مجلس، دولت و مردم در انتظار خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

مجلس، دولت و مردم در انتظار خصوصی‌سازی سرخابی‌ها پرداخت بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی دولت در سال‌های اخیر به حداقل رسیده است، اما ابهام در مورد صلاحیت دولت در پرداخت بدهی این دو تیم وجود دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود دولت مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال بابت بدهی تیم‌های استقلال و […]

مجلس، دولت و مردم در انتظار خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

پرداخت بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی دولت در سال‌های اخیر به حداقل رسیده است، اما ابهام در مورد صلاحیت دولت در پرداخت بدهی این دو تیم وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود دولت مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال بابت بدهی تیم‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت کرده است تا این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.

ماجرای چگونگی بدهکاری این دو تیم پر طرفدار ایران و آسیا از کجا آغاز شد؟

پس از تغییر لیگ فوتبال ایران از جام آزادگان به لیگ برتر، ناگهان مبلغ قرارداد بازیکنان حاضر در این لیگ به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش یافت و مدیران باشگاه‌ها برای سبقت گرفتن از هم و عقد قرارداد با بازیکنان جدید تلاش‌های جدی‌ای را آغاز کردند.

با توجه به این‌که تیم‌های صنعتی در سال‌های اخیر با اتکا بر منابع مالی مشخص و قابل تأمل خود اقدام به جذب بازیکنان شاخص فوتبال ایران کرده‌اند، پرسپولیس و استقلال از هم همان نخستین دوره لیگ برتر برای جا نماندن از این تیم‌ها در عقد قرارداد با ستاره‌های فوتبال کشورمان، با آنها وارد مذاکره شدند و بدون این‌که از پشتوانه مالی مناسبی بهره ببرند تنها با اهرم قول و وعده مدیرانشان موفق شدند با این نفرات قرارداد ببندند.

در روز‌های مسابقه بین مدیران‌عامل برای پیشی گرفتن از یکدیگر علی‌فتح‌ا…زاده مدیرعامل استقلال و امیرعابدینی همتایش در پرسپولیس رقابت را برای جذب بازیکن آغاز کردند درست در همان زمان برخی تیم‌ها اعتراض کردند که دو بادشگاه تهرانی با بودجه دولت بازیکنان را با قیمت گزاف جذب می‌کنند و این موضوع باعث شده است تا نتوانیم در رقابت درون زمین با آنها برابری کنیم و این مبارزه‌ای نابرابر است.

در این چند ساله تجربه نشان داده در فوتبال ایران، تنها هزینه میلیاردی کردن نتیحه نمی‌دهد. محمدرویانیان در پرسپولیس به مراتب هزینه‌ای سنگین کرد و نتیجه نگرفت و خود فتح‌ا…زاده هم با امیر قلعه‌نویی هزینه‌های بسیار گزافی کرد اما در نهایت به مقامی بهتر از پنجمی نرسید. هنوز جمع کردن لیست بازیکنان آن فصل استقلال با هزینه میلیاردی کاری بس دشوار است چراکه آبی‌ها علاوه بر حفظ و خرید ستاره‌های زیاد، در طول فصل هم چندین و چند بازیکن جوان و خوب لیگ برتری را جذب کردند. در آن فصل هزینه استقلال بسیار زیاد بود و در نهایت این تیم قهرمان نشد. فتح‌ا…زاده علاقه زیادی به بمب داشت و در دوران مربیگری مظلومی هم تیمی پرستاره برای استقلال بست که یکی از گران‌ترین تیم‌های لیگ برتر بود اما…

بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تاکنون سر به فلک کشیده و کنفدراسیون فوتبال آسیا (‌AFC) مهلت داده تا این دو باشگاه همانند سایر تیم‌‌ها تکلیف بدهی‌های خود را مشخص کنند. بدهی‌هایی که مدت‌هاست روی هم انباشته و حالا به بدهی نجومی تبدیل شده است.

در حال حاضر مجموع بدهی‌های باشگاه استقلال که شامل بدهی مالیاتی، دارایی و بدهی به اشخاص است، ۱۱۸ میلیارد شده که مسؤولان این باشگاه در حال حل کردن بدهی سنگین مالیاتی خود هستند. بدهی به اشخاص نیز باید هرچه زودتر در فدراسیون فوتبال تعیین تکلیف شود.

شنیده می‌شود بدهی‌های باشگاه پرسپولیس اما تقریباً دو برابر بدهی‌های باشگاه استقلال است. این باشگاه ۳٫۵ میلیون دلار بدهی به اشخاص خارجی دارد که با احتساب دلار با قیمت ۳هزاو۸۰۰تومان این باشگاه ۱۳میلیاردو۳۰۰میلیون تومان بدهی خارجی دارد. همچنین ۳۰ میلیارد از بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به اشخاص ایرانی اعم از مربی و بازیکن است. سنگین‌‌ترین بدهی باشگاه پرسپولیس هم مربوط به بیمه، دارایی و اداره مالیات است که به ۱۴۰میلیارد تومان می‌رسد. همچنین پرسپولیس‌‌ها ۲۸ میلیارد بدهی متفرقه یا سایر بدهی‌ها دارند که مجموع این بدهی‌ها ۲۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

این رویه سبب شده است تا هر سال مدیران سرخابی با حجم وسیعی از بدهی مواجه شوند که تنها راه پرداخت این بدهی‌ها از نظر مدیران استقلال و پرسپولیس کمک‌های دولتی است. در واقع بیش‌تر از آنکه آنها برای پرداخت مطالبات دو باشگاه فکر درآمدزایی باشند به جیب دولت نگاه می‌کنند و انتظار دارند تا از این طریق حجم سنگین بدهی‌هایشان را کاهش دهند.

