانند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد.

عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریباً به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.

تیم‌هایی از وزارت بهداشت نیز مسؤولیت توزیع کلر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی شهروندان مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفته و با حضور در شهر‌ها و روستاهای مختلف آموزش‌های لازم را در خصوص استفاده از این محلول به زلزله‌زدگان می‌دهند. روند امدادرسانی گرچه در تمامی مناطق زلزله‌زده در حال انجام است اما به نظر می‌رسد که در روستا‌ها باید توجه بیش‌تری به زلزله‌زدگان صورت بگیرد.

میزان خرابی‌‌ها و خسارات جانی در شهر ازگله که کانون زمین‌لرزه بود نیز کم‌تر از شهرهایی همچون سرپل ذهاب است. یکی از ساکنان ازگله درباره علت این موضوع گفت: در ازگله نیز خرابی بالا بود اما با توجه به این‌که تعدادی از واحد‌ها نوسازی یا مقاوم‌سازی شده بودند، میزان تخریب‌‌ها کم‌تر به چشم می‌آید. از سوی دیگر پیش از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری یک زلزله با قدرت حدود ۴٫۵ریشتر این منطقه را لرزانده بود که به دنبال آن تمامی ساکنان این منطقه به خیابان آمده بودند و در همین حین زمین‌لرزه ۷٫۳ریشتری رخ داد که همین موضوع باعث کاهش خسارات جانی ناشی از زلزله شد.

موج کمک‌های مردمی نیز به مناطق زلزله‌زده رسیده و گروه‌های مختلف مردمی اقدام به توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌کنند. این اقلام عمدتاً با نظارت یا همراهی نماینده‌ای از نیروهای مسلح میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. پلیس راه نیز به منظور افزایش سرعت امدادرسانی اقدام به اعمال محدودیت ترافیکی در معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده کرده و فرمانده پلیس راه نیز از شهروندان خواسته است تا کمک‌های خود را به جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه تحویل دهند.

آخرین اخبار زلزله کرمانشاه اکنون پیش روی شماست:

* بطحایی وزیر آموزش و پرورش از دوشیفته شدن مدارس سالم در مناطق زلزله‌زده خبر داد تا در تحصیل دانش‌آموزان وقفه ایجاد نشود.

*سخنگوی شرکت ملی گاز آخرین وضعیت گازرسانی به روستاهای زلزله‌زده را تشریح کرد. مجیدبوجازاده با تأکید بر این‌که شبکه گازرسانی در زلزله آسیبی ندیده است، گفت: برخی از روستا‌ها به‌طور کامل تخریب شده‌اند و خانه‌ها آسیب دیده‌اند، بنابراین امکان گازرسانی به این خانه‌ها وجود ندارد. به عبارتی دیگر، گاز در شبکه گازرسانی وجود دارد اما به دلیل تخریب خانه‌ها امکان وصل کردن گاز نیست.

*رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با رد هرگونه راهزنی در مناطق زلزله‌زده تأکید کرد: در این مناطق تاکنون مشکل امنیتی و انتظامی خاص نداشتیم، همچنین قرار شده توزیع امکانات به صورت هوایی و مناسب در مناطق مختلف و آن مناطقی که بیش‌تر آسیب دیده‌اند، انجام شود.

*هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به این‌که وظایف این وزارتخانه در قبال زلزله‌زدگان انجام شده و در حال اجراست، گفت: مشکل کمبود دارو در مناطق زلزله‌زده نداریم.

* مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از ارزیابی وضعیت تغذیه و سوء‌تغذیه در گروه‌های خاص مناطق زلزله‌زده خبر داد. زهرا‌عبداللهی با اشاره به توزیع انواع کنسرو، آب معدنی و نان بسته‌ای میان زلزله‌زدگان گفت: سوء‌تغذیه در کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان و بیماران خاص ارزیابی می‌شود.

* مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: تا دیشب تقریباً صددرصد معابر و مراکز حیاتی و همچنین عمده مشترکان برق‌دار شدند و در حال حاضر شرایط خوبی برای برق‌رسانی به مناطق زلزله‌زده داریم. میثم‌جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برق‌دار شدن منازل مسکونی، اظهار کرد: هنوز برخی از مردم به علت خرابی به منازل خود رجوع نکرده‌اند به همین دلیل آماری از برق‌دار شدن آن مناطق نداریم، اما به‌طور عمده باید گفت که مشکل برق مناطق زلزله‌زده به‌طور عمده برطرف شده است.

 

* مدیرکل کمیته امداد استان تهران گزارشی از ارسال کمک‌های مردم تهران برای مردم زلزله‌زده در مناطق غربی کشور ارایه کرد. محسن ولیئی با اشاره به ارسال کمک‌های مردم تهران برای زلزله‌زدگان غرب کشور گفت: ۶ محموله شامل: آب‌معدنی، پوشاک، پتو، مواد غذایی برای زلزله‌زدگان غرب کشور ارسال شد. ولیئی بابیان این‌که جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان غرب کشور همچنان ادامه دارد، افزود: مردم نوع‌دوست تهران برای ارسال کمک‌های خود می‌توانند از طریق شماره‌حساب ۱۴۸۲۱۸۴۴۷۵ نزد بانک ملت، شماره تلفن گویای ۷۳۵۵ و انتخاب کد ۱۷ و همچنین شماره‌گیری سامانه پیامکی #۲۲۲۲*۷۲۴* برای کمک‌های نقدی و برای اهدای کمک‌های غیرنقدی خود به دفاتر کمیته امداد در سطح مناطق شهر تهران و شهرستان‌های استان اقدام کنند