از طرفی هر بار که مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تغییر می‌کند، مدیران جدید توپ را به زمین افراد قبلی می‌اندازند و ادعا می‌کنند که عمل نکردن آنها به تعهداتشان دردسرهای جدی به وجود آورده است. این مدیران فارغ از این‌که خودشان چه دست آوردی برای استقلال و پرسپولیس داشته‌اند و تا چه میزان حجم بدهی این دو باشگاه را افزایش داده‌اند اعلام می‌کنند بخش زیادی از درآمدزایی آنها صرف پرداخت تعهدات مدیران قبلی شده است و اگر چنین مشکل بزرگی وجود نداشت، تراز مالی باشگاه‌ها در دوران مدیریتشان شفاف بود.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند ورزش و فوتبال و به‌طور اخص تیم‌های پر طرفدار پایتخت هم از این اولویت‌های مقطعی محسوب می‌شوند و به دلیل نگاه ملی و بین‌المللی کمک مالی به این دو تیم ایرادی ندارد اما عده‌ای بر این باورند که دولت هیچ‌گونه تعهدی به این دو تیم ندارد و باشگاه‌های پایتخت باید به عنوان یک شرکت با پشتوانه میلیونی هواداران درآمد زایی کافی داشته باشند تا نیازمند به پول دولت نباشند.

هر چند بدهی‌های استقلال و پرسپولیس مربوط به یک دوره خاص نیست و با این پول‌ها تسویه نخواهد شد.

اظهارات نمایندگان مجلس در مورد پرداخت بدهی استقلال و پرسپولیس و چگونگی دخالت دولت و خصوصی‌سازی این دو تیم در نوع خود جالب توجه است:

وزیر با صراحت گفت ما به سرخابی‌‌ها کمک نکردیم

آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره ممنوعیت کمک دولت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: آنچه که ما بررسی کرده‌ایم و می‌دانیم این است که ظاهراً دولت چنین اجازه‌ای ندارد و البته جدا از اجازه داشتن یا نداشتن ضرورتی برای انجام پرداخت بدهی این دو باشگاه وجود ندارد.

کمک مالی دولت به استقلال و پرسپولیس قانونی نیست

طیبه سیاوشی، مسؤول کمیته ورزش بانوان و خانواده کمیسیون فرهنگی نیز در این باره گفت: دولت طبق قانون نباید به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کمک مالی کند.

او ادامه داد: با توجه به این‌که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مشکلات مالی دارند و برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید بدهی‌های خود را پرداخت کنند، بر این اساس، دولت مجبور شد که بدهی‌های این دو باشگاه را پرداخت کند تا از آسیا حذف نشوند. البته دولت نباید به پرداخت بدهی‌های استقلال و پرسپولیس ورود می‌کرد و این دو باشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا مشکلات مالی شان حل شود.

پرداخت بدهی باشگاه‌ها از جیب دولت خلاف مقررات است

فرید موسوی سخنگوی کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره کمک دولت به استقلال و پرسپولیس برای پرداخت بدهی این باشگاه‌ها اظهار کرد: براساس قانون دولت تنها باید در ورزش همگانی هزینه کند و به همین دلیل اختصاص بودجه دولتی به تیم‌های استقلال و پرسپولیس خلاف مقررات است و قطعاً این موضوع را پیگیری می‌کنیم. هزینه این باشگاه‌ها باید از راه‌های دیگری تأمین شود و آنها نمی‌توانند از منابع دولتی استفاده کنند و به جای پرداخت پول باید دلایل ایجاد بدهی‌ها بررسی شود.

وزارت ورزش به دلیل حفظ اعتبار و آبروی ملی این کار را کرده است

علی اصغر یوسف‌نژاد، نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس درباره کمک دولت برای پرداخت بدهی‌های سرخابی‌ها، اظهار کرد: دولت از هرگونه کمک به ورزش حرفه‌ای ممنوع است اما وزارت ورزش و جوانان به علت آبرو و حیثیت فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی تصمیم گرفت که بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت کند تا با مشکل مواجه نشوند.

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از هزینه‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است تا شفافیت مالی این دو باشگاه مشخص شود.

او درباره واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی اظهار کرد: خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است و چندین جلسه با وزیر ورزش و جوانان داشتیم تا هرچه سریعتر تمهیدات لازم برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه صورت بگیرد.

نایب رییس فراکسیون ورزش درباره عملکرد سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: وزیر ورزش و جوانان عملکرد خوبی داشته اما با نظراتی که در گذشته برای بهبود ورزش کشور داده بود فاصله دارد.

 

یوسف‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا مشکلات مالی این دو باشگاه برطرف شود.